14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Scherm MBP kapot

Een MBP hier in huis heeft een kleine duik richting de grond genomen. Niet hard, maar toch genoeg om het LCD te breken.
    Het is een “late 2013” model, retina scherm, 16GB, 512 Gb SSD, net 4 jaar oud, dus wat mij betreft de moeite waard om te laten maken.

Wat zijn mijn opties om hem te laten repareren?
    Kan hem hier naar de Applestore brengen, wat ongetwijfeld de duurste oplossing is.
    Iemand een beter idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    NielsDam

Als je het zelf doet ben je zo rond de 400 euro aan onderdelen kwijt (iFixit). Ik denk als je naar de Apple Store gaat dat het rond de 600+ euro zijn, maar dat kun je het beste via Apple Care navragen.

Wellicht kun je nog een claim indienen bij je inboedel verzekering, dan krijg je misschien nog de dagwaarde (500-600 euro?) vergoed.

Met die vergoeding zou je de reparatie kunnen betalen.

Persoonlijk zou ik ‘m echter afschrijven, want als je de dagwaarde (vergoeding) optelt bij de reparatiekosten ben je al op de helft voor een nieuwe MacBook.

Bovendien weet je niet wat er nog meer aan mankeert of gaat mankeren. Het is een machine van 4 jaar oud, dus binnen korte loop je ook risico op andere gebreken door slijtage (accu, moederbord, etc.). Belangrijker, je weet niet wat er nog meer met de val beschadigd is.

Bijdrager
    Shmoo

Klote.. Misschien iemand zoeken die zo’n machine heeft waar het moederbord van stuk is en die het ding verkoopt voor onderdelen.

Moderator
    Night

Goed advies, @nielsdam(y)

Bijdrager
    Chorro

Ik heb een vergelijkbaar model, waarbij mijn scherm enige tijd geleden kosteloos vervangen is (vervangingsprogramma ivm de coating op het scherm).
    Aanvankelijk wilde A-Mac dit niet onder die regeling vervangen waardoor ik een prijsopgave kreeg van iets meer dan 930 euro. Een 15″ scherm vervangen lijkt bij hen dus meer dan 900 euro te kosten.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ja natuurlijk, bij Amac kost zelfs een schroefje €25. Het vastdraaien van het schroefje kost dan weer €15 aan werkuren.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK bedankt voor de adviezen.

De MBP doet het verder nog goed met een extern beeldscherm.
    Trackpad was al langer gescheurd, werkt nog goed maar wordt eigenlijk niet gebruikt ivm wacom.

Dus niet heel slim idd om er meer aan uit te geven dan hij waard is.

Ik ga hem zelf repareren, is de moeite en geld zeker waard, het was destijds het duurdere model en is nog steeds snel.
    Op ebay en aliexpress staan plenty “display assemblys”.
    Ga uitzoeken welke ik precies moet hebben en waar het beste te bestellen.
    Tot die tijd hang ik een beeldscherm eraan wat hier toch nog staat.

Bijdrager
    trabant

Imac G4, MBP: Het zal je de kop niet kosten, maar elke tien jaar iets dat van tafel lazert, begint dan wel een factor te worden…

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  trabant.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Imac G4

Hoe is dat ooit afgelopen?

elke tien jaar iets dat van tafel lazert

Gebeurt wel vaker dan eens in de 10 jaar. We hebben er nog drie in de kast liggen waar wat aan mankeert.
    Ook nog een met gebroken scherm (het glas, niet de LCD) die in mijn tas zat die wat hard op de grond viel. Batterij is ook niet meer jofel, Apple wilde de accu niet vervangen want hij had volgens hun ook “vochtschade”, waardoor ze “de goede werking niet konden garanderen”.

Al met al gaan laptops niet al te lang mee, zeker als je ze elke dag meesleept.

Verder ben ik, uit principe, erg vóór repareren en tegen weggooien. Heb de afwasmachine inmiddels drie keer gerepareerd, de verwarmingsketel twee keer en de wasmachine één keer. Onderdelen kosten (behalve bij Apple) niet veel en de informatie wat je nodig hebt en hoe het te doen is ruim voorhanden op internet.

Bijdrager
    trabant
    EagerB0bNerd op 08 januari 2018

Imac G4

Hoe is dat ooit afgelopen?

Met andere geheugenreepjes erin deed hij het weer prima. Niettemin is geprobeerd een DVI-stekker aan het scherm te zetten zodat er een actueler moederbordje (Intel NUC of zo) in kon, maar die draadjes naar het scherm zijn flinterdun en ergens moet wat gebroken zijn. En aangezien mijn huisnerd nu een baan in Praag heeft, komt hij veel minder op bezoek en ligt het project dientengevolge stil.
    Intussen vraag ik me ook af of er nog grafkaarten zijn die met 1680×1050 om kunnen gaan…

Bijdrager
    me.com
    MoNdO op 08 januari 2018

Ja natuurlijk, bij Amac kost zelfs een schroefje €25. Het vastdraaien van het schroefje kost dan weer €15 aan werkuren.

Kan je erover meepraten of klets je nu uit je nek? Overdrijven is ook een vak.

Maargoed, een reparatie bij Apple voor dit issue zal zeker zo’n 500-600 euro zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  me.com.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    me.com op 08 januari 2018
    MoNdO op 08 januari 2018

Kan je erover meepraten of klets je nu uit je nek? Overdrijven is ook een vak.

Maargoed, een reparatie bij Apple voor dit issue zal zeker zo’n 500-600 euro zijn.

Uiteraard sarcasme.

Maar toch, als je voor het vervangen van een standaard HD in een MBP (ik spreek over 2009), €350 durft te tellen…

Bijdrager
    Jeddes

Dit is het originele Apple part die je nodig hebt.
    Dat is prijzig idd…..ook als je het zelf vervangt……
    Macbook Retina 13 inch L2013 scherm

Bijdrager
    EagerB0bNerd

mmh, denk eerder deze (want 15 inch): http://www.ikfix.nl/scherm-macbook-pro-retina-15-inch-2013/nl/product/2057/?CPI=0

wel weer iets goedkoper, en zonder de BTW is ie €365,-
    Alleen niet op voorraad…

Hier een gebruikt scherm bij mijn Chinese vrienden: https://nl.aliexpress.com/item/95-New-Tested-Genuine-Complete-LCD-Display-Assembly-For-Macbook-Pro-Retina-15-A1398-661-8310/32823508224.html?spm=a2g0z.10010108.1000016.1.c1bb334jKnjHt&isOrigTitle=true

En hier nieuw: https://nl.aliexpress.com/item/NEW-661-8310-for-Macbook-Pro-15-Retina-A1398-LCD-Display-Screen-Assembly-ME293-ME294-MGXA2/32820525024.html?spm=a2g0z.10010108.1000016.1.182d4147ZWwYFZ&isOrigTitle=true

Denk niet dat echt Apple schermen zijn, die tweedehandse bijvoorbeeld is “Brand Name: KEFU”
    Die van ikfix beweert wel “origineel Apple” te zijn, al vraag ik me af hoe dat dan kan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  EagerB0bNerd.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.