12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

scam virus test

zo juist bij drie websites kreeg ik dit.

Lijkt dus een dns onderschepping of zit ik verkeerd te denken.

Zoals iedereen ziet komt dit niet van een Apple domein.

Dus iedereen gewaarschuwd. Weet niet wat er gaat gebeuren als je OK of sluit klikt, geen tijd voor nu. Het is tenslotte kinder bedtijd. Misschien morgen een s kijken wat het doet op een oude laptop.

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh, dit is gewoon affiliatie-marketing voor MacKeeper.

Krijg je alleen als je illegaal (mogelijk Premium WordPress) spulletjes probeert te downloaden. Werkt in de vorm van cookies of extensies die in je browser geplaatst worden. Wanneer je MacKeeper installeert en gaat betalen zal de uploader van het illegale spul geld verdienen in de vorm van commissie.

Bijdrager
    lord anubis

dus een waarschuwing voor niets. tjonge en ik dacht de held van de dag te wezen ;p

alleen waren het sites over fournituren, dus vond het toevallig dat het bij drie stuks dit te voorschijn kwam. Heb geen MacKeeper, download al meer dan een jaar niet meer, in geen maanden een extensie er bij gezet behalve een opzetje van mij zelf, dus blijven alleen cookies over.

Moderator
    Night

Vergeet niet dat jouw (elke) browser bij elk contact met een website een hele berg info meestuurt, waaronder dat je met een Mac werkt. Zo kan de website meteen actie ondernemen door op een vrij agressieve manier te proberen jou een paar tientjes lichter te maken voor een écht “virus”, namelijk MacKeeper.

Bijdrager
    lord anubis

Dat weet ik. Volledig van op de hoogte. Het zijn websites die door mijn vrouw regelmatig bezocht werden, en het lijkt me dat de eigenaar hier geen weet van heeft wat zijn site nu even tevoorschijn toverde. Zou hen alleen maar kunnen schaden.

Het was gisteren trouwens de eerste keer, en waarom in een paar minuten bij drie sites. Alle drie over fournituren.

Moderator
    Night

Het kan ook nog zijn dat het niet aan die sites ligt, maar aan je eigen Mac. In dat geval heb je wellicht een gevalletje Malware opgelopen, hetgeen eenvoudig te controleren is met MalwareBytes.

Bijdrager
    lord anubis

ik draai de virus scanner van xs4all.nl en heb je Malwarebytes zojuist gedownload maar beide vinden niets. vind trouwens dat MWB wel erg snel klaar was.  Heb het al drie keer laten doorlopen en 2 minuten per keer of zo.

Moderator
    Night

Gelukkig is er ook niet zo heel veel verschillende malware op de Mac markt.

Maar goed, dan hebben we in ieder geval het ‘mogelijk eigen probleem’ geëlimineerd.

Kun je eens controleren wat jouw DNS instellingen zijn?

Bijdrager
    lord anubis

Heb ze via mijn modem naar de xs4all dns servers staan.

Had eerst de google dns servers, maar kreeg dan regelmatig dat je zag dat er via google naar de gevraagde website ging, daarna een free dns service systeem, maar die viel een maand geleden in puin voor een ander halve dag en weer even xs4all ingesteld. Niet super snel maar over het algemeen geen problemen.

Moderator
    Night

Probeer deze DNS instellingen anders eens:

1.1.1.1 / 1.0.0.1 (Cloudflare)

of

9.9.9.9 (QuadNine)

Beiden zijn razendsnel én bieden extra beveiliging/privacy.

Heb je btw. al je browser gereset (Safari preferences > Privacy > Manage website data)?

Heb je ook je browser(s) gecontroleerd op plugins die je niet bekend voorkomen?

Heb je ook je Internet Plugins-folders (zijn er drie, in elke Library folder één) gecontroleerd op je niet bekend voorkomende bestanden?

Bijdrager
    lord anubis

de DNS adressen ga ik eens proberen.

Ik heb twee Internet Plugin folders, de derde zou dan volgens jou in de system/Library folder moeten zitten? Denmk niet dat er daar 1 hoort.

Heb tuurlijk wel een extensie folder in de Library/Safari folder.

Zag niets waarvan ik deze dit jaar iets van heb geupdate of bijgevoegd.

Moderator
    Night

Nee klopt, ik vergiste me.

Kun je ons trouwens eens de links geven naar de drie sites, die bij jou allemaal die virus-ad toonden?

Als alles niets oplevert, probeer dan eens blacklist rules aan te maken voor deze ad-sites, bijvoorbeeld in de gratis Adguard plugin.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.