-
Q:
samsung SP2514N externe HD werkt niet op mijn imac G3
Kan iemand me helpen? Ik heb mij een samsung externe HD van 250 GB gekocht maar hij werkt niet op mijn G3, wel op mijn pc. In het schijfhulpprogramma herkent ie hem wel. De bijgekregen CD-rom werkt niet echt en heb al drivers proberen installeren voor mac OS x. (bvb Cypress) zonder resultaat.
Op de verpakking staat duidelijk dat hij ook werkt op mac OS x!”misterflister”Als ik wil formatteren kan ik enkel NTFS aanklikken dus ik denk dat ie wel al in FAT 32 staat. Dit doe ik vanop mijn pc dan. Het probleem ligt wrs ergens anders?
Dit moet je ook niet doen vannaf je PC.. Als je hem voor Mac wilt gebruiken moet je hem op je macje formatteren bij het programma schijfhulpprogramma. En als je het voor beide wilt doen moet je hem inderdaad als FAT gebruiken, alleen bij FAT kan je geen bestanden opslaan die groter zijn dat 4 GB. Je kan het beste daarom MacDrive gebruiken, daarmee kan je hem op Mac & PC gebruiken.
Succes!
in schijfhulpprogramma…daar was je al.
De HD aantikken, en kiezen voor <wissen>hierna volgt een volgende pagina, waarin je kan kiezen hoe de hd geformateerd moet worden.
er zijn diverse opties. Interessant zijn echter alleen Mac OS Uitgebreid(journaled) of MS-DOS-bestandssysteem.(Fat)
Wil je bestanden kunnen uitwisselen met pc mensen, kies de msdos, zoniet, neem de eerste.
Vraag is dan, waarom niet altijd msdos…dat is toch veel handiger? Ja, dat is zo. alleen deze FAT-32 formatering heeft een bestandslimiet van 4 GB, en dat is in deze tijd van DVD-kopieën niet meer genoeg.Verder heb je nog de mogelijkheid je drive te partioneren…(er zogenaamd 2 drives van maken)
kies dan kopje < Partitioneren >hierin kan je één gedeelte MS-DOS (fat dus) formateren, en een ander deel MAC OS uitgebreid.
(de verdeling hangt af van je behoefte)
(dit betekend dat op een pc alleen het MSdos – geformateerde gedeelte zichtbaar is. en op een mac 2 drives zichtbaar zijn op je desktop)Een omweg is inderdaad “macdrive”, een pc programma om apple drives en cd’s te benaderen.
zou leuk zijn als (bijna) gratis programma, maar voor de 50 of 60 euro dat dit progje moet kosten, koop je gewoon een xtra drive.Geen verdere info?
zoals USB 2.0 samsung
of
mass storage device oid.Ik heb ook net 2 toshiba-usb-drivejes gekocht, die trouwens helemaal niet Mac-supported zijn volgens mij. en dat was geen enkel probleem. Wat me wel tegenvalt is de performance USB2 tegenover firewire. dat is echt bedroevend ( factor 4 langzamer)
(oftewel dezelfde drive in een fire-wire kastje is een prima video-drive, in een usb kastje alleen maar goed voor backup)sorry, maar als een drive zowel door systeemprofiel, als door schijfhulp zodanig wordt herkend,
moet hij gewoon mounten op je desktop.
Fat niet herkennen op een pc bestaat gewoon niet ( of het moet windows 95 zijn of zo iets)probeer anders weer eens te formatten op de pc, om uit te sluiten dat er een drive-probleem is.
(deze format moet trouwens op je apple ook herkend worden, het schrijven erheen gaat echter niet)
verder heb je allerlei (onnodige) drivers geinstaleerd…kunnen die in de weg zitten?anders..terug naar de winkel, laat ze het oplossen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.