18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Rw1

Scherm aan en uit na water over MacBook.

Gisteren ochtend ben ik zo stom geweest om een glas water over mijn MacBook (late 2011) te stoten. Gelijk ondersteboven gehouden totdat er geen water meer uitkwam, stroom eraf en uitschakelen. Daarna had ik de onderkant eraf geschroefd en de batterij losgekoppeld. Toen heb ik de rest van de nacht hem op zijn kop laten liggen.
    Net had ik weer geprobeerd om hem aan te zetten. Dat ging, maar nu gaat het scherm steeds uit alsof hij in sluimerstand gaat. Dus het beeldscherm dimt gelijkmatig en gaat vervolgens ook weer gelijkmatig aan. Dit gebeurt in een regelmatig “ritme”.

Moet ik hem nu verder laten droger?

Bijdrager
    iMac Lover

Laat hem rustig een week drogen
    Je kunt je MacBook in een plastic zak doen
    Deze vullen met rijst, rijst on trekt vocht in de zak
    Je kunt ook van die speciale cristallen kopen die de vocht onttrekt.
    Nogmaals de MacBook in een zak gevuld met rijst en daarna met tape goed dicht tapen
    En zo een week laten drogen. Beslist niet blazen of een haardroger gebruiken, op deze manier verspreid het vocht in je MacBook

Succes

Bijdrager
    trabant

Je bent inderdaad te ongeduldig geweest. Idealiter schroef je het moederbord los, haalt ook het “pillebatterijtje” en laat dan alles riant lang drogen. Zie hierboven.

Maar de schade is er eigenlijk al. Al hebben de late 2011 modellen nog net de status ‘supported’, ze zijn nog niet ‘vintage’. Dat betekent dat de onderdelen nog langs officiĆ«le weg te krijgen zijn. Wat overigens samengaat met officiĆ«le prijzen.

Bijdrager
    rickyyy9

Vochtschade los je niet op door het alleen te laten drogen. er kan na verloop van tijd ook corrosie ontstaan. je macbook in de rijst leggen zal dan ook niet veel doen.

Doordat je te kort gewacht hebt maakt de laptop toch blijkbaar ergens kortsluiting, bij kortsluiting kan een circuit doorbranden dus het kan zijn dat langer laten drogen weinig zin heeft. Gezien je laptop al wat ouder is zou je iemand kunnen proberen die waterschadereparaties doet.

Bijdrager
    Rw1

Is het slim om een Apple store te bezoeken?

Moderator
    Night

Niet echt. Het euvel (reden van overlijden) is al bekend; waterschade. Apple zal gezien de leeftijd van je laptop hoogstwaarschijnlijk niet verder komen dan “jammer dan, maar als u even hier links kijkt, dan we hebben hebben hier nog een leuke spiksplinternieuwe MBP staan…”.

Bijdrager
    Rw1

Aangezien dit model niet onder vintage valt, kunnen ze het toch nog repareren?

Bijdrager
    Rickje

Zeker, Apple kan ‘m nog repareren. Maar de kans is aanwezig dat de de reparatieprijs de dagwaarde van die Macbook zal overstijgen..!

Maar je kan het altijd proberen en een prijsopgaaf krijgen… en er dan voor bepalen om ‘m niet te repareren en een (nieuwere) tweedehands Macbook te kopen?

Bijdrager
    Rw1

Ik laat hem nog even een tijd drogen. Als ie het volgend weekend nog doet, dan ga ik naar een Apple store.

Bijdrager
    Rw1

Ik heb hem net nog een keer aangezet. Ik denk dat het aan een schakelaartje ligt die er voor zorgt dat het scherm uitgaat. Als ik de MacBook dichtklap, dan gaat hij wel in sluimer en blijft het scherm ook uit.

Moderator
    Pete.Z

Veel te ongeduldig, laat dat ding nou gewoon een week uit en in onderdelen drogen, met dat aanzetten mol je hem alleen maar meer.

Bijdrager
    iMac Lover

@Rw1 ben je nou zo dom, ben je nu zo dom
    Een week laten drogen, drogen drogen drogen

Wees verstandig, blijf van je MacBook af
    Je helpt op deze manier je eigen MacBook om zeep

Over de electronica in je MacBook
    Vaak wordt er een soort lak laag over de printplaten gespoten

Nogmaals nu de stekker er uit en de knoopcelbatterij, die nodig is voor de internal klok verwijderen

Gr

Bijdrager
    r.heijma

Misschien kun je nog een gedeelte van de macbook vergoed krijgen via de inboedelverzekering. Alhoewel ik denk dat een MBP van 2011 al wel economisch is afgeschreven. Dus voor de verzekering geen cent meer waard. Maar je kunt het altijd proberen.
    En laten drogen. Rustig laten drogen. Wat kan helpen is drogen.

Wat voor een water was het trouwens?

Bijdrager
    Rw1

Het was kraan water. En hoe haal ik die batterij eruit?

Bijdrager
    iMac Lover

Laatste mail

Googelen googelen

Kijk op YouTube hoe vervang ik een batterij in een MacBook
    Misschien heeft de website van Apple met hun eigen community ook een antwoord voor je

How to change a battery in a MacBook 2011

Nogmaals veel succes

Gr

Bijdrager
    Brombeer
    Rw1 op 12 maart 2017

Het was kraan water. En hoe haal ik die batterij eruit?

Zie de ifixitlink van trabant.
    Met kraanwater ben je beter af dan met wijwater. Dat is zouter.

Bijdrager
    iDog

Nog maar een keertje dan. Geen RIJST gebruiken. Geen siliconen magische zakjes gebruiken. Geen geitewollen sokken gebruiken.

Echt. Het eerste wat je moet doen is zorgen dat er geen spanning meer op staat, dus batterij loshalen/uitzetten. Dan zover mogelijk openmaken, liefst compleet openschroeven. Deppen met keukenrol tot al het vocht weg is. Als je hebt staan, gebruik isopropanol en een tandenborstel om duidelijk zichtbare corrosie te behandelen. Als er onderdelen zijn waar je niet bij kunt, maar je vermoedt dat er water bijgekomen is/nog in zit, spoel dan met de isopropanol, dat verdrijft het water. Dan laten drogen aan de buitenlucht gedurende 48u minimaal. En DAN kun je evt. eens kijken of er weer leven in zit.

En als je het niet van mij wilt aannemen : http://mendonipadrehab.com/entries/general/rice-rant

Bijdrager
    Rw1

Het probleem is nog steeds aanwezig. Ik heb eens zitten rommelen aan de binnenkant. Ik vond het stekkertje voor het beeldscherm. Deze heb ik losgekoppeld en nu is het probleem weg! Alleen het lampje aan de voorkant en de functie van het dichtklappen werkt nu niet meer, maar dat vind ik geen probleem.

Tip. Zet nooit een glas met drinken naast je laptop.?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.