-
”RoyHochstenbach”
Is er een Nederlandse webwinkel waar ik een adapter kan bestellen die SATA en IDE harde schijven kan aansluiten op een USB of Firewire poort?
Sitecom USB 2.0 -> IDE & SATA prijs 49 euro.
http://www.alternate.nl/html/product/Kabels_-_Adapters/Sitecom/USB_2.0_-_IDE__und__SATA/-1056373/?
Sharkoon DriveLink prijs 27 euro
een goedkopere: bij pcsilent.nl
edit:
ook van sharkoon, ik heb deze net vorige week gekocht en functioneert prima op een mac mini dualcore 2 GHz, voor SATA, IDE 2,5″ en 3,5″ naar USB, werkt gewoon zonder drivers
”bitsflew”Al die adapters maken gebruik van het USB mass storage protocol maw 100% compatible met OSX
Dat is de theorie. De praktijk is echter dat de samenwerking weer afhankelijk is van de gebruikte chipsets, en de ene chipset werkt beter samen met OS X dan de andere…
Goed, blijkbaar moet ik toch wederom een heel verhaal gaan schrijven om het uit te leggen…
• De werking van de chipset van de adapter is heel erg afhankelijk van gebruikte versie van OS X, en de Mac waar hij aan hangt. Dat hij het doet aan een intel zegt niet dat hij het ook doet aan een G4 / G5.
• Het kan zijn dat hij het op het eerste gezicht goed doet, maar bijvoorbeeld problemen geeft bij schijven die in een bepaalde stand geformatteerd zijn.
• Ook heb je bij bepaalde chipsets het probleem dat bij het verplaatsen van veel data de schijf uitschakelt, of dat de schijf nadat de Mac ontwaakt uit sluimerstand niet werkt.
• En het komt voor dat een 3,5 inch schijf wel werkt, maar een 2,5 inch schijf of een 5,25 inch DVD speler niet, of alleen de IDE kabel en niet de SATA.
Heb jij al deze dingen getest op zowel een Intel als een PPC machine ?
Ik helaas wel… Ik had met die goedkope van Alternate bijvoorbeeld het probleem dat als je meer dan 500 MB aan data naar de schijf sleepte, de schijf gewoon halverwege van het bureaublad verdween, met de bekende melding dat je de schijf eerst moet loskoppelen… dezelfde data in kleine hapjes ging wel goed. Dergelijke vage problemen zijn echt heel frustrerend kan ik je verzekeren…
hmm,
ik heb dit:
http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/USB.html
de zgn SATA/IDE naar USB adapter (Triple 3.5, 2.5 & SATA), op ongeveer 1/3 van de pagina.
12.50€
Tot nu zonder problemen gewerkt met alle (interne) harde schijven, branders die ik heb aangesloten.
”unSOUND””bitsflew”Al die adapters maken gebruik van het USB mass storage protocol maw 100% compatible met OSX
Dat is de theorie. De praktijk is echter dat de samenwerking weer afhankelijk is van de gebruikte chipsets, en de ene chipset werkt beter samen met OS X dan de andere…
Klopt, ik heb hier een behuizing liggen waar ik een probleem mee heb, ik kan er geen GUID schijf in aanmaken. Lezen en schrijven gaat verder goed. Het heeft dus met de USB-IDE chip te maken. Ook daarbij, in het door mij geopende topic destijds, heeft unSOUND mij op de juiste weg geholpen. Enig zoekwerk op internet leerde dat er inderdaad een groot verschil is in de chipsets die gebruikt worden.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.