14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    suzanne12

Wakker worden uit sluimermodus duurt lang

hallo,

ik weet zoals vaker niet waar ik dit moet plaatsen maar ik heb altijd problemen als ik mijn computer diht heb gedaan. als ik die dicht doe en hij staat nog aan is er geen probleem maar als ik hem dan weer open doe en weer wil gebruiken duurt het heel lang voordat hij weer aangaat. is hier wat aan te doen of?

thanksss

Geblokkeerd
    Anoniem

Crap… Ik had een enorm lange reply getypt, maar die ben ik kwijt geraakt:(

Het is in elk geval volslagen normaal wat er gebeurt.

EDIT:
    Goed, iets korter maar opnieuw getypt.

Als je met “aan” en “uit” bedoelt neem ik aan dat je bedoelt dat er nog elektriciteit in de accu zit of niet. Wat je beschrijft is normaal. Is de accu nog vol, dan blijft het geheugen altijd aan en is de computer meteen klaar voor gebruik. Is de accu bijna leeg, dan wordt de inhoud van het geheugen op de harde schijf gezet en gaat de computer in “winterslaap” zeg maar. Wakker worden duurt dan veel langer, omdat eerst de inhoud van het geheugen weer terug moet worden gezet.

De titel van je topic is trouwens erg nietszeggend. Maak er iets van als “wakker worden uit sleep mode duurt lang”.:)

Bijdrager
    suzanne12

bedankt in ieder geval voor het veranderen van mijn naam haha.

ik ben er gewoon mee bezig en dan moet ik even weg ofzo en dan klap ik hem dicht en dan duurt eht echt lang voordat ik weer beeld zie. ik moet ook echt op knopjes gaan drukken anders doet ie het gewoon niet . dit heb ik ook als ik hem gewoon aan laat staan en dan in sluimerstand valt.

Moderator
    unSOUND

Misschien handig om te weten over wat voor machine het gaat, en welke versie van OS X je draait.

Bijdrager
    suzanne12

idd. mac os 10.6.6 het is een macbook pro.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je haalt woorden door elkaar…

Als hij aan staat en je loopt weg heet het niet “sluimerstand”, maar de screensaver:)
    Als hij in slaap valt en ligt te dromen (het witte lampje pulseert), dat heet sluimerstand.
    Als hij in winterslaap is (slaap en het witte lampje is uit), dan heet dat hibernation.

Reactietijd:
    * Screen saver reageert meteen
    * Sluimerstand reageert binnen twee seconden
    * Hibernate duurt een minuut

Als jouw Macbook de sluimerstand meteen overslaat en direct in hibernation gaat, dan zijn je power instellingen verkeerd. Start “System Preferences” eens en kijk of daar onderaan “Smart sleep” in het rijtje staat. Dat is een extra tool die sommige mensen installeren om het slaap gedrag aan te passen.

Moderator
    unSOUND

Gebeurt dat alleen als de MacBook van de accu werkt, of ook als hij aan de lader hangt ?

Het zou kunnen zijn dat het de safe-sleep functie is, dan wordt het RAM geheugen gekopieerd naar de harde schijf, en na de slaap moet dat weer geladen worden. Lullige detail daarbij is dus ook dat hoe meer RAM je hebt, hoe langer het duurt.

Bijdrager
    suzanne12

nee hij geeft wel aan dat ie in sluimerstand gaat bij de instellingen. en het gebeurt als hij en aan de lader hangt maar ook als alleen de accu werkt

Geblokkeerd
    Anoniem

Safe sleep, zoals unSOUND het noemt, is een ander woord voor hibernation.

En de sluimerstand die jij hebt gevonden bij de instellingen zou binnen een paar seconden weer “wakker” moeten worden.

Moderator
    unSOUND

Safe sleep en Hibernation zijn niet hetzelfde. Ze horen wel bij elkaar. Safe sleep zorgt er voor dat het geheugen naar de HD wordt gekopieerd, zodat Hibernation überhaupt mogelijk is. Maar Safe sleep gebeurt dus altijd.

Wat vervolgens kan gebeuren, is dat die sleep-image van Safe Sleep een probleem heeft, waardoor hij niet zo snel wakker wordt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Safe sleep gebeurt niet altijd, maar alleen als de accu voorbij een bepaald punt is. Anders zou zelfs het gewone wakker worden met een accu op 90% een minuut duren.

Moderator
    unSOUND

Het duurt alleen een minuut als de machine daadwerkelijk in Hibernation is geweest. Als de machine ten alle tijden stroom heeft gehad, is de machine niet in Hibernation geweest. Maar het maken van de image van het RAM gebeurt altijd, want zonder die techniek kun je geen Hibernation uitvoeren. Safe sleep is puur de handeling waarbij de inhoud van het geheugen naar de HD wordt geschreven, voor het geval dat Hibernation nodig is. Dat gebeurt altijd, omdat je anders geen beveiliging hebt tegen wegvallen van stroom door bijvoorbeeld een defecte accu, of het wegvallen van het stroomnet.

2 voorbeelden:

Machine gaat in sluimer > voldoende stroom
    Voor de machine gaat sluimeren, wordt er een image van het RAM gemaakt. Is er voldoende stroom, gaat de machine gewoon weer aan, en wordt de sleepimage ongebruikt weggegooid. De machine is dus vrijwel direct weer beschikbaar.

Machine gaat in sluimer > onvoldoende stroom
    De machine maakt een image, en gaat sluimeren. Is er geen stroom, of wordt de accu verwijderd, verlies je de data uit het RAM geheugen. Op het moment dat er dan weer stroom op de machine komt, en de machine uit sluimer komt, wordt de sleepimage van de HD gelezen en in het Ram gezet. Dat proces duurt dan een minuut, en tijdens die minuut zie je een grijs beeld.

Bijdrager
    Vinhelper

@TS (suzanne12)

Uit de hierboven gegeven omschrijvingen zul je even moeten zoeken op welk punt jouw probleem voorkomt.

Samengevat staat er dit:

Wat jij beschrijft dat het even duurt om in sluimer te komen klopt, omdat op dat moment het RAM-geheugen naar de harde schijf wordt gekopieerd. Dit duurt 20-40 seconden.

Zowel op de batterij als aan de netstroom, dit gebeurd altijd. Raakt je batterij op 0%, wordt de sluimer automatisch ingeschakeld, en doet de machine de kopie van het RAM-geheugen voor de laatste keer, omdat ie daarna zonder netstroom niet zal aangaan.

Na 4-8 uur zonder netstroom zal de machine helemaal uitschakelen. Zodra je de netstroom weer aansluit, gaat de machine weer aan, en krijg je het grijze scherm met een voortgangsbalk te zien, een minuut lang. (doe dit niet te vaak, want je kalibreert er de batterij ook meteen mee)

Wat jij beschijft is dat het ontwaken lang duurt. Als je hem meteen na het inschakelen van de sluimerstand (dichtklappen) weer aanzet, zul je moeten wachten totdat de kopie voltooid is, en daarna zal de machine direct weer aangaan, en binnen een paar seconden weer beschikbaar zijn. Dit is normaal.

Wat gebeurt er verder?

Heb je al beeld?

Kun je de muisaanwijzer al aansturen als hij dan al beeld geeft?

Of zijn het alleen de programma’s die dan niet reageren?

Zie je een strandbal? (rond draaiend rondje in een heleboel kleuren)

Hoe lang heb je het probleem al?

Of gebeurt alleen niets als je niet op knoppen drukt als je het scherm openklapt?

Kortom: wees iets preciezer in je beschrijving, probeer anders bovenstaande vragen 1 voor 1 te beantwoorden.

@caillin coilleach: doe even copy naar je clipboard vlak voordat je op ”Verzend” klikt. Daarmee redt je je tekst als deze niet geplaatst wordt.

Bijdrager
    suzanne12

Wat gebeurt er verder?

Heb je al beeld?
    als ik hem open doe heb ik eerst zwart beeld. daarna komt het scherm weer terug.

Kun je de muisaanwijzer al aansturen als hij dan al beeld geeft?
    nee

Of zijn het alleen de programma’s die dan niet reageren?
    de programma’s reageren eerder dan dat je de muis kan bewegen

Zie je een strandbal? (rond draaiend rondje in een heleboel kleuren)
    ja heel eventjes

Hoe lang heb je het probleem al?
    ik denk al wel maandje of 2/3

Of gebeurt alleen niets als je niet op knoppen drukt als je het scherm openklapt?
    dan duurt het nog langer.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.