11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Marius1976

saven van bewerkte iPhotofoto’s in Elements faalt

Ik heb dus Elements gekocht. Dat wil ik gaan gebruiken ipv Photoshop CS 2. Photoshop vind ik te duur om aan te schaffen, dus leek Elements mee een goed alternatief. En gezien de mogelijkheden van elements (ik heb er net even mee zitten spelen) denk ik, dat ik een goede keuze heb gemaakt.

Maar er is wat vreemds.

Als ik weer met iPhoto de foto ga bewerken in het externe programma (dat staat inmiddels ingesteld op Elements) en ik doe in Elements m’n bewerkingen… dan kan elements het bestand daarna niet saven. Het geeft aan dat het niet ging “Could not complete your request because of a program error’ …

Het probleem zal wel zijn dat hij de file niet kan saven omdat elements hem als ‘read only’ heeft geopend. Geen idee of dat idd zo is, maar dat zegt mijn gevoel. Appel + S doet hij ook niet (geeft zelfde error).

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Ook als ik foto’s copieer naar m’n bureaublad, en ze daarvandaan open heb ik hetzelfde probleem. Alleen als ik hetzelfde probeer met andere foto’s (niet uit iPhoto) lukt het wel gewoon.

Ik hoop op tips, want dit zuigt wel een beetje.
    De enige ‘beetje te doen’ oplossing is dat ik m’n foto’s dan maar allemaal save as, en daarna opnieuw in iPhoto importeer, maar dat vind ik een oplossing van jan …

Bedankt
    Marius

Moderator
    unSOUND

Staan de rechten van de foto’s ( en de mappen waar die in staan ) wel goed ?

Bijdrager
    Marius1976

<trekt een blond gezicht>

Ehm rechten?

Bewerking c.q. toevoeging:

Als dat inhoudt dat wat ik kan instellen met Info… dan is het volgens mij “Ja”

Bovendien ben ik zelf de gebruiker.

En nog bovendiener: voorheen lukte dit wel met PhotoShop CS 2.

Ik heb nu alles op Lezen en Schrijven toegestaan gezet. En het lukt nog steeds niet.

Marius

Bijdrager
    Marius1976

Ter verduidelijking met plaatjes.

Dus:

1) Ik start iPhoto, en wil een foto bewerken in het ‘externe programma’. Het programma staat ingesteld als PhotoShop Elements 4.0

2) Ik bewerk de foto in Elements (dat gaat allemaal prima)

3) Ik wil saven, en ik krijg dit:

Het programma crasht niet, kan alles doen. Maar niet ‘save’ … ‘save as’ lukt wel, maar dat wil ik niet, want ik wil gewoon dat de foto in iPhoto wordt geupdate.

4) ‘dezelfde’ fout ontstaat als ik in elements de file-info opvraag van de afbeelding. Alleen geeft hij dan dit weer:

5) Als ik een foto vanuit iPhoto naar m’n bureaublad kopieer, en daarvanaf de foto open. Heb ik dezelfde problemen

6) Als ik de foto vanuit Elements ‘save as’ doe, een nieuwe filenaam geef: bijvoorbeeld test.jpg, en daarna bovengenoemde dingen probeer (save…) (file info…) dan werkt het wel allemaal naar behoren.

7) Ik heb het zowel op m’n iBook G4, als op m’n iMac G5 geprobeerd. Draait alle 2 OS X 10.4.7

Marius

Bijdrager
    hansenonline

ik heb net ook elements ingesteld om te gebruiken bij bewerken en ik kan gewoon opslaan.
    misschien de plist bestanden wegdoen en opnieuw het programma opstarten.
    wat misschien ook kan is dat iphoto het bestand ook open heeft staan en dan kan elements het niet opslaan.

Bijdrager
    Marius1976

ik ben alweer een stapje verder.

Wat blijkt!

Het ligt helemaal niet aan iPhoto, maar aan de bestanden IN iPhoto. Die zijn allemaal met mijn Trust camera gemaakt. Ik download een foto van internet, zet hem in iPhoto: en wat denk je: het werkt wel.

Toen m’n camera er maar eens bijgepakt. Foto gemaakt…. die niet in iPhoto gezet, maar gewoon gelijk okp het bureaublad. En guess what: inderdaad. zelfde probleem.

Wat kan er in vredesnaam met een .JPG aan de hand zijn, dat dit probleem zich voordoet?

Met photoshop had ik dit probleem niet. Bizar!

Marius

Moderator
    unSOUND

Wat je dan moet doen, is de rechten aanpassen van alle onderliggende bestanden… Dis de map iPhoto nogmaals opvragen, de rechten op jouw account zetten, en dan op de knop “pas toe op ingesloten onderdelen”

Bijdrager
    Marius1976
    ”unSOUND”

Wat je dan moet doen, is de rechten aanpassen van alle onderliggende bestanden… Dis de map iPhoto nogmaals opvragen, de rechten op jouw account zetten, en dan op de knop “pas toe op ingesloten onderdelen”

Het lukt absoluut niet.

Het ligt (denk ik) aan een raar iets wat mijn camera met de bestanden doet.
    Als ik jpg’s van anderen gebruik werkt het wel. Ook vanuit iPhoto.

Heb jij Elements 4.0? Zou jij eens naar zo’n bestand uit mijn camera kunnen kijken? Of iemand anders die er verstand van heeft?

Voor mensen met Elements 4.0 (of misschien een andere versie) try this:

save dit bestand naar je bureaublad: http://huizen.dds.nl/~pokey/twix.jpg naar je bureaublad.
    Open het met Elements.
    Bewerk het bestand een beetje (bijvoorbeeld een auto fix ofzo)
    en klik op save. Dan krijg je dus een error. Dat is toch bizar?

Met photoshop CS 2 had ik dit probleem niet. Maar dus wel met Elements. Raar.

Ook file info geeft die fout (in Elements, bij dit bestand)

OH ja: die twix koekjes lagen hier toevallig. En de foto is helemaal mislukt, helemaal vaag. Maar goed, ook dat doet er voor deze test niet toe.

Marius

Moderator
    unSOUND

Ik heb Elements niet, maar daar is wel aan te komen….

Maar stuur eens een foto naar me, dan zal ik er eens naar kijken.

( je hebt een PM )

Bijdrager
    hansenonline

zeer vaag ik kreeg inderdaad de foutmelding. ook met save as…!

Bijdrager
    Marius1976

Ja … save as, als je dan dezelfde filename opgeeft.

Hij kan die file gewoon niet updaten of vervangen of wat dan ook.

Ik ben al wel weer ‘iets’ verder.

Het schijnt dat het aan dubieuze EXIF data ligt.

Het rare is alleen dat PhotoShop CS 2 er wel mee om kan gaan.

Adobe is lastig te bereiken voor NL. Ik kan iig geen websupport krijgen… volgens mij althans.
    Ik heb al wel een bugreport gedaan, maar daar krijg je geen antwoord op stond er al.

Marius

p.s. dan toch maar een andere camera kopen.

extra

Ik heb op het adobe support forum de vraag nogmaals gesteld. Misschien dat eea wat duidelijker maakt? Heb ook maar even een ‘betere’ foto genomen haha. Die twix foto was wel heel erg erg.

http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx/.3bc1510b

Marius

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.