8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    reaction

Scannen / resoluties

Ik heb de opdracht gekregen om een blik bier (van een nederlands biermerk) op grootformaat op een auto te zetten als bestickering. Heb met de studio en mijn traffic manager overlegd wat voor beeld ik nodig heb en wat de bestickeraar vraagt. De bestickeraar heeft het liefst een 1 op 1 beeld van tussen de 240 & 300 dpi, gezien dit op stickervellen wordt geplot.

Formaat moet zijn 2 meter hoog & ± 1.25 m breed. (van het beeld)

Nu lever ik het betreffende blik bier in bij onze lithograaf in Amsterdam en vraag om dit te fotograveren of op enige wijze in te scannen. Zodat ik in iedergeval goed beeld heb.
    Dit is het commentaar van de lithograaf, het kan niet :

“ik heb zolang ik in het vak zit nog nooit op die resoluties gewerkt die worden gewoon niet gebruikt, een fotograaf die een foto maakt op 35 millimeter of in het meest extreme geval 70 millimeter er is geen (trommel)scanner die die film op die resolutie kan inscannen cq vergroten”

Dus wat ik vraag is onmogelijk? Ik kan mij niet heugen dat het formaat niet 1 op 1 aangeleverd kan worden. Heb wel eens scans gehad voor complete abri’s.

Wie weet raad? (De stickeraar vraagt dit namelijk echt). En de scangrootte halveren en resolutie verhogen met scannen was volgens de lithograaf geen optie. [/quote]

Bijdrager
    Macosx

Je moet het b.v. eerst op A3 of groter zien af te drukken een dan op de hoogste resolutie scannen die er voor nodig is.

Ik heb een min res. nodig van 72/25 dpi (1/1) als ik op grootformaat print (3 – 2-5 m) of groter.

:finderoud:

Bijdrager
    reaction

Mijn belangrijkste vraag, klopt het wat deze lithograaf zegt? Ik heb nu een hele discussie staan dat het formaat wat ik vraag volgens hem onmogelijk te verkijgen/maken is op 300 dpi. Toen heb ik gezegd, 240 of 200 dpi is ook goed, maar dit kon volgens hem ook niet. Een erg raar verhaal…

vervelende is ik moet een oplossing hebben of weten of dit kan. Mijn traffic manager en studio manager zijn nu met hem in discussie, maar de tijd loopt door en ik heb het idee dat de betreffende man simpelweg geen zin in de klus heeft ofzo.

De tijd loopt door en ik schiet er niks mee op.

Bijdrager
    tiny

Ik denk dat de lithograaf zich verkeerd uit drukt want resoluties van 240 en 300 dpi zijn juist heel gangbaar. Wat hij misschien bedoelt, is dat het rijkelijk groot is (veel pixels, groot bestand) voor op een auto. Minder zou volgens mij ook makkelijk moeten kunnen.

Als ik een document in Photoshop maak van 200 X 125 cm op 240 dpi, krijg ik een document van 18898 X 11811 pixels. Dat zijn er best wat. Je hebt dan een beste Mac nodig om hier een beetje mee te kunnen werken. Het zou wel kunnen maar het is erg groot. Ik weet niet hoe/of je zoiets zou kunnen fotograferen maar dat lijkt me idd een flinke klus.

Kijk hier in het forum ff rond naar andere draadjes over het beplakken van auto’s, bussen e.d. Ik heb ze hier vaker voorbij zien komen. Ga dan met die info terug naar de traffic manager om te kijken of hij niet wat realistischere eisen kan stellen. Waarschijnlijk ook met een acceptabel resultaat. Dan wordt de opdracht aan de lithograaf ook haalbaarder.

Suc6…

Bijdrager
    Aardsengel

Voor het vergroten van een bierblikje naar die maat en resolutie (200*125) heb je een bronbestand nodig van rond de 3000 pixelspi (20*12 cm) toch?. Dat is een bestand van een Gig geloof ik. Dat is wat veel.

Die stickers hebben nooit zo’n hoge resolutie?

Bijdrager
    Freek.

– Op dat formaat 1:1 fotograferen is met de huidige techniek absoluut onmogelijk.
    – Ik heb nog nooit voor dergelijk gebruik op dit soort specificaties hoeven aanleveren. 150ppi is toto nog toe de max.
    – Als je een digitale opname hebt van zeer goede kwaliteit met een aardige beeldgrootte is het wel mogelijk je beeld naar het gewenste formaat (maar dan even geen 300ppi hè, dat is overdone) te brengen in Photoshop. Dat beeld nog wat aanpassen en klaar ben je. Moet gewoon kunnen hoor.

Bijdrager
    mattijn

Ikzelf maak met enige regelmaat stands (300x450cm) met fotografie over het gehele oppervlak. Als je zoiets mooi wilt krijgen dan zal je de foto moeten schieten met een 12 Megapixel camera, dan komt het zeker goed.
    Je kan namelijk gewoon het verkregen beeld met zo’n camera in photoshop omzetten naar 300 dpi, PS ‘verzint’ er dan puntjes bij. Een profi digitale camera geeft zo’n vreselijk scherp beeld dat dat méér dan voldoende is voor het beplakken van auto’s, abri of andere grote oppervlaktes.

Een andere optie is gewoon een dia laten schieten op 6x7cm en deze inscannen op een Imacon op pak em beet 3200 dpi. Dan krijg je een beeld van 64x75cm @ 300 dpi. Meer dan voldoende.

De meeste stand die wij laten maken hebben voor het beeld een resolutie van 150 dpi, soms zelfs 100 dpi. De beelden op auto’s zijn natuurlijk niet bedoeld om met je neus op te zitten maar om scherp te zijn vanaf een afstand van 1 meter of meer.

Maak je geen zorgen, de litho/fotograaf heeft gelijk.

Bijdrager
    dennie

Misschien makkelijk om te vragen of iemand een beeld heb van dat formaat
    Om wat voor blikje(merk) gaat het eigenlijk

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.