16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    paradoxdesign

"Save as" versus "Save a Version / Duplicate"

Even bitchen over Lion:)

In mijn dagelijkse werk “hergebruik” ik vaak bestaande documenten die ik aanpas aan de wensen van een klant. Voorheen volstond het mij om te kiezen voor “Save as”, naar de betreffende map te navigeren en het bestand op te slaan. Apple heeft er echter voor gekozen deze functie ver vervangen voor Duplicate en Save a Version.. (grrr)
    In mijn manier van werken betekend dit dat ik een bestaand bestand moet openen, via menu voor Dupliceer moet kiezen, vervolgens naar Save moet gaan, het bestand opslaan (na erin gewerkt te hebben) en het originele bestand weer moet afsluiten. Kortom, extra stappen..

Zijn er meer mensen die zich hieraan ergeren en misschien wel een andere handige manier hebben gevonden voor dit, in mijn ogen, euvel?

Grtz,

Pascal

Bijdrager
    stavos

Het bestand niet openen, maar opzoeken in Finder. Selecteren, CMD-D en je krijgt een kopie. Naam wijzigen (moest je toch al als je Save As zou gebruiken) en daarna het bestand openen om er mee aan de slag te gaan.

Bijdrager
    AppleStef

Het zoveelste topic over Lion en mensen hun mening. Waarom altijd een nieuw topic aanmaken? Doe het alstublieft volgende keer in een bestaand topic (er zijn er al meer dan genoeg).

Bijdrager
    paradoxdesign

@stavos, is idd een oplossing, maar ’t werkt lekker wanneer je al in je app zit en een recent bestand open maakt..
    @AppleStef, leuk allemaal zo’n Lion topic, waar je opgaat tussen de honderden andere berichten, maar dit vind ik een Lion applicatie gerichte vraag. Net zoals er mensen nieuwe topics posten over hardware, software en andere zaken…dus ik doe dat de volgende keer niet in de Lion topic..zeg maar;)
    En dan nog, ik ventileer hier geen mening, maar heb een serieuze vraag…dus graag opbouwende kritiek ajb..!

Bijdrager
    Dorkiban

Ik erger me hier ook groen aan, ik pas ook documenten vaak aan. Als iemand een oplossing heeft, dan houd ik mij ook aanbevolen.

Bijdrager
    polansky

Ik erger me ook groen en geel aan ‘save as version’ als enige mogelijkheid.
    Had graag gezien dat er ook altijd een mogelijkheid was geweest/gebleven om ‘save as’ te doen.

Prima dat CMD+S save as version zou zijn, maar ik denk dat er heel veel mensen bestaande documenten gebruiken om een nieuwe mee te maken.

Bijdrager
    J-P-H

Dus is er manier in Lion om “Save as” te doen?
    (daar vraagt de ts immer om)

Bijdrager
    MacAnarie

Blijkbaar maken jullie geregeld gebruik van eenzelfde opzet. Waarom dan een bestand niet opslaan als Sjabloon? Kun je zelfs compleet met tekst overnemen, hoef je alleen maar een aantal woorden aan te passen. En een bewerkt sjabloon sla je altijd als nieuw bestand op omdat deze niet gekoppeld is aan het originele bestand..

Zo doe ik het tenminste meestal.

Bijdrager
    Buzz

MacAnarie heeft helemaal gelijk. Je moet in dit geval gewoon een sjabloon maken en gebruiken.

Duplicate (in plaats van Save As) gebruik je alleen in uitzonderlijke gevallen. En dan is de enige extra stap het afsluiten van het originele bestand. Want Duplicate komt nu in plaats van Save As, terwijl Save a Version in plaats van het oude Save komt. Iets anders dat veranderd is dat je pas bij het Save a Version een nieuwe naam kiest voor je gedupliceerde bestand.

Maar hiermee is het werken met versies van bestanden wel een stuk intuïtiever geworden, als je tenminste eerst even loslaat waar je aan gewend was geraakt. De nieuwe werkwijze is voor nieuwe gebruikers veel gemakkelijker te begrijpen. Het is immers meteen duidelijk dat er na een “Duplicate” twee dezelfde bestanden bestaan, zo is dat op het scherm te zien. Veel duidelijker dan het ouderwetse Save As, waarbij je er maar van uit moest gaan dat het in het bestandssysteem goed was gegaan.

En ook voor ervaren gebruikers is de kans op vergissingen kleiner, zoals het per ongeluk in het oude bestand maken en opslaan van de aanpassingen. De mogelijk catastrofale gevolgen van een vergissing zijn door Versions zelfs helemaal weggenomen.

Een hoop voordeel in Lion dus, dat tegenover dat ene kleine nadeeltje (in jouw ogen) staat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Buzz_D op 23 september 2011

als je tenminste eerst even loslaat waar je aan gewend was geraakt

Dat is, als je het mij vraagt, de kern van het probleem. Als programma’s de laatste 30–40 jaar een “Dupliceer”-functie gehad hadden, en nu zou iemand “Bewaar als…” in proberen te voeren, zou je heel vergelijkbare klachten erover krijgen, vermoed ik. Vernieuwing is niet noodzakelijk slecht, maar vereist vaak wel gewenning:)

Een hoop voordeel in Lion dus, dat tegenover dat ene kleine nadeeltje (in jouw ogen) staat.

Wel een nadeel is dat dit iets is dat niet automatisch in programma’s werkt — waardoor je dus op moet blijven letten of het programma waarmee je werkt versies ondersteunt of niet.

Inactief
    Anoniem
    Jakko op 23 september 2011

als je tenminste eerst even loslaat waar je aan gewend was geraakt

Dat is, als je het mij vraagt, de kern van het probleem. Als programma\’s de laatste 30–40 jaar een “Dupliceer”-functie gehad hadden, en nu zou iemand “Bewaar als…” in proberen te voeren, zou je heel vergelijkbare klachten erover krijgen, vermoed ik.

Onzin!

AppleStef op 22 september 2011

Het zoveelste topic over Lion en mensen hun mening. Waarom altijd een nieuw topic aanmaken? Doe het alstublieft volgende keer in een bestaand topic (er zijn er al meer als genoeg).

Meer dan genoeg.

Die sjablonen werken trouwens ook niet handig:

Ik heb een bestand 001.numbers geopend in Numbers onder Lion. De menuoptie Archief – Bewaar als bestaat niet meer. Ik heb wat wijzigingen in het bestand gemaakt en wil het nu onder een nieuwe naam opslaan 002.numbers. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen?
    Antwoord: ja, maak van het 001.numbers een sjabloon. Open de sjabloon maak de wijzigingen en sla het bestand op als 002.numbers. Tot zover prima. Maar nu wil ik in 002.numbers wat wijzigingen doorvoeren en het bestand dan onder een andere naam 003.numbers opslaan. Nu moet ik van 002.numbers een sjabloon maken. De sjabloon openen, de wijzigingen doorvoeren en dan opslaan als 003.numbers.
    Het kan natuurlijk aan mij liggen maar zo heb ik over een tidje 234 bestanden en 233 sjablonen waarvan ik er 232 nooit meer gebruik.

Uit dit topic.

Bijdrager
    paradoxdesign

In mijn ogen was er niets mis met een save as optie.. Het loont zich niet altijd om met sjablonen te werken, zeker niet wanneer er geen standaard is in je manier van werken…sommige documenten hergebruik je af en toe voor bepaalde klanten, denk bijvorbeeld aan een handleiding om een pst file te maken met outlook waarbij je alleen wat klantgerichte informatie wilt veranderen…
    In een wereld waarin veel mensen al zo’n slordige 20 jaar met “save as” werken vind ik het raar dat deze optie verdwenen is.. De dupliceer optie brengt in mijn optiek geen meerwaarde in je werkwijze, het had meer dan voldoende geweest om ipv dupliceer de save as optie te handhaven… What’s the use van dupliceer, je krijgt hetzelfde bestand dat je ook moet oplslaan maar met de extra optie dat je het origineel extra moet afsluiten? Ik zie even de logica hiervan niet in..maarja, 20 jaar als it’er maakt mijn bril wellicht wat roze?

Inactief
    Anoniem

-verwijderd-

Bijdrager
    MacRay

In mijn ogen was er niets mis met een save as optie.. Het loont zich niet altijd om met sjablonen te werken, zeker niet wanneer er geen standaard is in je manier van werken…sommige documenten hergebruik je af en toe voor bepaalde klanten, denk bijvorbeeld aan een handleiding om een pst file te maken met outlook waarbij je alleen wat klantgerichte informatie wilt veranderen…
    In een wereld waarin veel mensen al zo’n slordige 20 jaar met “save as” werken vind ik het raar dat deze optie verdwenen is.. De dupliceer optie brengt in mijn optiek geen meerwaarde in je werkwijze, het had meer dan voldoende geweest om ipv dupliceer de save as optie te handhaven… What’s the use van dupliceer, je krijgt hetzelfde bestand dat je ook moet oplslaan maar met de extra optie dat je het origineel extra moet afsluiten? Ik zie even de logica hiervan niet in..maarja, 20 jaar als it’er maakt mijn bril wellicht wat roze?

mee eens
    wordt gek van eerst dupliceren en dan saven

Bijdrager
    mackerjack

er is dus nog steeds geen oplossing voor, begrijp ik.

Bijdrager
    iep

De enige oplossing is een ander programma gebruiken die heel verstandig dat Versions niet implementeert. De rest is allemaal extra handmatig werk om de aangemaakte versies van zo’n bestand te verwijderen en daar zit je vast niet op te wachten.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.