10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Scanner-issues sinds macOS Sierra?

Ik heb dit probleem al eens eerder voorgelegd maar wil de vraag wat algemener in de groep gooien.

Samenvattend ervaren wij sinds aankoop, en toen was macOS Sierra al actueel, problemen met de vindbaarheid van onze all-in-one van OKI in Fotolader. Op het ene moment wordt de machine als multifunctional aangemerkt en op het andere moment alleen als printer. Één of meerdere herstarts van de Mac zorgt ervoor dat we tijdelijk weer kunnen scannen. Het komt voor dat het op hetzelfde moment op de ene computer wel werkt, en op de andere niet. Bovendien hebben we dit probleem op twee locaties, op twee verschillende netwerken, met twee identieke machines op vijf verschillende Mac’s.

Inmiddels ben ik maanden lang aan het mailen met OKI. Men doet zijn best het probleem op te lossen maar dat lijkt niet te lukken. Gelukkig ben ik nu zover dat men bij OKI het probleem heeft kunnen reconstrueren. Sterker nog, men erkent dat dit probleem speelt met álle modellen van OKI in combinatie met macOS Sierra. De oorzaak zou dan ook in macOS liggen. Men beweert echter dat meer merken last hebben van dit probleem, onder andere EPSON.

Mijn vraag is dan ook: zijn er meer mensen met soortgelijke scanner-issues sinds macOS Sierra? Zijn er meer mensen die hun scanner vaak niet kunnen vinden in Fotolader?

Bijdrager
    fred44nl

nee hoor, geen enkel probleem met m’n Epson XP-530
    en dat geldt zowel voor printen als voor scannen.

waar een probleem kan liggen, is de manier waarop jouw router omgaat met Bonjour/Zeroconf.
    de oplossing hiervoor kan zijn, dat je de printer een vast ip-adres geeft.
    hetzij in de printer zelf, hetzij door een ip-adres te reserveren in de dhcp-server.
    vervolgens moet je de printer installeren op basis van dat ip-adres.
    en dan weet iedereen die printer feilloos te vinden:)

Bijdrager
    McMeller

Bedankt voor het meedenken. Ik neem alle ideeën serieus en wil alles proberen maar helaas noem je niks wat nog niet uitgesloten is.

Het gaat om twee locaties: bij mij thuis en bij mijn schoonouders. Bij mij is de router een AirPort Extreme en hierachter hangt één unmanaged switch voor het gehele netwerk. Bij mijn schoonouders is volgens mij een RITZ!Box als router in gebruik.

Bij mij hebben alle apparaten waarvoor dat van belang kan zijn (alles met een http-interface, NAS, VoIP-telefoon en ook de printer) een vast IP d.m.v. DHCP-reservering in de AirPort Extreme. Mijn schoonvader heeft het IP vastgezet vanuit de printer zelf. Beiden maakt geen verschil.

Het probleem is overigens niet dat de gehele machine soms onvindbaar is. Hij wordt altijd gevonden via Bonjour, maar niet altijd als multifinctional. Op die momenten wordt de machine ook niet gevonden in Fotolader. Na een herstart (of twee, drie) ziet Fotolader hem weer en beschouwt de Mac de machine ook weer als mutlifunctional.

De laatste aanbeveling die OKI overigens als workarond heeft geboden, is de volgende Terminal-string uit te voeren.

defaults write com.apple.imagecapture preferAirScan -bool False

Dit heeft geen enkele verbetering gegeven. Men zegt te werken aan een actuele driver. Persoonlijk ben ik van mening dat die er na een halfjaar wel had mogen zijn.

Bijdrager
    fred44nl

als je de printer toevoegt in Systeemvoorkeuren – Printers & Scanners, kies je dan voor Standaard, IP of Windows ??

Bijdrager
    McMeller

Standaard.

Bijdrager
    fred44nl

dan laat je MacOS dus zoeken naar de printer.
    als ik met een dit soort probleem te maken heb, dan kies ik voor IP en vul daar dan het vaste ip-adres is.
    probeer dat es:)

Bijdrager
    McMeller

Gedaan, maar dan voeg ik toch altijd alleen de printer toe (PostScript)?

Bijdrager
    fred44nl

ik denk dat je daar een beetje mee moet experimenteren.
    als ik ergens een all-in-one installeer en toevoeg aan MacOS, dan voeg ik alleen de printer toe.
    de scanner is er dan ook.
    of je PS moet kiezen weet ik niet, want ik ken die OKI niet.
    zoals gezegd: oefenen en nog es oefenen:)

Bijdrager
    McMeller

Vind het tof dat je zo meedenkt maar volgens mij zoeken we het in de verkeerde hoek.

De scan-functionaliteit via Fotolader staat namelijk los van hoe je de printer installeert. Zolang er een passende scanner-driver aanwezig is behoort hij een scanner op het netwerk altijd te vinden, ongeacht de installatie van de printer. Verwijder je printer maar eens, je zult zien dat scannen gewoon nog werkt.

Wel is het zo dat een machine automatisch als multifunctional wordt gezien wanneer je de printer installeert, mits de scanner-driver aanwezig is. Hiermee voeg je eigenlijk alleen een alias naar de scanner toe, voor de installatie maakt het geen verschil.

Het probleem dat ik ervaar is dat de scanner op het ene moment wel wordt aangetroffen en op het andere moment niet. Daardoor herkent macOS de machine ook op het ene moment als multifunctional en vervolgens weer enkel als printer. Hoe ik de printer installeer maakt daarbij helaas niks uit.

Bijdrager
    fred44nl

dan zou ik zeggen, dat de implementatie van Bonjour/Zeroconf in de OKI niet helemaal goed is.

in m’n netwerk hangt een Raspberry PI 3B.
    om met Finder eenvoudig een aangeboden share te verbinden, heb ik op de RPi het pakket aviha-deamon geïnstalleerd.
    dit is de Bonjour/Zeroconf implementatie voor Linux, in dit geval Raspbian, een afgeleide van Debian.
    maar in de linker kolom van Finder verschijnt de RPi meestal wel, maar niet altijd.
    en wat doe je daar dan aan ??
    ik denk helemaal niks.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.