11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Soedjono84

save for web

Hallo,

Ik heb een vraag aan de OMT leden. Maken jullie gebruik van de photoshop optie ‘save for web’?

Ik voorheen namelijk wel, alleen nu ik dat mijn foto’s (had het al eerder soort van gezien, maar vond het nooit zo erg) wat lichter worden als ik het met deze optie opslaat. Zelfs met de JPEG maximum functie.

Wat doen jullie bijvoorbeeld als je foto’s op het web wilt publiceren?

Bijdrager
    t551248

ik gebruik in plaats van jpg nu png. Dit geeft bij mij een beter resultaat.

Succes!

Bijdrager
    gtalien

Ik zorg meestal dat de kleuren in Photoshop en in dat “Save for Web”-venster gelijk zijn. Als je een nieuw document aanmaakt vraagt hij welk kleurprofiel je wilt gebruiken, ik weet even niet welke je moet gebruiken (heb op m’n iPhone geen Photoshop :P) maar daarmee kun je in ieder geval voorkomen dat de kleuren veranderen.

Als je dat bent vergeten bij het aanmaken van een nieuw document kun je misschien nog wat met de levels doen, al wil dat niet altijd helpen…

Bijdrager
    Laiste

Ik gebruik daar wel ‘save for web’ voor en zorg inderdaad, zoals gtalien ook zegt, dat de kleurinstellingen goed zijn of dat ik voor alle afbeeldingen die ik opsla voor web, dezelfde JPG-instellingen gebruik.

Voor foto’s die niet het web op hoeven, gebruik ik de gewone ‘save’ optie. Die gooit voor zover ik weet veel minder info uit je bestand weg.

Bijdrager
    Soedjono84

Ok drie van de twee nu gebruikt ‘save for the web’ jpeg.

Maar wat bedoelen jullie met kijken of de kleurinstellingen goed zijn?
    Of dat alle foto’s dezelfde jpg-instellingen gebruiken?

Ik simpelweg sla het op als web met de maximum kwaliteit.

Bijdrager
    Soedjono84

Wat ik nu wel doe is ook kijken naar de level optie.

Bijdrager
    Laiste

Je kleurinstellingen kun je in Photoshop aanpassen in het menu ‘bewerken’. Als je geen documenten voor iets anders dan het web maakt, kun je je kleurinstellingen het beste op een monitorprofiel zetten. Dan krijg je de meest reeele weergave van je beelden zoals ze ook op het web te zien zijn.

Onder bewerken vind je ook ‘profiel toewijzen’. Als je aan al je afbeeldingen een profiel hangt, kun je bij het opslaan voor web kiezen voor het meegeven van het profiel (dit zit onder het kleine pijltje rechtsboven de afbeelding die je op gaat slaan in het ‘save for web’ venster). Je kunt daar trouwens ook kiezen voor andere kleurinstellingen. Verder kun je de instellingen die je gebruikt opslaan. Dat is handig, dan kun je iedere keer je eigen instellingen tevoorschijn toveren en hoef je niets te onthouden of opnieuw in te voeren.

Bijdrager
    Soedjono84

Bedankt voor je reactie Laiste. Iedereen trouwens.

Alleen, ook al save ik mijn foto als web met de ‘document color profile’, heb ik het idee dat mijn foto’s toch wat lichter / doffer wordt.

Ik wil echt voor de beste kleur kwaliteit gaan.

Bijdrager
    Laiste

Dat zal altijd gebeuren als je opslaat voor web. Als je geen kwaliteitsverlies wilt, moet je opslaan als TIFF op EPS, maar dat is absoluut niet geschikt voor op het web. Je kunt ook gewoon opslaan als JPG, maar dan worden je bestanden eigenlijk ook te groot voor op internet. Internet en kwaliteit is toch een combinatie die niet zo goed samengaat, in de meeste gevallen.:(

Bijdrager
    MouseMighty

Leuk, foto’s opslaan voor web. Welke web? Sinds jaar en dag zijn er verschillen in browsers die anders omgaan met het renderen van beeld. En dan ook nog platform afhankelijk. Lees dit artikel maar eens. :wink:

Bijdrager
    steeze

Als ik een lay out slice, maak ik altijd gebruik van save for web. Ook als een cliĆ«nt bijv. een header wilt die niet groter mag zijn dan 75kb; ook dan tweak ik even aan de settings in het “save for web” dialoog

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.