13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    mujana

Samsung T3 of Sandisk Extreme 900 Externe SSD?

Godendag allen.
    Op dit moment heb ik verschillende externe harde schijven waarop (deels ook) verschillende foto’s staan. Graag wil ik deze samen brengen op 1 externe SSD. Ik overweeg een externe SSD dus voor de opslag van alléén mijn foto’s (Jpeg én RAW). Ik wil deze externe SSD vervolgens ook aan kunnen sluiten op mijn televisie, om daarop de foto’s te kunnen bekijken. Zowel de Samsung T3 SSD als de Sandisk Extreme 900 SSD lijken snel/klein en dus draagbaar en ze lijken (zoals iedere externe SSD), veel beter tegen een stootje te kunnen. Ik denk aan 2Tb. Beide behoorlijk kostbaar, maar misschien de moeite waard (?).
    Heeft iemand ervaring met deze SSD’s? Misschien met andere externe (en draagbare) opslag voor alléén foto’s?
    Ik werk op een 27″ iMac eind 2013 / i7/ 32Gb geheugen / videokaart 4MB / Fusion Drive 3Tb.
    Ik weet, dat de “zwakste”/ langzaamste schakel de totale snelheid bepaalt (dat zal in dit geval dus ongetwijfeld mijn iMac zijn (?).
    Kan iemand hier advies geven?
    Misschien toch geen SSD nemen, omdat mogelijk snelheid sowieso niet behaald kan worden?
    Welek snelheidswinst kan ik eventueel behalen door niet mijn usb3, maar mijn Thunderbolt poorten te gebruiken? Moet er dan een speciale Thunderbolt externe HD/SSD gebruikt worden? Passen die eerder genoemde Samsung of Sandisk schijven (en bereiken ze dan ook hogere snelheden dan in USB3….(mijn logica zegt, dat dit niets uitmaakt)?
    Zoals duidelijk mag zijn, ben ik volstrekt a-technisch. Hopelijk kan iemand hier adviseren.

Alvast hartelijke dank voor de moeite!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik koop zelf een losse USB-3 behuizing en een losse Crucial MX300 van 2TB. Véél goedkoper, en qua snelheid zul je d’r weinig van merken omdat je er toch geen systeem + programma’s mee opstart. Misschien is dat iets voor je?

Deze behuizing bijvoorbeeld:
    https://tweakers.net/pricewatch/446946/sharkoon-quickstore-portable-usb-31-zwart.html

En deze SSD:
    https://tweakers.net/pricewatch/525485/crucial-mx300-2-komma-5-inch-2tb.html

Bijdrager
    mujana

Bedankt Joram! Mischien ook wel gekkenwerk…zo’n supersnelle minuscule externe SSD (Samsung); wel erg prijzig. Inderdaad start ik er geen programma’s mee op (zelf nog niet eens bij stil gestaan; bedankt voor de tip!). Veilige opslag én foto’s goed en snel bekijken op een tv. Daar gaat het mij om. Héb jij al zo’n losse USB 3 behuizing + Crucial gekocht? Ervaringen?

Bijdrager
    mujana

trouwens..bij die behuizing van jou staat:

“…Hardeschijf bus (extern) USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s)…”

Ehm, USB 3.1? Snellere versie van usb3 ja (en die Sandisk Extreme 900 kan met die snelheden overweg), maar daardoor geen gevolgen (bijv stekkers?)?
    Verschilt de snelheid van een externe SSD die op Thunderbolt poort aangesloten kan worden? Ik heb geen volledige SSD in mijn iMac, maar een Fusion drive. Zou benieuwd zijn, wat dit voor gevolgen heeft voor snelheid bij een extern aangesloten SSD; in welke mate wordt deze dan “geremd”.

Sandisk Extreme 900 2 Tb kost rond de 750 euro. Samsung 2Tb ook ongeveer. Jouw combinatie rond de 580 euro.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb ‘m nog niet gekocht: ik krijg als het goed is woensdag m’n nieuwe laptop binnen en wil dan samen met de externe monitor die ik daarbij wil gebruiken wat dongles en twee van die behuizingen inclusief 2x een MX300 kopen.

Ik heb wel een aantal reviews gelezen over die MX300, en daar kwam het volgende uit:

1. Ze zijn iets langzamer dan de Samsung 850 pro SSD’s (vergelijkbaar met die T3’s die jij aanwees), maar dat is met gewoon werk/kopiëren amper merkbaar.
    2. Ze hebben capacitors ingebouwd tegen stroomuitval zodat je niet de data gelijk kwijt bent, in tegenstelling tot die Samsung T3.
    3. De MX-serie van Crucial heeft een ontzettend goede prijs vergeleken met de andere merken, maar is niet minder betrouwbaar.

Ik maak me zelf in ieder geval niet zo’n zorgen om die MX300 en de snelheid ervan in ieder geval… die MX300 én de Samsung T3 gaan nog steeds via een USB-3 aansluiting aangesloten worden en hebben altijd een bussnelheid van 600MB/s (Sata-600), en hebben dus een maximum snelheid van ±500MB/s voor lezen en schrijven in de praktijk.

De enige variant die je blijkbaar niet “moet” halen is de 750GB variant, omdat dat een soortvan showmodel was en íets minder is qua in snelheid e.d.

Bijdrager
    mujana

Ok. reden genoeg, om ook eens beter naar die Crucial te kijken! Bij mij inderdaad ook gewoon opslaan/kopiëren (hoewel ik vlot wisselen van beelden op een tv set wel belangrijk vind (maar misschien gaat dat sowieso wel gebeuren). “Capacitors”..nooit van gehoord. Goed dat je dat aangeeft!
    Nogmaals hartelijke dank!
    Trouwens..je koopt stevig in:-)

Bijdrager
    SunKeeper

Kijk nog wel even wat die TV aankan qua max grootte externe opslag. Daar zit soms een beperking op wat de firmware aankan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik begin voor mezelf in maart, waarbij ik mezelf zowel uithuur aan andere bedrijven als zelf klanten wil gaan bedienen, dus een stevige laptop, goed scherm, en een goede en snelle backup e.d. kan ik wel gebruiken:) Ik ben dan ook nog eens zo’n type die gaat onderzoeken wat ik het beste kan kopen én nog wat geld kan besparen (ik geef met die laptop en monitor al genoeg uit ten slotte), en zodoende kwam ik uit op een losse behuizing en die MX300:)

Bijdrager
    erwin

hallo
    hebben jullie er over na gedacht dat er bij een ssd ook trim aan moet staan en apple dat niet automatische toestaat op een ssd die niet van apple zelf komt
    bij de Samsung T3 en Sandisk Extreme 900 Externe SSD woord trim al door de printplaat in de behuizing geregeld
    groetjes van erwin

Bijdrager
    johanthorbecke

T3 is bloedsnel. Ik heb hem opgedeeld in drie partities, waarvan twee journaled en e e n Exfat, voor aan de TV.

Dat werkt perfect, de Samsung haalt meteen de juiste eruit, want met journaled kan die toch niks.

Tot zover het goede nieuws.

Exfat is helaas niet tot nauwelijks te gebruiken als je bijvoorbeeld een groot Iphoto bestand moet overzetten. Dat duurt lachwekkend lang. Ik denk dat dat komt omdat er in dat bestand van ca 20 GB paar duizend foto’s zitten en dat kan die niet wisselen
    Dat is op te lossen door het zaakje in een disk image te zetten, dan is alles weer bloedsnel. Je haalt met USB 3.0 met je vingers in je neus 370 MB write en 420 read (ja een grote B) (getest met AJA)

Leermoment: Gebruik Journaled voor de Mac zelf en Exfat voor je fillempjes op je TV.
    Realiseer je wel dat LG geen Exfat kan lezen en Samsung wel. Was voor mij een LG dealbreaker.
    NTFS schrijven met de Mac, want bestanden vaak groter dan 5 gieg vind ik geen optie, teveel gedoe.

Huib

Bijdrager
    computer space

Exfat is gewoon even snel hoor, behalve via AFP! Dus via andere computer de schijf op je mac benaderen. TENZIJ je via SMB shared, dan is ook Exfat snel!

Bijdrager
    mujana

Bedankt allemaal voor jullie uitvoerige reacties!
    Helaas begrijp ik er niet veel van (zal wel eerst de “basics” moeten begrijpen, want teveel begrippen zeggen mij niets…gevoelig voor simpele uitleg blijkbaar).
    Dacht eerst met een Samsung T3, of een Sandisk Extreme 900 goed uit de voeten te kunnen. Aansluiten op iMac..foto’s kopiëren naar SSD…SSD aansluiten op tv….voilá kijken maar…(en tegelijkertijd mooi alle foto’s veilig bij elkaar op een draagbare SSD). Werkt blijkbaar niet zo simpel. Vervolgens richting een losse Crucial…en daarna raakte ik de weg kwijt :-). Weet dus niet, wat ik nu kan gaan doen/ga doen.
    Ik heb trouwens een Sony tv.
    Zal nog wat meer moeten leren.
    Nogmaals hartelijke dank voor de moeite en de informatie!

Bijdrager
    mujana

Inmiddels heb ik een nas gekocht (Synology DS916+ met 4 WD Red 3Tb schijven). Deze nas gebruik ik voor Time Machine backups. Daarnaast een losse externe HD (WD 4Tb), voor alleen mijn fotobestanden.
    Ik weet, dat een nas geen echte backup is, maar ik stel me voor, dat als ik die o.m. gebruik voor Time Machine, hier wel degelijk sprake is van een backup toch?
    Foto’s kan ik inmiddels bekijken op iPad en tv.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.