19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    misterflister

samsung SP2514N externe HD werkt niet op mijn imac G3

Kan iemand me helpen? Ik heb mij een samsung externe HD van 250 GB gekocht maar hij werkt niet op mijn G3, wel op mijn pc. In het schijfhulpprogramma herkent ie hem wel. De bijgekregen CD-rom werkt niet echt en heb al drivers proberen installeren voor mac OS x. (bvb Cypress) zonder resultaat.
    Op de verpakking staat duidelijk dat hij ook werkt op mac OS x!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik denk dat je de HD nog even moet formatteren;)
    Apple herkent volgens mij geen NTFS+ schijven.

Als je hem als FAT formatteerd, dan herkent de Mac én de PC hem.
    Met HFS+ (of HFS Journaled) is hij alleen voor de Mac geschikt.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    misterflister

Hoe doe ik dat dan het best? Ik heb nog nooit een schijf geformatteerd. Ik denk dat hij trouwens al in Fat staat. Ik heb dat gisteren denk ik gecheckd. Maar zeg het mij maar als je wil zodat ik het zeker weet.

Bijdrager
    misterflister

Als ik wil formatteren kan ik enkel NTFS aanklikken dus ik denk dat ie wel al in FAT 32 staat. Dit doe ik vanop mijn pc dan. Het probleem ligt wrs ergens anders?

Bijdrager
    wout3r
    ”misterflister”

Als ik wil formatteren kan ik enkel NTFS aanklikken dus ik denk dat ie wel al in FAT 32 staat. Dit doe ik vanop mijn pc dan. Het probleem ligt wrs ergens anders?

Dit moet je ook niet doen vannaf je PC.. Als je hem voor Mac wilt gebruiken moet je hem op je macje formatteren bij het programma schijfhulpprogramma. En als je het voor beide wilt doen moet je hem inderdaad als FAT gebruiken, alleen bij FAT kan je geen bestanden opslaan die groter zijn dat 4 GB. Je kan het beste daarom MacDrive gebruiken, daarmee kan je hem op Mac & PC gebruiken.

Succes!

Bijdrager
    boerke

in schijfhulpprogramma…daar was je al.
    De HD aantikken, en kiezen voor <wissen>

hierna volgt een volgende pagina, waarin je kan kiezen hoe de hd geformateerd moet worden.
    er zijn diverse opties. Interessant zijn echter alleen Mac OS Uitgebreid(journaled) of MS-DOS-bestandssysteem.(Fat)
    Wil je bestanden kunnen uitwisselen met pc mensen, kies de msdos, zoniet, neem de eerste.
    Vraag is dan, waarom niet altijd msdos…dat is toch veel handiger? Ja, dat is zo. alleen deze FAT-32 formatering heeft een bestandslimiet van 4 GB, en dat is in deze tijd van DVD-kopieën niet meer genoeg.

Verder heb je nog de mogelijkheid je drive te partioneren…(er zogenaamd 2 drives van maken)
    kies dan kopje < Partitioneren >

hierin kan je één gedeelte MS-DOS (fat dus) formateren, en een ander deel MAC OS uitgebreid.
    (de verdeling hangt af van je behoefte)
    (dit betekend dat op een pc alleen het MSdos – geformateerde gedeelte zichtbaar is. en op een mac 2 drives zichtbaar zijn op je desktop)

Een omweg is inderdaad “macdrive”, een pc programma om apple drives en cd’s te benaderen.
    zou leuk zijn als (bijna) gratis programma, maar voor de 50 of 60 euro dat dit progje moet kosten, koop je gewoon een xtra drive.

Bijdrager
    misterflister

Is dat dan bij partioneren of wissen? Ik zie ook geen Fat bij de keuzes staan (wel HFS+, HFS, MS-DOS en Unix). Wat moet ik dan nemen? Bij partioneren staat ook geen MS-DOS…

Bijdrager
    misterflister

Ok sorry was net mijn reactie aan het typen tijdens jou bericht. Zal het eens proberen!

Bijdrager
    misterflister

Ik heb dit gedaan (wissen met MS-DOS). Ik heb dan de mac herstart maar als ik de HD inplug enzo komt er nog altijd niks van icoontje op mijn desktop ofzo. Bij schijfhulpprogramma staat er wel geen onbekend meer bij de schijf (daarvoor wel)…

Bijdrager
    misterflister

als ik hem nu in mij pc steek, reageert die er niet meer op…

Bijdrager
    boerke

herstarten zou niet nodig moeten zijn…
    wat zegt <apple menu> over deze mac <meer info>
    <USB> (neem ik aan)
    ?

Bijdrager
    misterflister

Hij zit op USB bus 0

Bijdrager
    boerke

Geen verdere info?
    zoals USB 2.0 samsung
    of
    mass storage device oid.

Ik heb ook net 2 toshiba-usb-drivejes gekocht, die trouwens helemaal niet Mac-supported zijn volgens mij. en dat was geen enkel probleem. Wat me wel tegenvalt is de performance USB2 tegenover firewire. dat is echt bedroevend ( factor 4 langzamer)
    (oftewel dezelfde drive in een fire-wire kastje is een prima video-drive, in een usb kastje alleen maar goed voor backup)

Bijdrager
    misterflister

samsung sp2514N 0000] Cypress AT2LP RC7 en dan als ik op het pijltje klik: serienummer enz…

Bijdrager
    boerke

sorry, maar als een drive zowel door systeemprofiel, als door schijfhulp zodanig wordt herkend,
    moet hij gewoon mounten op je desktop.
    Fat niet herkennen op een pc bestaat gewoon niet ( of het moet windows 95 zijn of zo iets)

probeer anders weer eens te formatten op de pc, om uit te sluiten dat er een drive-probleem is.
    (deze format moet trouwens op je apple ook herkend worden, het schrijven erheen gaat echter niet)
    verder heb je allerlei (onnodige) drivers geinstaleerd…kunnen die in de weg zitten?

anders..terug naar de winkel, laat ze het oplossen.

Bijdrager
    misterflister

ik zal die drivers proberen te vewijderen
    het is de bedoeling van de muziek van mijn mac erop te zetten (mp3). Dus schrijven is noodzakelijk. Kzal hem weer proberen wissen…
    alvast bedankt voor de tips

Bijdrager
    misterflister

ik heb em gewist naar HFS + en hij werkt op mijn mac, dus daar ligt het probleem niet.
    Hij geeft op mijn pc wel een hardware-icoontje in de systeembalk, maar natuurlijk herkent ie hem niet

Bijdrager
    boerke

heb je nog andere dingen geprobeerd?

zoals formateren op pc/ partitie / etc?

Bijdrager
    misterflister

ik heb hem NTFS geformateerd op pc en nu gaat ie weer nie op pc ook. Ik weet echt niet wat te doen. Mss zijn het de drivers?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.