24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    wietje

Scherm macbook pro 15" en 17"

Hallo,
    ik heb gezien dat een macbook pro 15″ inch een standaard scherm heeft van 1440 x 900 pixels heeft maar je kan een optie nemen naar 1680 x1050 pixels voor 99 euro.
    Nu is het zo dat een 17″ inch een standaard scherm heeft van 1900 x 1200 pixels.

Welk is nu het beste qua verhouding en prijs?
    Is het niet beter om een 17″ inch te kopen ipv een 15″ inch voor het scherm?
    Je kan ook een mat scherm nemen maar volgens de site van Apple, als je een goed kleuren weergave wilt moet je een glanzend scherm nemen.
    Wat is nu het beste?

Mvg,
    Wietje

Bijdrager
    Chorro

Die 17″ is mooier, maar het prijsverschil was voor mij te belachelijk. Toentertijd was de 17″ 2299 euro, maar hij is inmiddels gestegen naar 2499, nog gekker.

Nee, ik heb nu een 15″ met 1440×900 en ik heb nergens last van wat schermruimte betreft

Bijdrager
    puchelaar

Ik ben heel blij met een 15″ hi-res, maar die heb ik genomen omdat ik een mat scherm wilde. Dus de resolutie was een gevolg van de keuze voor mat. Ben er echter wel vanaf het begin blij mee geweest. Lekker scherp.

Mijn keuze voor 17″, 15″ of 13″ hing vooral af van draagbaarheid vs schermgrootte; ik wil een laptop die ik makkelijk kan meenemen, maar waar ik nog wel goed foto’s op kan bewerken. 13″ is voor mij te klein voor prettig foto’s bewerken, 17″ vind ik te groot om regelmatig mee te nemen. Dus werd het 15″.

Bijdrager
    wietje

oké maar ik wil graag een macbook pro voor goed te kunnen bewerken, voor het goede scherm en da draagbaarheid maakt niet uit.

Wat raden jullie mij aan de 17″inch of de 15″ inch?

Bijdrager
    puchelaar

Glanzende schermen geven diepere, mooiere kleuren; als je je laptop veel gebruikt om films te bekijken, of foto’s te laten zien aan klanten, of zo, dan kan dat er zeker mooier uit zien. Maar mooier maken betekent ook dat het dus minder realistisch is; wat je in photoshop bijv. op je scherm ziet is niet zoals het uit de printer komt, dus *voor mij* was een mat scherm beter; als ik de kleuren van mijn foto’s mooier zie dan ze in werkelijkheid zijn, heb ik er niets aan.

Maar dat kan voor jou dus anders zijn.

Heb je al in een winkel gekeken wat je er zelf van vindt?

/edit: ik heb het dus voornamelijk over het verschil tussen mat en glanzend; als draagbaarheid en geld geen issue zijn is een groter scherm altijd mooier en makkelijk IMO

Bijdrager
    wietje

Nee ik heb nog niet in de winkel gekeken maar ik ga nog naar school en daar zijn er die macbook pro’s hebben en ik heb nu een dell met 1920 x 1200 pixels en de meeste een 15″ inch met gewoon sherm en hun scherm ziet er al beter uit dan da van mij.

Voor afdruk geen probleem.
    Maar de macbook pro 17″ inch is beter voor films, foto’s …
    of niet ?

Als ik een macbook pro 15″ inch (met hi-res scherm glanzend) samenstel met de zelfde dingen als een 17″ inch dan kom ik maar een verschil uit van 165 euro zene en voor die 165 euro heb je 1 usb meer een express card slot 3/4 en een beter scherm.
    is dit het geld waard?

Bijdrager
    Pieterr

Of dat het geld waard is kun jij slechts zelf bepalen.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.
    Als je mij zou vragen zou ik zeggen: pak de 17″ met mat scherm.

Bijdrager
    wietje

bedankt iedereen ik ga een 17″inch nemen glanzend.
    nog een vraagje ik heb al een paar reviews gezien over de macbook pro en naar het schijnt is het echt er gesteld met die 750gb 5400rpm harde schijf?
    is het dan aangeraden om een 500gb te kopen?

voor een SSD heb ik ni genoeg geld zene.

Bijdrager
    Triumph

Een zij noot.
    Vandaag komt mijn 17″ binnen. met antiglare scherm
    Wat Chorro zegt is niet geheel waar om dat er nu een i7 en geen i5 inzit (slechts 1 euro duurder nu)

Ik heb voor antiglare gekozen omdat
    A. ik behoorlijk hinder ondervond bij het verkopen van mijn vorig glossy 17″ (door dat scherm)
    B. Ik heb enkele express cards

En na 3 eerdere 15 inch was ik vanwege de resolutie vorig jaar overgegaan op de 17″
    Ook vanwege het express slot en SxS cards en e-Sata card

Je zou moeten zeggen dat de 17″ 200 euro duurder is dan de hires 15″

Ik heb 1 keer een 200GB 7200 toeren gehad in een 15″ daarna altijd 5400 toeren, zelf vond ik het niet een echt groot verschil behalve dat de 7200 toeren wat meer lawaai had

Bijdrager
    iep

Het kleurenverhaal van Apple is onjuist, het maakt niet uit of je glossy of mat neemt aldus een onderzoek van Eizo (een fabrikant die weet hoe kleuren in elkaar steken, ze maken voor die industrie schermen). Afgezien daarvan zit er ongeacht glossy of mat een TN panel in de laptops van Apple en die zijn ontzettend slecht in kleuren en kijkhoek. Kleurenweergave op die dingen is dus altijd slecht. Het enige wat een glossy doet is jou de illusie geven dat de kleuren er geweldig mooi uitzien, mits je dan wel door alle weerspiegelen heen kunt kijken.

De resolutie van 1920×1200 op de 17″ is goed vergelijkbaar met de resolutie van 1680×1050 op de 15″ (de 17″ heeft net wat meer ppi dan de 15″ maar het verschil is klein). Het verschil blijft dus fysiek: 2″ oftewel een centimeter of 5. En dat is ook meteen het nadeel: de laptop wordt door dat grotere scherm ook meteen weer een stuk groter. Als je iets moet meeslepen is dat niet zo handig. Verder heb je een extra usb poort en een expresscard slot op de 17″ wat voor sommige toepassingen een echte aanwinst is, maar dat zal maar voor weinig mensen het geval zijn.

Ik heb zelf een 15″ hi-res mat scherm omdat 15″ groot genoeg is zodat ik alle vensters nog fatsoenlijk in beeld heb terwijl de laptop nog klein genoeg is om makkelijk mee te kunnen nemen. Het matte scherm heb ik gekozen omdat ik de continue reflecties van de MacBook die ik had meer dan spuugzat was. Mijn ogen zijn nu ook een stuk rustiger met dat matte scherm. Helaas was er niet de optie voor de resolutie van 1440×900 bij het matte scherm, dat kijkt wat fijner door de grotere letters (we hebben nog steeds geen resolutie onafhankelijkheid of iets wat er ook maar op lijkt dus letters worden met een hogere resolutie gewoon kleiner). De 17″ is een mooi ding maar gewoonweg veel te groot en de 13″ te klein en alleen verkrijgbaar in glossy. Deze vielen om die reden voor mij af. Als ik jou was zou ik vooral eens naar deze verschillen kijken voor de rest verschillen de 15″ en 17″ niet zoveel.

Bijdrager
    wietje

hoe nu wil je beweren dat de schermen van apple slecht zijn !
    terwijl ze zeggen dat de schermen juist goed zijn !

Bijdrager
    Triumph

Nou ik heb die van mij nu binnen en geïnstalleerd .
    Nu net een mooi zonnetje buiten, en inderdaad het scheelt behoorlijk.
    Niet weerspiegelingen meer
    Allen van mij hadden ze rand ipv alu kleurig zwart kunnen maken, net als de zwarte rand op de glossy uitvoering

Nu alleen nog Thunderbolt I/O devices………….:sealed:

Bijdrager
    iep

Als je vergelijkbare schermen met een TN panel bekijkt dan springen de schermen die Apple gebruikt er al snel positief uit. Voor een TN scherm zijn het dus hele goede schermen. Maarrrrrr, TN blijft TN en dat is vergeleken met PVA en IPS nou eenmaal inferieur. TN kan namelijk niet alle kleuren weergeven, daar zijn PVA en IPS veel beter in. Mensen die veel met kleur werken en waarbij dit van groot belang is hebben dan ook zo’n IPS of PVA scherm die ze ook nog eens continu kalibreren.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Wietje,

Er zijn allerlei goede redenen om te kiezen voor een laptop, maar de kwaliteit van het scherm kan nooit in dat rijtje staan. Een klein paneel met een hoge resolutie betekent naar kleine lettertjes turen en eerlijk gezegd lijkt mij dat voor veel mensen geen goed idee. Die resolutie via ‘beeldschermen’ verlagen is ook al niet bevorderlijk voor de kwaliteit, want zoiets betekent onvermijdelijk interpolatie en dus een zekere mate van onscherpte. Kiezen voor een 17 inch-versie gaat dan weer ten koste van de draagbaarheid en die eigenschap is nou net de reden om voor een laptop te kiezen. Of niet soms?

Helaas is het nog altijd zo dat eigenlijk alle laptopfabrikanten (inclusief Apple) goedkope TN-panelen monteren en zolang dat het geval is, is het beoordelen en corrigeren van beeldmateriaal op dit soort computers volstrekt uit den boze! Afgezien van de beperkte kijkhoek is er nóg een probleem en dat is het feit dat alle TN-schermen 6 bits zijn. Dit betekent dat die beloofde miljoenen kleuren nooit zonder kunstgrepen op het scherm kunnen worden getoverd: er moet dus geditherd worden of men neemt z’n toevlucht tot een techniek die Frame Rate Control wordt genoemd. Overigens is TFT Central best een aardige site voor degenen die meer willen weten over LCD-techniek.

Voeg daarbij de steeds weer opduikende accuperikelen, de naar verhouding hoge aanschafprijs en de onvermijdelijk grotere gevoeligheid voor storingen en de conclusie is voor mij persoonlijk wel duidelijk: een laptop is handig voor gebruikers die mobiliteit bovenaan hun wensenlijstje hebben staan, maar wil men meer dan internetten, spelletjes, films of gemiddeld kantoorwerk dan is een dergelijk apparaat tot op heden geen serieus alternatief voor een bureaucomputer gekoppeld aan een eersteklas monitor.

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat een fabrikant als Apple, die kwaliteit voor alles zeg te stellen en zelfs een consumentenproduct als de iPad van IPS-schermen voorziet, er anno 2011 nog altijd voor kiest om uitgerekend de professionele notebooks uit te rusten met TN-panelen. Die keuze valt voor de witte MacBook nog te billijken, maar in de stevig geprijsde Pro-serie hebben dergelijke schermen naar mijn mening niets (meer) te zoeken.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    wietje

Bedankt Precisieman !

Bijdrager
    wietje

Dus eigenlijk zijn de schermen van Apple helemaal niet goed ?
    Maar voor gewoon gebruik hé. Niet voor professioneel kleuren gebruik.

Ik ga een een 17″ inch nemen met deze opties:

* 2,3-GHz quad-core Intel Core i7

* 8GB 1333MHz DDR3 SDRAM – 2x4GB
    * 750 GB seriële ATA, 5400 rpm
    * SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
    * MacBook Pro 17-inch breedbeeldscherm met hoge resolutie en glanzende toplaag
    * Verlicht toetsenbord (Belgisch) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
    * Microsoft Office voor Mac 2011 – Home & Student Edition (Nederlandse Versie)
    * Accessory Kit
    * AppleCare Protection Plan – MacBook Pro – Auto-enroll

Dan nog deze accessoires:
    * Time Capsule – 1 TB
    * Apple Magic Mouse

Is dit goed?

PS: alles laat ik via Apple gebeuren bv een geheugen kaart laten bijsteken enzo door andere doe ik niet.

Met vriendelijke groeten,
    Wietje

Bijdrager
    Pieterr
    wietje op 07 maart 2011

Is dit goed?

Natuurlijk is dit goed. Je gaat het topmodel Apple notebook bestellen.

Persoonlijk zou ik geen 250 euro uitgeven aan de 2.2->2.3GHz upgrade, maar als je voor de top wilt gaan en stuiters genoeg hebt moet je het vooral doen.

Bijdrager
    wietje

-Kan ik met dit model 3 à 4 jaar doen?

-Ik ga een richting Devine volgen in Kortrijk volgend jaar en wil zeer goed starten!
    (Devine is een richting waar men design met mobiel combineert dus heel mooie site’s, apps… maken vooral voor Apple producten.) Werk vooral met de Master collection van Adobe CS5. Dit moet toch een goed model dan daar voor zijn?

-Ik ben nog altijd sterk aan het twijfelen tussen een mat of een gewoon scherm. Het matte scherm vindt ik niet mooi maar is beter voor gebruik buiten.
    ik zou het niet weten!

-Wat het scherm betreft ik heb juist een website bekeken en ze zeggen dat TN panelen zeer goed zijn voor kleine schermen en dat de goede TN panelen zelfs beter zijn dan IPS panelen.
    Ook zegt men dat een goede TN panelen 16,7 miljoen kleuren aankunnen.

-Zou Apple binnenkort nog een nieuwe Time capsule uitbrengen omdat ze nu Thunderbolt hebben?

-Zou Apple binnenkort nog een nieuwe Magic mouse uitbrengen?

-Zou Apple niet recent met een nieuwe muis, Time capsule komen of is dit veel te vroeg?

-Wanneer zou de datum van release van Lion worden gezegd? Dan kan ik mijn Macbook pro kopen met verminderde prijs voor de Lion upgrade?

Allemaal bedankt voor jullie informerende steun !!!
    (Het is de eerste keer dat ik een Macbook pro ga kopen)

Bijdrager
    Pieterr
    wietje op 07 maart 2011

Dit moet toch een goed model dan daar voor zijn?

Nogmaals, het model wat je noemt is het topmodel. Beter is er niet.

Je kunt waarschijnlijk zonder probleem minimaal 4 jaar doen met deze notebook. Ik heb zelf in 2006 ook voor het toenmalige topmodel gekozen en ik werk nog iedere dag met veel plezier op deze MBP.

De TN-schermen die in monitoren worden toegepast zijn andere dan die in notebooks zitten. Je kunt dus niet zonder meer alles wat je leest over TN-schermen toepassen op notebooks. De schermen die Apple in z’n notebooks stopt zijn overigens zeer acceptabel.

Bijdrager
    wietje
    Pieterr op 07 maart 2011
    wietje op 07 maart 2011

Dit moet toch een goed model dan daar voor zijn?

Nogmaals, het model wat je noemt is het topmodel. Beter is er niet.

Je kunt waarschijnlijk zonder probleem minimaal 4 jaar doen met deze notebook. Ik heb zelf in 2006 ook voor het toenmalige topmodel gekozen en ik werk nog iedere dag met veel plezier op deze MBP.

De TN-schermen die in monitoren worden toegepast zijn andere dan die in notebooks zitten. Je kunt dus niet zonder meer alles wat je leest over TN-schermen toepassen op notebooks. De schermen die Apple in z\’n notebooks stopt zijn overigens zeer acceptabel.

Bedankt !!!

Bijdrager
    florisappelaar

Als ik jou was… zou ik de 15inch nemen antiglare high ress! zonder twijfel

Bijdrager
    iep
    wietje op 07 maart 2011

Dus eigenlijk zijn de schermen van Apple helemaal niet goed ?

Maar voor gewoon gebruik hé. Niet voor professioneel kleuren gebruik.

Het zijn de beste TN panels die je kunt krijgen en ze zijn meer dan voldoende voor gewoon gebruik. Als je dat voor ogen hebt dan is een MBP een goede keus.

PS: alles laat ik via Apple gebeuren bv een geheugen kaart laten bijsteken enzo door andere doe ik niet.

Geheugen en andere schijf is goedkoper om zelf te doen en mag je ook gewoon zelf doen zonder dat de garantie vervalt. Als je echter niet zo handig bent dan is het door Apple laten doen wel de meest makkelijke manier.

De configuratie is verder prima, rap beestje:)

wietje op 07 maart 2011

-Kan ik met dit model 3 à 4 jaar doen?

Dat ligt eraan hoe snel jij vindt dat je aan vernieuwing toe bent en of je tegen die tijd nog steeds zo tevreden bent. Je kunt altijd een verkeerde keuze maken en achteraf denken dat je bijv. met een desktop beter af zou zijn geweest. Of er komt iets nieuws en je wilt het meteen hebben. Qua hardware e.d. kun je echter prima de 5 jaar halen en zelfs langer (er zijn nu nog steeds mensen die op een oude PowerPC Mac werken). Enige waar je wel voor moet oppassen is de accu. De gemiddelde li-ion/lipo accu heeft een levensduur van zo’n 3 jaar. Dat gezegd hebbende moet ik wel melden dat mijn MacBook uit 2006 nog altijd een 3 uur uit z’n accu weet te persen. Mijn MacBook Pro early 2008 had achter een accu die na anderhalf jaar kaduuk was (dat kan gebeuren).

(Devine is een richting waar men design met mobiel combineert dus heel mooie site\’s, apps… maken vooral voor Apple producten.) Werk vooral met de Master collection van Adobe CS5. Dit moet toch een goed model dan daar voor zijn?

Lijkt mij wel, vooral het grote scherm is prettig. Of je het ook prettig vindt om zo’n 17″ gevaarte steeds mee te slepen is iets persoonlijks.

-Ik ben nog altijd sterk aan het twijfelen tussen een mat of een gewoon scherm. Het matte scherm vindt ik niet mooi maar is beter voor gebruik buiten.

Liever een scherm waarop je prima kunt werken zonder steeds te ergeren aan reflecties die in de weg zitten dan een mooi scherm. Je ogen zijn erg belangrijk en vaak is dat een ondergeschoven kindje juist omdat kleuren op een glossy scherm er mooier uitzien. Als het alleen maar mooi is zou ik het niet doen, het moet vooral prettig zijn.

-Wat het scherm betreft ik heb juist een website bekeken en ze zeggen dat TN panelen zeer goed zijn voor kleine schermen en dat de goede TN panelen zelfs beter zijn dan IPS panelen.

Beter waarin? Niet qua kleur en kijkhoek in ieder geval. TN schermen zijn echter wel sneller dan een IPS panel waardoor ze beter geschikt zijn voor gamen. Je hebt minder last van ghosting en dergelijke.

-Zou Apple binnenkort nog een nieuwe Time capsule uitbrengen omdat ze nu Thunderbolt hebben?

Nee, een TC is een netwerkapparaat dat ook als zodanig bedoelt is. De nadruk ligt dus op networking en daar komt thunderbolt niet aan te pas.

-Zou Apple binnenkort nog een nieuwe Magic mouse uitbrengen?
    -Zou Apple niet recent met een nieuwe muis, Time capsule komen of is dit veel te vroeg?

Dat soort dingen zijn bij Apple altijd onbekend. Op basis van de geschiedenis valt er vaak wel een goed gerichte gok te doen maar het is en blijft een gok. Op diverse sites zijn er van die wanneer-te-kopen guides die je kunt raadplegen.

-Wanneer zou de datum van release van Lion worden gezegd? Dan kan ik mijn Macbook pro kopen met verminderde prijs voor de Lion upgrade?

Ook dat is gokken maar Apple heeft gezegd ergens deze zomer. De WWDC is begin juni dus dat is een goede kanshebber voor de aankondiging van zowel de nieuwe iPhone als de release datum van Lion. Als je rond die release date koopt en er zit nog Snow Leopard op dan kun je inderdaad zo’n Lion upgrade krijgen. Apple zal dat wel melden inclusief de voorwaarden. Als je achter in de online Apple store wat koopt zit daar gewoon Lion op, Apple is daar erg rap mee.

Bijdrager
    wietje

Wow iep bedankt !!!
    Dit was de reactie waar ik op aan het wachten was !

– Heb goede specificaties gekozen.
    – Dus geen nieuwe time capsule.
    – Mat scherm. (maar ik ga toch voor een glossy gaan :p)
    – Wachten tot na de WWDC voor Lion. (dit was ik van plan)
    – Magic mouse niet bekent wanneer er een nieuwe komt.
    – Scherm van een macbook pro is wel goed.
    – In geval van draagcomfort ik heb nu ook een 17″ inch en vindt het zeer aangenaam werken. Draagcomfort is minder maar mijn laptop weegt nu 4 kilo die Macbook pro maar 3 kilo.
    -Laat het liever allemaal door Apple doen.

ps: kan je mij is zo een paar site geven aub voor die magic mouse?(“Op diverse sites zijn er van die wanneer-te-kopen guides die je kunt raadplegen.”)

Nog eens bedankt !

Bijdrager
    iep

De meeste bekende buyers guide is die van Macrumors: http://buyersguide.macrumors.com/ Helaas vindt je daar geen Magic Mouse. Ik denk dat deze net als het toetsenbord net even te onregelmatig wordt gereleased waardoor het er niet bij staat of Macrumors vindt dit soort dingen niet interessant genoeg. Wikipedia heeft een pagina toegewijd aan alle Apple muizen die er zijn geweest, daar valt wel het e.e.a. uit af te leiden.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.