10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    OReason

Scherm doet vreemd sinds stroomuitval (eMac)

Hey,

Gistermiddag viel plots de stroom uit toen ik aan ’t werken was met mijn eMac. Toen eenmaal de stroom weer gefixt was en ik verder wilde werken met mijn eMac ging ’t scherm af en toe aan en uit (alsof ie zichzelf opnieuw in moest stellen oid). In de ongeveer 8 uur die ik daarna nog met mijn eMac gewerkt hebt is dit ongeveer 5 keer gebeurd. In ’t begin een paar keer redelijk snel achter elkaar (tussenpozen van paar minuten) en tegen ’t einde wat minder snel na elkaar.

Het gebeurd wel vaker dat de stroom uitvalt (buurman schijnt een lek te hebben oid) maar dit is nog nooit eerder gebeurd.

Weet iemand hoe ernstig is? Moet ik verwachten dat m’n scherm elk moment ’t kan begeven of zal zoiets langzaam weggaan? En ben je normaal gezien tegen zoiets verzekerd? (weet niet wat voor verzekering we hebben, zal ’t zsm navragen)

Alvast bedankt voor de hulp

PS
    Bij de stroomuitval was één stop doorgeslagen, sommige andere elektrische apparaten hadden nog stroom. M’n stopcontact is overigens ook niet geaard.

Bijdrager
    HSL

het zou kunnen dat hij een klap gehad heeft, kijken of het zo blijft en anders laten repareren.
    zal ongetwijfeld een verzekerings kwestie kunnen zijn.

Bijdrager
    OReason

Hoop inderdaad dat ’t een verzekerings kwestie is. Heb overigens nog wat research gedaan en wat dingen gevonden die ik nog kan proberen (het een en ander resetten in open firmware, dat soort dingen). Dat zal ik ook even proberen zodra ik weer thuis ben.

Mocht ik ’t niet opgelost krijgen, en ’t valt inderdaad onder de verzekering.. is er dan een manier om zelf bij te leggen en een andere computer te kopen? Reparatie is waarschijnlijk duurder dan de Mac waard is.. en eenzelfde Mac kopen wordt ook vrij lastig. (ben sowieso al van plan om een intelmac te kopen dit jaar)

Bijdrager
    sedikit

Goede raad voor de volgende keer: sluit je computer aan op een geaarde en beveiligde stekkerdoos. Is daardoor beveiligd tegen stroomuitval en blikseminslag.( hoop voor je dat deze voorziening niet als voorwaarde staat in de kleine lettertjes van je verzekeringspolis)

Bijdrager
    OReason

Heb helaas geen geaard stopcontact. Heb wel een tijdje terug een beveiligde stekkerdoos geprobeerd maar daar kwam helemaal geen stroom doorheen. Zat wel een draai-iets op maar stond niet echt duidelijk bij wat het was. Binnenkort maar eens een echte goede stekkerdoos kopen.

edit: ik las ook ergens dat er een hoge spanning kan optreden net nadat er weer stroom is, kan bij mij echter niet t geval zijn geweest aangezien ik m’n Mac gelijk losgekoppeld heb.

Bijdrager
    MacBeer

Dat stopcontact moet geaard worden! Een ge-aarde doos op een ongeaarde doos aansluiten is zinloos.
    Computers zijn zeer, zeer gevoelig voor piekspanningen. Het minste of geringste is genoeg om je Mac levenloos te maken. Ter vergelijking: een piekspanning door blikseminslag in de buurt zorgde ervoor dat mijn G4 uit 2002 helemaal dood was. Moederbord was kapot. Kostte me 600 euro (let wel… voor een Mac uit 2002). De verzekering vergoedde dit helemaal.

Beveiligde stekkerdozen zijn aan te bevelen, maar die moeten ook op een geaard stopcontact worden aangesloten. Anders werken ze niet, athans ze geven niet de bescherming waar je ze voor koopt. Ook heb je dan in een verzekeringskwestie weinig kans.
    Dus zoek een geaard stopcontact of laat het bestande contact in de muur aarden.

Bijdrager
    sedikit

Die stekkerdoos moest inderdaad wel geaard worden, op een geaard stopcontact. En dat was niet geaard! . Via het stopcontact ouderwets een aardleiding aangebracht naar de dichtsbijzijnde waterleiding (door het plafond), die op zijn beurt geaard is via een lange staaf , buiten in de grond Dus; soms moet je wel een beetje je best doen!!

Bijdrager
    OReason

Zal eens kijken of ’t dan inderdaad mogelijk is om m’n stopcontact te aarden. Zit wel helemaal op zolder, zal wel een gedoe worden, maargoed.. is ’t toch wel waard :D.

Bijdrager
    tarmac58

pas alsjeblieft op met zelf aanleggen van randaarde. een slecht aangesloten aarde is erger dan geen aarde.
    een pijpje in de grond slaan is bijv geen betrouwbare aarde.laat dit doen door iemand die er verstand van heeft. (erkend instalateur of zo).
    aarde op zolder? mischien aan waterleiding of cv. …maar pas op.
    de aarding is vooral belangrijk voor eventuele ontstoor middellen zoals die bijv. soms wel in snoeren of in aansluitblokjes zitten
    tegenwoordig zit in de meterkast vaak aardlekschakelaars. dan is aarding overbodig en zelfs verboden (geloof ik)
    een aardaansluiting die tegen spanningspieken van blikseminslagen beschermd moet volgens mij nog uitgevonden worden. sterker nog: grote kans dat de piek via de aarde je computer sloopt.

bij alles wat ik zeg blijft gelden: ik kan er naast zitten

Bijdrager
    OReason

We hebben inderdaad 2 aardlekschakelaars in de meterkast.. ik ben overigens niet van plan om zelf aan de slag te gaan. Ken wel wat mensen die ’t een en ander kunnen, zal eens aan hen vragen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.