8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bedhead

Scanner om heel veel pagina’s te scannen (met invoermond)?

Hallo iedereen

Ik wil me gaan bezighouden met het inscannen van alle bestanden/ facturen/ brieven in onze boekhouding. Alles wordt namelijk vernietigd na een aantal jaren. Toch lijkt het me niet oninteressant om ook alles digitaal te hebben en bij te houden als een PDF ofzo.

Om nu niet blad voor blad alles te hoeven scannen, was ik op zoek gegaan naar een scanner. de Fujitsu ScanSnap 1500 M http://www.fujitsu.com/emea/products/nl/scansnap/for-mac/# lijkt me wel iets. Toch heb ik hier totaal geen ervaring mee. Ook weet ik niet of er andere, gelijkaardige (en betere?) toestellen op de markt zijn.

Wie heeft ervaring met dit toestel en wil er een woordje over kwijt? Of wie heeft een gelijkaardige scanner die er zeer tevreden over?

Moderator
    Poezenbeest

Waar je ook even een vraag bij moet stellen is hoe je de documenten gaat archiveren. Ik weet dat er bij ons op het werk ook formulieren mee worden ingescand en dat je bij elk blad moet ingeven tot welk document het behoort. Welke scanners er gebruikt worden, weet ik niet, maar het zijn in ieder geval verouderde modellen. De software die er gebruikt wordt is ok custom-build.

Maar je moet ieder document dat je inscant dus ook catalogiseren. Ik weet dat DataBalk (www.databalk.nl) hier een uitstekend systeem voor heeft DISKIS. Dit is toegespits op de Woningbouwverenigingen, maar het principe is redelijk simpel en zal ook door anderen geleverd kunnen worden. Wat je namelijk doet is een document koppelen aan een klant, een woning (kan dus ook een order zijn) en een paar categorieën meegeven. Ik zou zeker eens naar de info op dat scherm kijken. Ik heb twee jaar met dat systeem gewerkt en ik vind het nog steeds het beste systeem waar ik mee heb gewerkt om documenten te indexeren en te volgen.

Op de Mac kan je wellicht ook iets met FileMaker maken of met Bento (het kleine broertje van FileMaker), maar als je daarmee aan de slag gaat, kijk dan eens goed naar dat DISKIS. De essentie is dat je dus zorgt dat een document goed te koppelen is aan de afzender of de geadresseerde (klant), dat het onder te brengen is in een hoofdcategorie (inkoop, verkoop, correspondentie, contract) en dat daarbinnen weer subcategorieën aan te brengen zijn (afhankelijk van de indeling van de boekhouding). Als je helemaal doorslaat, dan zorg je ook dat de documenten gevolgd kunnen worden, dus bij wie ze in behandeling zijn of wat de betaalstatus is en een deadline-bewaking.

Maar goed, dan moet je eerst een goede scanner hebben. Ik denk dat erg belangrijk is wat de software kan, die er bij zit. Als die al een optie heeft om meta-data te bewerken, dan zit je al meteen goed.

Bijdrager
    bedhead

Juist, en zo een scanner zoek ik nu net. Toch bedankt dat jij ook al software-oplossingen voorstelde. Altijd handig natuurlijk voor de volgende stap.

Bijdrager
    Melgior

Op mijn vorige werk hadden we een Scansnap en ik vond het een geweldig ding. Het scant dubbelzijdig in één keer (misschien niet alle modellen, dus moet je wel even vragen) en kan een stapeltje papier razendsnel scannen. Als de stapel op is kun je het scannen voltooien of aangeven dat je nog meer wilt scannen in hetzelfde document. Je kunt ze opslaan als pdf of afbeelding.

Bijdrager
    bedhead
    ”Melgior”

Op mijn vorige werk hadden we een Scansnap en ik vond het een geweldig ding. Het scant dubbelzijdig in één keer (misschien niet alle modellen, dus moet je wel even vragen) en kan een stapeltje papier razendsnel scannen. Als de stapel op is kun je het scannen voltooien of aangeven dat je nog meer wilt scannen in hetzelfde document. Je kunt ze opslaan als pdf of afbeelding.

Dank je Melgior. Het gaat zo een ScanSnap worden. Die die ik daar gegeven heb in mijn eerste post, die kan ook dubbelzijdig scannen. Luxe dus. Vriendelijk bedankt om je ervaring te posten.

Bijdrager
    fokke.dekker

nou was ik laatst ook opzoek naar zo’n scanner. ik was al mijn school werk verloren (door mn eigen fout echt stom:cry: )
    zwaar kl*te na tuurlijk. maar nou vroeg ik me af of het ook mogelijk was om bv met de bovengenoemde scanner op word voormaat in te scanner. ocr heet dat geloof ik. iemand enig idee welk programma en scanner dan gebruikt moeten worden

Bijdrager
    Melgior

OCR is inderdaad het goede woord. Op zich maakt de scanner die je gebruikt niet zoveel uit, het is vooral het programma dat het werk doet. Een scanner als de ScanSnap of een platte (flatbed) scanner met automatische documentinvoer is natuurlijk wel makkelijk als je een grote berg te scannen hebt, want dan hoef je de pagina’s niet met de hand één voor één te scannen.

Een goed OCR programma is vaak niet goedkoop. OmniPage pro voor de mac doet het naar mijn ervaring wel heel goed. Soms krijg ze OCR software cadeau bij een nieuwe scanner, al is de kwaliteit wel wisselend. Tekst herkennen is geen gemakkelijk klusje en ik heb een hoop programma’s gezien die er een zooitje van maken.

Bijdrager
    fokke.dekker

ik heb net nog wat lopen googlen. en ben er achter gekomen dat het ook kan met acrobat. alleen was de manier van opslaan dan wel erg omslagtig. maar goed als het werkt ben ik blij:lol:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.