30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    Dustin24

Schaduw in Cinema 4D \'beweegt\'

Hallo allemaal,
    Ik heb een probleempje in cinema. Ik heb een animatie van een Ferrari gemaakt, met lampen die erop schijnen. Het probleem is nu dat de schaduw heel erg flikkert en zich verplaatst. De schaduw staat elk frame anders terwijl de lampen niet verplaatsen. Ik heb al met de ambient occlusion zitten klooien maar kwam dr niet echt uit.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Als je een animatie maakt zal er wel iets bewegen. Als de Ferrari beweegt lijkt het me logisch dat de schaduw ook verplaatst. Of is er iets anders aan de hand?

Bijdrager
    Dustin24

Ja ik leg het ook verkeerd uit, ik bedoel: het is niet echt een animatie filmpje, maar een camera beweging. Als de camera om de auto heen beweegt dan is de schaduw heel lelijk en beweegt heel vreemd. Zie onderstaand screenshot:

Bijdrager
    Dustin24

Je ziet dat de schaduw niet echt mooi is. Weet iemand hoe ik een fatsoenlijke schaduw krijg die netjes met het licht mee beweegt?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Wow, dat heb je zeer mooi gemaakt! Wat mij opvalt als ik de screenshot in een nieuw tabblad open (groter), dan flikkert de schaduw bij mij ook terwijl het gewoon een stilstaande afbeelding is.

Bijdrager
    Dustin24

Ik zal even een filmpje uploaden, misschien dat de oplossing voor de hand ligt:lol:

Bijdrager
    Dustin24

http://www.youtube.com/watch?v=rITd-N6LBY4&feature=youtube_gdata_player
    Het is de 360p versie, maar het gaat even om de schaduw.

Bijdrager
    Muiter

Heb je filmpje even bekeken. Het lijkt me een compressie instelling. Heb je ook al geprobeerd om dit op een hogere resolutie/kwaliteit te renderen?

Bijdrager
    Dustin24

Ja, hij rendert (nog steeds) op 1080p incl. global illumination. Alles ziet er gelikt uit en ik klaag niet over de auto zelf, enkel de schaduwen zijn niet om aan te zien. Ik heb ondertussen ook al de lampen iets verplaatst/aangepast maar het mag niet baten.:sad:

Bijdrager
    olbo

Vraag het bij c4dlounge.eu, daar heb je zo je antwoord. Kun je gelijk je auto showen, die mag er zeker wezen.

Bijdrager
    Dustin24

Ja, ik ben al naar c4d Cafe gegaan, toch bedankt!

Bijdrager
    olbo

Hoelang ben je met de wagen bezig geweest?

Bijdrager
    Dustin24

uurtje of 4/5 wel.. verdeeld over drie dagen. Voordat hij eruit zag zoals hij er nu uitziet ben je wel een uur of zes verder. Ik weet niet of dat relatief snel of langzaam is..

Bijdrager
    Dustin24

Bijdrager
    olbo

Dat is snel. Natuurtalent. Hoe heb je het geleerd?

Bijdrager
    Dustin24

Is dat snel ja? :O als ik op youtube tutorials zie van mensen die binnen een uur of 2 zo’n model in elkaar flansen dan is 5 uur niet meer zo rap. Maar goed, nee gewoon van een tutorial op c4d cafe, althans, daar deden ze het met een mercedes, maar werkt natuurlijk hetzelfde.

Moderator
    Mac Daddy

De dansende schaduw heeft te maken met global illumination. Global Illumination (GI) kan niet echt goed omgaan met schaduws in animatie.

Als je de GI op IR + QMC (camera animation) zet, heb je al veel minder kans op dit soort schaduw effecten. Maar je rendertijd gaat er wel flink van omhoog.

Deze tutorial legt iets meer uit over je render te optimalizeren. Als je goed kan belichten, heb je soms namelijk helemaal geen GI nodig.
    http://greyscalegorilla.com/blog/2011/03/how-to-optimize-your-scene-to-render-faster-in-cinema-4d/

En ik dacht dat Nick (greyscale gorilla) ook een tutorial specifiek over GI had gemaakt voor animatie, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Bijdrager
    Dustin24

Ah oke ik zal er vanmiddag na school naar kijken, heb al wel de GI ingesteld op animation, hij stond namelijk op still image. Bedankt in ieder geval!

Moderator
    Mac Daddy

En toen flikkerde het nog steeds?

In deze tutorial heeft hij zelf een GI preset gemaakt die in zijn light kit zit, maar hij gebruikt daarvoor iig de sky sampler. Dat is de meest simpele GI setting. Misschien dat eens proberen.
    http://greyscalegorilla.com/blog/2012/03/global-illumination-animation-preset-adjusting-settings-and-managing-grain/

Succes ermee! Als het is gelukt, moet je het ff laten weten hier.

Bijdrager
    Dustin24

Nee toen kreeg ik een texture error, maar dat is gewoon een kwestie van het foute onderdeeltje veranderen. Dat moet ik nog doen. Daarna zal ik die instellingen veranderen. Ik zal het idd laten weten als het gelukt is.

Bijdrager
    Dustin24

Het is (nog) niet gelukt:sad:

Bijdrager
    Dustin24

Ik blijf die lelijke schaduw houden… word er zo onderhand een beetje depressief van.:sad:

Bijdrager
    Dustin24

Sterker nog, nu rendert hij niet eens meer, hij blijft hangen op ‘preparing.’ Amai amai wat een gekl**t.

Moderator
    Mac Daddy

Als hij blijft hangen, dan zijn je settings hoogstwaarschijnlijk te zwaar. Wellicht komt er dan ooit 1 frame uit, maar daar wil je niet opwachten.

Moderator
    Mac Daddy

Probeer anders eens een belichting zonder GI, want GI is lang niet altijd nodig.

Bijdrager
    Dustin24

Hij blijft steeds maar hangen op ‘preparing,’ zelfs met 320×240. Dit zijn mijn instellingen:

/uploads/community/50536098a9e442c3898efe0ec6985bf76806d993_0.png

Bijdrager
    Dustin24

En heel veel verder dan dit komt hij ook niet:

Moderator
    Mac Daddy

Ik zie record density op high en smoothing op very heavy. Dan is het niet zo raar nee. Zet die eerst eens op medium of zelfs low. Als je wilt testen of de schaduw niet flikkert, doe je eerst een testrender. Die mag best wat lager zijn. En meestal zijn de standaard settings goed genoeg.
    Tip: Als je op de setting zelf klikt met rechtmuisknop kun je kiezen voor ‘set as default’. Dan staat ie weer op standaard.

Maar ik raad je aan om eens wat render tutorials te volgen, want ik heb smoothing nog nooit op very heavy gezet, omdat ik het nog nooit nodig heb gehad voor mooie renders.

Bijdrager
    Dustin24

Ik heb de instellingen weer gereset en nu laat ik hem maar een nachtje renderen. Hopen dat ik morgenvroeg wat positiefs aantref. De zware instellingen waren eigenlijk meer een wanhoopspoging om een mooi beeldje te krijgen. We zullen zien nu!

Bijdrager
    olbo

Dat ze je bij het andere forum niet hebben kunnen helpen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.