21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Niles

Scherm iMac springt naar lage resolutie

Hallo,

Als ik mijn IMAC (24″ intel duo core met OSX Tiger) opstart lijkt alles goed te gaan.
    De resolutie ziet er goed uit tot het moment dat het opstarten gereed is.
    Het beeld wordt in een lage resolutie weergegeven en teksten zijn bijna niet meer te lezen.
    Ik heb met systeemvoorkeuren (calibreren e.d.), systeemherstel en opnieuw installeren van Tiger geprobeerd om het te verhelpen maar niets werkt. Tijdens de herinstallatie van Tiger ziet het scherm er goed uit, maar zodra ik het scherm had opgestart na de herinstallatie, weer hetzelfde probleem. Ik heb ook Adobe CS3, kan ik daar iets met instellingen hebben gedaan waardoor dit gebeurt?

Bijdrager
    Vinhelper

Met welke OS X-versie werd de iMac geleverd?

Was Leopard er nog niet toen de 24” uitkwam?:slant:

Indien Tiger niet volledig ondersteund wordt door de hardware, kan dit gebeuren. (Als de Mac dus later kwam dan Leopard.)

Bijdrager
    Oppie

Heb je niet gewoon ‘schermzoomen’ ingesteld, per ongeluk?
    Dus scrollen met de CTRL toets ingedrukt houdend: klik.

En vertel eens hoe het scherm het doet opgestart in een andere, nieuw aangemaakte gebruiker.

Moderator
    unSOUND
    Vinhelper op 06 januari 2011

Met welke OS X-versie werd de iMac geleverd?
    Was Leopard er nog niet toen de 24” uitkwam?

De 24 inch versie werd aanvankelijk geleverd met 10.4.7

Moderator
    unSOUND
    Niles op 06 januari 2011

Tijdens de herinstallatie van Tiger ziet het scherm er goed uit, maar zodra ik het scherm had opgestart na de herinstallatie, weer hetzelfde probleem.

Wat bedoel je in dit geval met “toen ik het scherm opgestart had” ? Bedoel je de iMac, of bepaalde software ?

Bijdrager
    Maurits

Zit er toevallig een extern beeldscherm aangesloten (of misschien alleen die adapter)?
    De iMac probeert dan vaak in ‘mirror mode’ te gaan, en dan zie je op het interne scherm dezelfde ( lage ) resolitie van het externe scherm (en als dat niet bekend is vaak 800×600)

Maak die los, dan zal de resolutie na een paar seconden vanzelf weer goed komen, of op zijn minst alle resoluties weergeven in het Displays gedeelte in System Preferences.

p.s. Calibreren is alleen handig als je de kleurweergave niet fraai vind. Resoluties vallen daar niet onder.

Bijdrager
    Niles

Hallo,

allereerst bedankt voor jullie reacties.

En @Oppie: ik heb een ander account gemaakt en nu gaat het goed!
    Erg bedankt. :thumbsup: Ben niet zo thuis op de Apple dus dit had ik nooit zelf kunnen bedenken.
    En bij de Apple store konden ze me ook niet verder helpen…..
    Mijn probleem is opgelost!

Thanks!

Bijdrager
    Oppie

Ok, maar dan mis je nog je eigen account.
    En het probleem is in principe op zich nog niet echt opgelost.
    Maar dat ie het nu goed doet betekent dat het enkel e.o.a. suffe instelling is, die dit veroorzaakt, waarbij ik dus gok op dat zoomen. Heb je al naar die optie gekeken, met ook de link die ik je gaf???

BTW wel echt typisch pc acties, dat trouble shooten van jou: hup, nieuw systeem erop e.d…..

Bijdrager
    Niles

@ Oppie,

ha ha ha, ja botte bijl-manier… maar was ook advies wat ik in de apple store had gekregen….
    ik heb het vinkje bij de optie “Zoom met scrollbal als deze toets is ingedrukt:” uit gezet (stond aan).
    Vervolgens herstart gedaan, geen verschil…

Bijdrager
    Oppie

Kun je ‘m niet eerst terug-zoomen?
    Misschien is het een instelling van een ander programma.
    Start voor de grap een op in de Safe Mode, dat is opstarten mét de shift toets ingedrukt, direct vanaf het begin.

Bijdrager
    Niles

safe mode opstarten maakt geen verschil…
    kan het met een CS3 applicatie bijv. Dreamweaver o.i.d. te maken hebben?

Bijdrager
    Oppie

Ja, het zou kunnen. Probeer eens e.e.a. uit, zou ik zeggen.

Moderator
    unSOUND

Wacht even… nu begint het wel erg te lijken op een ander verhaal wat onlangs voorbij kwam, daar was HyperDock de oorzaak…

Uitschakelen van automatisch vergroten van scherm

Kun je anders eens een screenshot maken van je scherm op het moment dat het er raar uit ziet ?

Bijdrager
    Niles

Dat is grappig (not)…als ik een screenshot maak en die open op de PC waar ik nu op werk geeft het plaatje het scherm weer met de goede resolutie…..

Moderator
    unSOUND

Heb je het nou trouwens over resolutie, of over contrast en kleur ? Met andere woorden: Zie je wel het hele scherm van links tot rechts ? Want dan praat je niet over resolutie…

Kijk eens bij de Systeemvoorkeuren, en dan het onderdeel Universele toegang, en daar het onderdeel Beeldscherm. Staat daar toevallig het contrast verhoogd ?

Of kijk bij Beeldschermen, en dan bij Kleuren of die wel op miljoenen staat, en niet op duizenden of 256.

Bijdrager
    Niles

@ unSOUND: BINGO! Het contrast stond op Maximaal, heb ik terug gezet naar Normaal en nu is het goed!
    Je begrijpt dat het contrast op mijn wangen er nu nogal schaamrood uitziet….ik had deze functie in ieder geval nog nooit gezien dus hoe het op maximaal is gekomen, geen idee.
    Nogmaals erg bedankt aan iedereen die heeft gereageerd.
    Ga me nu verdiepen in de wereld van de IMac en zal deze community dan ook regelmatig gaan raadplegen…

Moderator
    unSOUND

We werden een beetje op het verkeerde been werden gezet doordat je sprak over resolutie, maar hier was dus eigenlijk sprake van iets anders… Maar het belangrijkste is dat het opgelost is.:lol:

Bijdrager
    Oppie

De tip die ik altijd geef: het eerste wat je moet doen als je met een nieuw programma gaat werken, en dat is voor jou dus het het hele OS, is alle voorkeuren eens bekijken en wat mee experimenteren. Want dan leer je heel snel wat een programma, en hier dus het OS, allemaal kan.
    En zeker in Universele toegang staan een aantal instellingen die je per ongeluk kunt maken (met een toetscombinatie waarvoor je poes over het toetsenbord moet lopen), en die je flink kunnen verassen. Probeer maar eens…

Overigens roepen de meeste mensen die dit meemaken: “Help! Ik heb een virus!” en dan weten wij hier onmiddellijk wat er aan schort.:lol:

NB: had trouwens verwacht dat de safe boot dit soort instellingen er ook uit zou halen; niet dus, blijkbaar.

Moderator
    unSOUND

Wat te doen tegen een virus ?

Appeltje F5

:grin:

Bijdrager
    Niles

Ben wel blij dat er Apple Imac OSX wizards als jullie bestaan!
    Ga zeker me verdiepen in het OS, moet nog erg wennen aan de overgang van Windows naar Apple.
    Net dacht ik: waarom werkt internet niet? O ja safe mode opgestart…..het wordt een lange weg…:oops:

Bijdrager
    Oppie

Nee, want die Safe Mode heb je in principe nooit meer nodig.
    No sweat, and enjoy!:smile:

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.