15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    TW

Scherm iMac laat los

Een tijdje geleden hebben wij een iMac 21 inch gekocht. Nu lijkt het dat het beeldscherm niet goed zit gemonteerd. Aan de linkerkant het, bij de overgang van glas naar aluminium, is de overgang veel groter dan aan de rechterkant. Daardoor lijkt het scherm linksonder los te zitten.

Wij zijn er al mee terug gegaan naar de winkel, zij zeggen echter dat een schroef op het moederboard niet goed vast zat en dat een deel van het rubber kapot is (heel logisch als het scherm niet goed gemonteerd zit). De winkel beweert dat het scherm daarom door derden is opengemaakt. Dit is echter niet mogelijk, aangezien de iMac alleen uit de doos is gehaald en nooit is verplaatst.

Voor een computer van meer dan 1300 euro zou dit niet mogen gebeuren en daarom ben ik van mening dat dit een ‘slechte’ Mac is die helaas een productiefout heeft.

Hebben meer gebruikers last van dit probleem en hoe is dit eventueel opgelost?

Sleutelbeheerder
    Night

Neem contact op met Apple en leg ze het verhaal voor.
    https://support.apple.com/nl-nl/contact

Bijdrager
    KarelWillem

Als er in die iMac geen wijzigingen hebben plaatsgevonden t.o.v. de origineel gekochte configuratie (bijvoorbeeld een SSD geplaatst o.i.d.), is het niet heel aannemelijk te maken dat jullie die iMac ooit zelf zouden hebben open gemaakt.

Want waarom zou je?

Bijdrager
    SvS

Idd, ga naar Apple. Je hebt nog garantie, hoop ik. Het zou niet mogen, tenzij je het eens open/dicht gemaakt hebt om iets te uitbreiden/vervangen. Maar dat zal wel niet.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Mijn ervaring is:
    Klassieke Apple winkels == altijd proberen onder garantie uit te komen.
    Apple (Online) Store == normale service.

Card Services, een Apple reparatie centrum, probeert ook niet onder garantie te komen trouwens.

Bijdrager
    iMad

Was het een standaard iMac of een CTO iMac (aangepast).

Bijdrager
    TW

Het is een standaard iMac (21 inch). Er is verder niks aangepast en er zijn ook geen elementen vervangen. Daarom klinkt het allemaal heel logisch dat de iMac niet door derden is opengemaakt, echter moeten wij dat kunnen aantonen en dat is niet te doen. De winkel waar we de iMac naar toegebracht hebben bied standaard 2 jaar garantie en het valt net buiten de 1 jaar van Apple. Daarom moet het afgehandeld worden via de winkel…

Bijdrager
    erwinde

Je hebt op elke prive aankoop in Nederland sowieso recht op 2 jaar garantie, waarvoor je bij de winkel waar je de machine gekocht hebt moet aankloppen. Zelfs na 2 jaar heb je nog steeds recht op een goedwerkende apparaat, maar dan liggen de zaken wat moeilijker. Uitgangspunt is dat de winkelier een deugdelijk product levert en in geval van een probleem reparatie of als dat niet kan vervanging door een gelijkwaardig apparaat regelt. In eerste instantie hoef je niet aan te tonen dat je de Mac niet hebt opengemaakt, de winkelier moet bewijzen dat jij zelf de schade hebt veroorzaakt.

In de praktijk zijn er helaas nog steeds handelaren die menen dat de wet niet voor hen niet geldt en proberen ze onder hun verantwoording uit te komen. Neem even contact op met je rechtsbijstandsverzekering en leg de zaak uit. Er is een goede kans dat de winkelier na een briefje van hen waarin ze op hun plichten worden gewezen, wel wil meewerken.

Bijdrager
    TW

De winkelier heeft de iMac naar een (apple) reparatiecentrum gestuurd. Deze externe partij heeft het apparaat onderzocht en zij constateerden dat een rubber kapot is en dat er een schroefje van het moederboard los zit. Zij zeggen dat dit niet ‘plotseling’ kan gebeuren en dat er daarom de iMac door iemand is opengemaakt. De winkelier neemt dit aan als bewijs, dat door onderzoeks- en reparatiecentrum is geleverd. De winkelier zegt dat zij dit aangeleverd krijgen en daarom met dit oordeel verder moeten.

Wij zijn het echter niet met een reparatiecentrum eens. De winkelier heeft een second opinion aangeboden (dat kost ons 90 euro), maar daar zal waarschijnlijk toch dezelfde conclusie uitkomen: rubber is kapot en het schroefje op het moederboard zat los, waardoor de iMac door een derde partij ‘open gemaakt zou zijn’….

Bijdrager
    erwinde

Je winkelier is verantwoordelijk en lijkt zich achter het oordeel van het reparatiecenter te verschuilen. Dat oordeel hoeft hij zeker niet over te nemen en roepen dat dat ‘moet’ is onzin. Dat hij de reparatie misschien niet vergoed krijgt is zijn probleem, niet het jouwe. Als hij je niet verder wil helpen rest er nog eigenlijk nog maar 1 optie. Een jurist inschakelen en eventueel naar de rechter. Ga in ieder geval niet betalen voor een second opinion die door de winkelier geregeld wordt! Je kan ook Apple vragen wat de reparatie daar zou kosten. Mogelijk willen ze ook zwart op wit zetten wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Uiteraard heb je dan geen garantie om te claimen, maar de kosten zouden best mee kunnen vallen. Een advocaat is meestal ook niet gratis.

Overigens kan een los schroefje best een productie foutje zijn. Ik heb ooit een laptop van een bekend groot merk (niet Apple) ontvangen waar het moederbord los in lag. De schroeven waren niet aangedraaid en lagen deels helemaal los. Dat soort dingen kunnen gebeuren en mijns inziens (maar ik ben geen jurist) is een losse schroef geen bewijs dat je de schade zelf hebt veroorzaakt.

Inactief
    Anoniem

Daarnaast ben ik dan weer heel benieuwd over welk “rubber” ze het hier hebben.
    Ik heb in mijn leven heel veel iMac’s opengemaakt, voor diverse reparaties en upgrade’s
    Maar ik ben nog nooit een rubber tegen gekomen in de schermrand van een iMac… ?

Sleutelbeheerder
    Night

Zal wel de dubbelzijdige tape mee bedoeld worden.

Bijdrager
    TW

Ik heb de winkel gevraagd of ze duidelijker konden specificeren waarom die precies door derden is opengemaakt. Dit reparatiecentrum is volgens de winkel apple-gecertificeerd. Na navraag bij het reparatiecentrum bleek dat er in de iMac schroeven en tape zaten die niet origineel door Apple gebruikt worden. Daarom zou het betekenen dat de iMac naar een reparatiecentrum is geweest dat niet apple-gecertificeerd is (dat werd bedoeld met derden).

Het vreemde is nu dat wij, sinds dat de iMac gekocht is, nooit naar een winkel teruggestuurd hebben voor reparatie / de iMac hebben laten repareren. Dat zou betekenen dat onze iMac al voordat wij het gekocht hebben, ergens gerepareerd is. De iMac is bij een grote winkel gekocht en wij veronderstelden dat deze ‘nieuw’ uit de fabriek komt.

Bijdrager
    Joid

Dan is het handig om te weten over welke iMac wij het hier hebben: wanneer is het gekocht, voor welk bedrag en in welke winkel?

Bijdrager
    TW

De iMac is gekocht op 03 september 2015 bij de Mediamarkt voor destijds 1329 euro. De Mac is begin juli opgestuurd en het gaat om het model in de volgende link:

iMac Model

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.