11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dirkbouwman

scherm MBP early 2008 gaat willekeurig uit

Beste OMT-ers,

Kort geleden heb ik mijn MBP 4.1 early 2008 voorzien van een Samsung EVO 850 SSD. De operatie is goed gegaan en ik ben toen van 10.6.8 naar een schone 10.11 gegaan. De fotobibliotheek e.d. heb ik zelf handmatig terug gezet.

Echter nu gebeurt het soms dat het scherm willekeurig uit gaat. Dit duurt soms 2 seconden maar soms ook 60 seconden. De computer blijft in dit alles gewoon aan staan, maar met een beeldscherm dat uit staat kun je natuurlijk niet werken. Het scherm gaat hierna uit zichzelf weer aan.

Wat is hier aan de hand? Is dit software- of hardwarematig maar met name: wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Dirk

Bijdrager
    FloorvN

heb je op een extern scherm ook dit probleem ?

Tevens zou ik zeggen loop de display connector nog eens na, wellicht zit deze toch niet goed vast van binnen..

Tevens al eens een PRAM reset en SMC reset geprobeerd ??

Bijdrager
    dirkbouwman

Beste FloorvN,

Momenteel is het scherm van de MBP al 2 minuten op zwart. Ik heb hem aangesloten via een kabel op de tv, waar het beeld gewoon normaal is.
    Wat kan dit betekenen?

Ik heb de PRAM reset en SMC reset (nog) niet geprobeerd. Kan ik dit zonder risico uitvoeren?

Moderator
    Mac Daddy

Early 2008 zeg je? Met een Nvidia 8600 grafische chip erin?
    Dat kan in jouw geval 2 hoogstwaarschijnlijk 2 dingen betekenen.
    1: Bij het monteren na de SSD vervanging is iets niet helemaal goed aangesloten of los geraakt?
    2: Of bij toeval heeft de grafische chip de geest gegeven, want de Nvidia 8600 chips hebben problemen gehad.
    https://support.apple.com/en-us/HT203254
    Ik heb hem ook jaren geleden moeten laten vervangen. Als de speciale regeling van Apple nog van kracht is, kan je hem dus laten repareren.

Bijdrager
    dirkbouwman

De videokaart is inderdaad NVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB.

Als ik het vervangingsprogramma bekijk van Apple, lijkt het erop dat deze niet meer geldig is voor mijn MBP. Wel goed gevonden trouwens;-)

Bij het vervangen van de HD voor een SSD heb ik alleen de SATA-kabel, de platte kabel die over de HD heen loopt en de toetsenbord-kabel aangeraakt. Hoe zou ik iets met de videokaart aangeraakt kunnen hebben?

Bijdrager
    dirkbouwman

Inmiddels gaat het beeldscherm van de mbp helemaal niet meer aan. Op een extern beeldscherm werkt het allemaal nog wel.
    Ik heb de smc en pram reset al toegepast.

Wat nu? Computer afgeschreven?

Bijdrager
    FloorvN

@ Dick,

Wellicht is je scherm niet meer in orde.
    Display inverter of LCD..

Je mag best even langskomen, en hem testen aan een spare scherm wat ik hier heb liggen..
    Dan kan je dit defect eventueel uitsluiten..

Echter moet je dan wel naar Rotterdam toe komen..:P

Bijdrager
    dirkbouwman

Beste Floorvn,

Bedankt voor je reactie. Hmmz nog meer hardware problemen mogelijk dus. Bedankt voor je aanbod, maar Rotterdam is net even te ver voor me.

De helderheid knop lijkt trouwens nog wel vaag te werken. Het scherm wordt dan iets minder zwart. Zegt dit iets? Zijn er ├╝berhaupt nog mogelijkheden om het probleem (zelf) op te lossen?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, het is wel op te lossen, door het juiste onderdeel te vervangen. Eerst moet je kijken welke dat is, kunnen verschillende delen zijn.
    Het kan ook een slechte connectie van een kabel of aansluiting zijn, dat is nog eenvoudiger.

De achtergrondverlichting lijkt nog goed te functioneren, wat je beschrijft.

In het algemeen kun je kijken of je niet liever een wat nieuwere Mac aanschaft. (eventueel tweedehands)
    De SSD is immers probleemloos in een volgende Mac te zetten.

Bijdrager
    FloorvN

Het kan bijv. de inverter zijn, het LCD zelf of idd de kabel van het scherm.

Wat je ook nog kan doen is het scherm eraf halen, en hem puur als desktop gebruiken.
    Dit kan prima met deze serie macbook pro’s, hier een tijdje terug gedaan als hobby project.
    Dit is een prima functionerende macbook pro, waarvan ik het scherm eraf heb gehaald, en nu kan je deze enkel nog gebruiken met een externe monitor..

Bijdrager
    FloorvN

p.s

die onderdelen zijn niet duur, en ik heb overigens nog wel wat liggen kwa onderdelen voor de A1260..

pm me maar voor meer interesse..

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.