10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    lammertdejong

Samsung Evo 250GB in MacBook Pro 2,4 i5 8GB late 2011

Hoi,

Ik zag dat de Mediamarkt een Samsung Evo 250 voor 92,- incl. btw. had. Omdat de MBPro traag is geworden leek mij dat wel wat. Dus besteld incl. verloop naar USB om de huidige HD te clonen.

Paar vragen:

Is het handig om de huidige HD te clonen of compleet nieuw systeem installeren ivm snelheidswinst?

Evo gewoon formatteren als een HD schijf, dus journaled ?

Moet er nog iets met TRIM gebeuren en zo ja wat?

Nog andere handige tips?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Schijf formatteren HFS+ journaled. Clonen kun je gerust met Carbon Copy Cloner. Zo kun je ook een recovery partitie maken op de SSD. Je hoeft geen nieuw systeem te installeren. Achteraf kun je TRIM activeren.

In de terminal: sudo trimforce enable.

Je zult tevreden zijn van het resultaat.

Installatie video’s vind je hier:

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro/2011

Het is niet zo moeilijk. Veel succes.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  Mac Hammer Fan.

Moderator
    Raymon

Oh, ja, doen! Een SSD gaat je Mac echt als herboren aan laten voelen.

Bijdrager
    lammertdejong

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 29 januari 2018 om 21:51</p>
    Schijf formatteren HFS+ journaled. Clonen kun je gerust met Carbon Copy Cloner. Zo kun je ook een recovery partitie maken op de SSD. Je hoeft geen nieuw systeem te installeren. Achteraf kun je TRIM activeren.

In de terminal: sudo trimforce enable.

Je zult tevreden zijn van het resultaat.

Installatie video’s vind je hier:

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro/2011

Het is niet zo moeilijk. Veel succes.

Dank je!

Bijdrager
    Jasperduck78

Ik heb speciaal even ingelogd om te reageren, maar ik zou het zeker doen. Heb zelf met wat hulp een Samsung 850 EVO 250 GB in mijn 2012 13″ MacBook Pro gezet wat jaartjes geleden maar het apparaat voelde als herboren. Zeker doen!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Lammertdejong, misschien nog eens een opmerking. 250 GB is geen grote schijf. Formatteer hem niet op APFS, want door de snapshots zou het kunnen zijn dat je misschien nog weinig schijfruimte vrij hebt, ook als je bestanden wist. Mijn zwager is met dit probleem geconfronteerd. Als je van zin bent van High Sierra te gebruiken en je hebt het nog niet, installeer hem dan eerst op je interne HD en cloon achteraf naar HFS+.

Ik heb persoonlijk een SSD in mijn oude Macbook geïnstalleerd en het verschil met de interne HD is fenomenaal.

Bijdrager
    lammertdejong

@Mac Hammer Fan

De MBP draait al op High Sierra. De schijf is is geformatteerd als Mac OS uitgebreid (journaled). Dan is er niks aan de hand toch?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Neen hoor. Zal perfect lukken als je cloont naar HFS+ op SSD. (extended journaled)

Zorg wel voor beperkte werking van je systeem dat je minstens 15% vrije schijfruimte hebt.

Bijdrager
    lammertdejong

SSD geplaatst. Niet moeilijk. Voelt met High Sierra als besturingssysteem als nieuw aan. Wat een verschil! En dat voor € 92,-

Heb trouwens nu wel dat de fan als een malle iedere x aanslaat. Is dat een bekend probleem of van tijdelijke aard?

Iedereen bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    GoeieDag

lammertdejong op 31 januari 2018 om 23:22
    Heb trouwens nu wel dat de fan als een malle iedere x aanslaat.

Da’s dan weer niet de bedoeling, nee.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.