16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jos Smeets

scannerproblemen onder El Capitan 10.11.2

Ik heb zojuist een scanner aangeschaft, de Canon 9000F Mark II, met diverse snelknoppen op het deksel voor oa PDF functies, kopiëren en mailen. Die werken dus niet. Canon gebeld, ze hebben nog een ICA driver in december 2015 gelanceerd, die geïnstalleerd, werkt nog steeds niet. Als ik dan overweeg de scanner weer terug te sturen en op forums kijk, blijkt dat ook andere mensen met andere scanners (van Epson bv) dezelfde of nog ergere klachten hebben, die er vooraf NIET waren. Wat is dat toch?

Zelf werk ik op een iMac 5 K van enkele weken oud, die na 1 week al terug moest omdat update 10.11.2 maar niet lukte. In Brussel krijg ik te horen dat het schijfhulprogramma niet goed overweg weet met Fusiondrives….. mooi dan.

Mocht iemand de gouden tip hebben voor een flatbedscanner met dia scan mogelijkheid en goede kwaliteit, ik houd me graag aanbevolen. Ik kan de scanner nog terug sturen. Anders houd ik de scanner wel en doe het maar zonder knopjes erop . De software werkt tot nu toe verder prima. De software aanwijzingen op de site van Apple kloppen hier en daar niet als je het in de praktijk uitvoert….

Bijdrager
    hokkie

Ik kan je wel de volgende tip geven; bekijk vooraf je aankoop of een apparaat met OS X overweg kan, scheelt je enorm veel ergenis.

Wat is je vraag omtrent de iMac update?

Sleutelbeheerder
    Night

Is het niet makkelijker gewoon terug te stappen naar Yosemite en dan via Time Machine je backup terug te zetten?
    Zóveel verbeteringen zitten er niet in EC om die update te rechtvaardigen, vind ik nog steeds. En zoals je zelf al aangeeft: wél nadelen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Night op 11 januari 2016

Is het niet makkelijker gewoon terug te stappen naar Yosemite …

Nee dat is niet veel makkelijker. Yosemite werkt niet op de “Late 2015” iMac.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat is waar ook! Deze machines zijn de eerste serie die standaard van EC voorzien zijn als ‘oudste OS’. Mid-2015 was (ondanks dat deze ook met EC werden geleverd) geen probleem geweest. Sorry.

Volgens de site van zowel Apple support als die van Canon zelf moet de 9000F/II in staat zijn om te scannen. Heb je ook al eens software update gedraaid terwijl de scanner is aangesloten? De 9000F/II maakt overigens gebruik van de standaard Canon El Capitan ICA driver versie 4.0.0/19.2, die op dezelfde manier werkt als die van bv. Epson…

Kun je Voorvertoning eens openen en dan kiezen voor Bestand > Import van (scanner)…?

Het bedienen van de knoppen op de scanner vraagt overigens niet om de driver maar om scanner-specifieke software. En deze is nog niet verder ontwikkeld dan voor Yosemite. Je zou versie 2.6.1 (mid juni 2015) eens kunnen proberen van de US site. Die lopen vaak nog wel eens voor op de NL site.

Bijdrager
    JJmac

Zelf ook problemen met een oude Canon printer, bij ons deed de printer het perfect geef ik het weg en de scanner doet niks?
    Ben nu aan het kijken naar Vuescan heeft in januari nog een update gehad voor El Capitan, printer staat hier niet het testen laat dan even opzich wachten.

Bijdrager
    sedikit

Dat deze scanner het niet doet op El Capitan is bekend. Een vriend van me had dezelfde scanner. Kon geen PDF’s en dia’s meer scannen. Canon zegt doodleuk geen besturingssysteem meer te willen maken. Advies was om maar een nieuwer model te kopen. Leuke ontwikkeling van hoe met je klanten om te gaan. Ik zwijg maar over de moderne computers (ik noem geen namen) die verlijmd zijn (klant heeft in z’n auto een kapotte radiator. Garagehouder: “Tja meneer, dat wordt dan en nieuwe auto!”)

Bijdrager
    pruus

Op mijn HP All in One, die met AirPrint separaat staat, kan ik wel scannen via de printerinstellingen op de Mac. Ik kies dan scannen. Helaas werkt het bij mij ook niet met de knoppen op de printer. Nu kwestie van wennen geworden.

Bijdrager
    abbenhui

Hier met de Epson V370PHOTO precies hetzelfde.
    Na een update van de scannersoftware werkt de scanner wel, maar de knoppen niet meer.

Gebeld met EPSON: het zou moeten werken …. Niet, dus.

Bijdrager
    Zeezicht

Zie mijn reactie onder “Canon printer onder El Capitan?”. Misschien helpt het.

Bijdrager
    Jos Smeets

Bedankt voor de reacties. Ik ging uiteindelijk voor de koop af op reviews en de site van Canon en dan is er niets mis. Ook stond op deze site een redelijk recente ICA driver van december 2015, wat moet je dan wel niet denken? Is in orde zeker. Pas na aankoop kom ik erachter dat de knoppen niet werken. De software van Canon werkt overigens prima hoor en ik kan natuurlijk alles wat ik maar wil, zolang ik maar van de knoppen afblijf. Na de koop heb ik contact met Canon gehad en toen pas bleek bij het derde telefoontje, dat de knoppen NIET gaan werken en ook niet bij de andere Canon scanners. Ik heb de scanner terug willen sturen en ben toen op internet gaan kijken. Alle potentiële scanners, incl Epson vertonen knoppen problemen na update van 10.11.2 Dus een andere scanner kopen heeft waarschijnlijk geen zin. Ik ben ook niet van plan om in systeem terug te gaan en wellicht kan het ook niet op een iMac van net 3 weken oud. Raar blijft het wel. Notabene wilde ik de scanner oa kopen, omdat de oude Canon scanner niet samenwerkt met Abby Finereader en deze zou dat wel doen. Hij werkt via een omweg wel samen, door handmatig de software utility van Canon op te roepen en dat vooraf in te stellen. Voor de rest is het wel een prima scanner.
    Maar feit blijft wel, dat je vandaag de dag geen scanner kunt kopen, die alles doet, wat in het boekje staat, als deze gekoppeld is aan een Apple met El Capitan 10.11.2 Waar zijn de tijden toch, dat Apple nog scanners maakte onder de naam van Apple, dan was er zeker geen probleem op dat vlak.
    ]

Bijdrager
    jackybe67

Jos,

hier staat misschien een oplossing.

https://discussions.apple.com/thread/7278016?start=0&tstart=0

Bijdrager
    Jos Smeets

hallo beste Jacky, heb ik natuurlijk ook al gezien en als je doorleest op dat Amerikaans Forum, dan lees je ook dat het probleem er nog is en blijft….

Sleutelbeheerder
    Night

Komt er dus eigenlijk op neer dat dit de zoveelste bug in El Capitan is?

Bijdrager
    Jos Smeets

helaas

Bijdrager
    JJmac

Had je trouwens al gekeken bij Vuescan?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.