5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    nickvanderaa

Save for web in Photoshop CS5

Wanneer ik mijn tekeningen opsla voor web en ik ze daarna open in de voorvertoning zijn de kleuren veel meer verzadigd. Bruin wordt zelfs bijna rood.

Ik kom er nog niet uit of het te maken heeft met de kleurprofielen of iets dergelijks.

Ik scan zwart wit afbeeldingen in. De scanner scant een kleurenafbeelding (zodat ik ook in kan gaan kleuren). Ik sla op als TIF bestand en daarna ga ik inkleuren in PS5. Dan sla ik het als hoge kwaliteit JPEG op. Wanneer ik opnieuw in PS open is alles goed, maar wanneer ik voorvertoning gebruik heb ik compleet andere kleuren.

Alvast bedankt. Volgens mij is het iets heel simpels

Bijdrager
    MouseMighty

Welke RGB modus gebruik je? Afbeeldingen in PS kunnen er heel anders uitzien werkelijk op het web.

Bijdrager
    nickvanderaa

Ik zie dat PS op CMYK staat. Dat kan al niet goed zijn volgens mij. Mijn foto’s moeten altijd no natuurgetrouw worden geprint en volgens mij zou ik daar sRGB voor moeten gebruiken toch?

Bijdrager
    MouseMighty

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Print en Web. Wat wil je? Printen? ->CMYK Web?-> (s)RGB. Waarom bewaar je je de tekeningen eerst als TIF en dan als JPEG? Waarom niet als TIF/PSD totdat je klaar bent en maak dan een “opslaan als…” JPEG. Voordat je ook maar iets met kleurruimtes etc gaat doen, is je scherm gecalibreerd? Je printer? Gebruik je kleurprofielen? Ondersteunt je browser een kleurprofiel? Je ziet het al, het is niet zo eenvoudig als het lijkt als je een goed voorspelbaar resultaat wil zien.

*ZUCHT* Welke (&*@^%#$($^@!)%&)%& heeft er een zeer handig draadje ver)*&%^(($^*t!! Waar is het sticky/topic van de FAQ??! :angry: :angry:

Misschien heb je hier en hier nog wat aan.

Bijdrager
    nickvanderaa

Mijn foto’s laad ik RAW in PS. Na de bewerking sla ik het bestand op als hoogste kwaliteit TIFF en hoogste kwaliteit JPEG, waarna ik de foto naar een online fotoservice verstuur. Ik weet niet zeker in welk kleurenprofiel ik het beste kan werken; RGB of sRGB?

Mijn tekeningen die ik zwart wit in scan (inderdaad een ander verhaal), sla ik op als TIFF omdat ik denk dat dat de hoogste kwaliteit geeft. Als de tekening ingekleurd is in PS en klaar voor gebruik sla ik die op als hoge kwaliteit JPEG (om te verzenden of om eventueel op het web te zetten). Tijdens het opslaan gaat er van alles fout met de kleuren en ik weet niet wat.

Zo duidelijker?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.