7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    arvidvp

Scherm macbook blijft wit bij opstarten

Beste,

Ten einde raad wend ik mij tot dit forum. Een maand geleden had ik vloeistof gemorst over mijn macbook wit unibody uit 2010. Alles leek nog perfect te werken doch de toetsen zaten vast door aangekoekte vloeistof. Ik kreeg toen het geniale idee om een nieuw toetsenbord te bestellen en de huidige te vervangen. Toen ik dit deed en alles opnieuw in elkaar gepuzzeld had van onderdelen startte ik de macbook opnieuw op. Toen bleef het scherm gewoon wit… Ik hoorde alle geluiden en hoorde de macbook draaien maar het scherm bleef wit. Wanneer ik een extern beeldscherm aan mijn macbook koppel blijkt alles echter wel perfect te werken! Er moet dus iets gestoord zijn in de verbinding met het scherm. Een kennis denkt dat het om een kortsluiting van de interne videokaart gaat. De meeste mensen aan wie ik dit alles voorleg zeggen mij allen dat ik een nieuw moederbord moet kopen. Hoewel dit enorm duur is zou ik dit wel doen, maar uiteraard zou ik eerst 100pct zeker willen zijn dat het daarmee verholpen is. Ik zie het gebeuren dat ik speciaal een duur nieuw moederbord koop en dat dan toch zou blijken dat het dit niet was….

Daarom mijn vraag of iemand dit reeds gehad heeft? Ik krijg dus gewoon een volledig wit scherm te zien en niets anders. Geen ronddraaiend taartje of iets dergelijks… Geluid werkt perfect, muis, toetsenbord, harde schijf… Alles, aangezien hij alles vlekkeloos doet als ik de macbook aansluit op een extern scherm.

Misschien nog dit: ik snap dat de kortsluiting ofzo zou kunnen ontstaan zijn doordat er vloeistof werd gemorst, maar de macbook is nog een maand perfect blijven werken en dan plots als ik deze opengedaan heb en de onderdelen moest ontkoppelen en terug aankoppelen krijg ik dit probleem… Was dit dan misschien de trigger geweest ofzo?

Graag hulp!

Bijdrager
    danny5206

in meest geval zwart scherm van macbook zijn te majken met het grafische videochipset ! overhiting gewest en soldeer balletjes onder de chip zijn lossgeraakt en enige oplossing is reflow / Reball .. allen te repareeren met bga rework station … zo een reoparatie bij een bedrijf in soest …. je kan ook altijd proberen om het geheugen module even eruit te hallen . succes .

Lid
    lEl

Ik denk dat er eerder iets is met de kabel tussen je computer en het scherm. Ben je zeker dat deze goed is aangesloten?
    De grafische chip kan het niet zijn aangezien die het nog doet als je een ander scherm aansluit.

Bijdrager
    danny5206

oow sorry dan had ik het niet goed gelezen … het kan inderdaad de geheugen of de lvds cable niet goed zit …. maaaar het kan wel dat het op een extern beeld geeft maar niet op zijn eigen scherm .. dat kan ook de grafische chip of northbridge zijn .

Bijdrager
    danny5206

btw zie je wel de image aan de achtergrond van de macbook ( maar geen licht ) ? dan is het backlight of de scherm is defect …

Bijdrager
    arvidvp

Mijn eerste idee ging inderdaad ook uit naar de kabel tussen de computer en het scherm. Ik heb deze, en alle andere kabels, tot twee maal toe opnieuw losgemaakt en bevestigd maar niets van dit hielp. Waar de geheugenmodule precies zit weet ik niet, maar aangezien ik alle kabels losgemaakt heb zal deze er ook wel bij gezeten hebben veronderstel ik? En helpt dit dus ook niet?

Ik zie helemaal niets. Het scherm is spierwit. Wel dimt het scherm na verloop van tijd en gaat uiteindelijk uit, net zoals deze hoort te doen.

Oh en misschien nog dit niet onbelangrijk detail: Mijn webcam, die dus ook in het scherm zit en volgens mij via dezelfde hoofdkabel naar het moederbord loopt, doet het wel prima!

Bijdrager
    stel maar

Volgens mij gaat alles van/naar het display door 1 connector. Heb je de connector al een goed bekeken? Is er niks verbogen/beschadigt? Of zit er corrosie op de contacten. Je kan proberen de contacten schoon te maken. Maar niet met de vinger, zuren van je vinger tasten nl. het koper aan.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.