3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Verwijder

Scannen, Histogram Adjustment

Ik wil (zonder kennis van fotografie) glasnegatieven gaan scannen en wil van tevoren de beste werkwijze bepalen zodat ik er niet halverwege achter kom dat ik het anders had moeten doen. Ik heb op Internet gezocht maar ik blijf met een vraag zitten: Zijn er vuistregels om Histogram Adjustment bij het scannen in te stellen of moet dit gewoon op het oog gebeuren?
    Mijn scanner is een Epson Perfection V200.

Bijdrager
    Blieper

Ik weet niet wat dit voor een scan is, maar het hitogram geeft aan hoeveel beeld er in je afbeelding zit. Hier zit dus zowat géén wit en zowat geen zwart in. Het mooiste beeld krijg je door overal wat zwart van de curve te hebben. Ik zie nu bij de Output 18 en 209 staan dat is wel erg veel. Als je die waarden op 3 à 5 en 245 zou zetten krijg je veel meer contrast in je foto’s.
    Wat wel belangrijk is dat je de selectiekaders goed om je foto zet zodat de scannen een beter zwart en witpunt kan bepalen om de foto in te scannen.
    Verder zou ik de beoordeling gewoon in Photoshop doen.
    Met beeld kun je zoveel instellen, dat je nu niet in een kort verhaal kunt uitleggen wat het beste zou zijn. Maar als het goed is staan in je scannersoftware toch ook wel wat voorinstellingen, daar zou je het eens mee kunnen proberen. Maar nogmaals, je hebt pas een mooie scan als over de gehele breedte van het histogram een curve te zien is. Dat wordt door Adobe zo uitgelegd;-) En die kun je inderdaad in Photoshop altijd mooi aanpassen.

Succes

Bijdrager
    Verwijder

Dankjewel.

Hier zit dus zowat géén wit en zowat geen zwart in.

Klopt, er staan geen witte of zwarte dingen op deze foto en er zijn bijna geen schaduwen. De foto is gemaakt op een grijze dag. De scans, ook die van foto’s in de zon, zijn zowiezo allemaal vrij grijs. Vandaar dat ik wil corrigeren.

Verder zou ik de beoordeling gewoon in Photoshop doen.

Ik heb geen Photoshop maar er zijn andere programma’s waarmee dat kan. Daar heb ik ook een histogram en zit dan met dezelfde vraag.

Met beeld kun je zoveel instellen, dat je nu niet in een kort verhaal kunt uitleggen wat het beste zou zijn.

Ik vraag alleen of er vuistregels zijn voor de 5 schuifjes in het plaatje. Aan de overige instellingen waag ik me niet.

Maar als het goed is staan in je scannersoftware toch ook wel wat voorinstellingen

Ja, mijn scanner kent ook een Home-mode met automatische instelling maar die corrigeert te veel en werkt niet bij overbelichte foto’s.

Ik dacht dat ik begreep hoe het histogram en de schuifjes werken maar blijkbaar doe ik dat niet. Ik had verwacht dat er geen correctie is als ik bij input en output zwart en wit aan het eind zet en grijs in het midden, maar dat is niet zo. Ik experimenteer verder.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.