13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    fenkikon

[Opgelost] Samsung 840 pro trager

Beste OMT-ers,

Mijn Samsung 840 Pro SSD is nu enkele maanden in gebruik in mijn MacBook Pro (mid 2012). De SSD doet het verder perfect, maar wat opvalt is dat de snelheid aanzienlijk lager is geworden sinds ik ben overgestapt naar Mavericks en er nu meer bestanden op de SSD staan. De laatste grote installatie was het spel Bioschock Infinite, met de DLC’s erbij neemt Bioschock in totaal zo’n 30GB aan ruimte in beslag op de 256GB SSD. Zou het aan het spel kunnen liggen? Overigens is er nog 59GB aan vrije ruimte op de SSD.

Ik heb al naar informatie gezocht, maar in de beschreven gevallen waren de SSD’s van begin af aan al traag. Heb verder nog geen soortgelijk probleem gevonden met deze Samsung SSD.

Iemand die de oplossing heeft?

Resultaat vandaag:

Resultaat toen ik de SSD net had geïnstalleerd (14 januari 2014):

Bijdrager
    fenkikon

Ter aanvulling: zojuist ook en firmware update gedaan naar DXM06B0Q. Maar resultaat is nog steeds hetzelfde, SSD is langzamer dan in het begin.

Bijdrager
    Niels

Allereerst, SSDs worden trager naar mate deze ouder en/of voller raken. Enig prestatieverlies valt dus te verwachten.

De oplossing, TRIM inschakelen (dit had je eigenlijk vanaf het begin moeten doen), dit kan oa. met TRIM-enabler: http://www.cindori.org/software/trimenabler/

Installeren, instellen, opnieuw opstarten, een paar uur geduld hebben en je mac nog een aantal maal herstarten. Je zult dan zijn dat je SSD vanzelf weer sneller wordt.

Nog een tip: zorg ervoor dat TRIM bij het opstarten wordt gestart en de TRIM checkt, het kan bij bepaalde systeemupdates namelijk voorkomen dat TRIM weer wordt uitgeschakeld,.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

[Stomme vraag gesteld, die ik ondertussen zelf al heb opgelost]

Bijdrager
    fenkikon

@NielsDam Bedankt voor je reactie, maar TRIM heb ik niet ingeschakeld omdat de meningen (op internet) van het nut ervan uiteen lopen en OWC TRIM af heeft geraden. De tweak zou het systeem zelf instabiel maken. Garbage Collection van Samsung zou voldoende moeten zijn en de firmware is ook up-to-date.

Maar dit is wel een behoorlijke afname in snelheid, zeker na drie maanden gebruik, voornamelijk de schrijfsnelheid is drastisch afgenomen en de leessnelheid is verlaagd. De SSD is nu wel veel voller dan eerst, dus misschien kan dit het toch zijn, ik denk dat ik de zwaardere bestanden extern op ga slaan en kijken of dit een positief effect heeft.

@MoNdO GeNeRaToR Ik weet niet wat je vraag was, maar misschien hebben anderen er wat aan ook met je eigen oplossing?

Edit: Na de whitepaper van Samsung, te vinden op de website van Samsung, over SSD’s te hebben gelezen is mijn mening over trim toch veranderd.

Bijdrager
    Niels

Ik zou zeggen, suit yourself. Ik heb zelf een 512Gb Samsung 840 Pro en ook ik had na een aantal maanden lasten van prestatie afname. Heb toen TRIM enabler geinstalleerd en sindsdien (nu inmiddels bij een jaar verder) loopt de SSD op volle snelheid en mijn systeem is ook altijd stabiel.. Samsung zegt overigens zelf dat TRIM wel degelijk nut heeft (http://www.giga.de/unternehmen/samsung/news/samsung-ssd-und-flashspeicher-interview-uber-den-wolken/). Dit is overigens niet de flyer van samsung die ik eerder had gevonden, en helaas in het duits, maar als zelfs de VP zegt dat TRIM hoort te worden ingeschakeld, tsja…

En de flyer van Samsung ook gevonden: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/download/Samsung_SSD_White_Paper.pdf

En nog een handige link:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1505922

Bijdrager
    Guillaume1989

Hallo,

Ik heb zelf ook een SSD en maak wel eens gebruik van het FSCK commando. FSCK ondersteunt Trim.

1. Herstart je Mac in Single User Mode. ( Command-S indrukken tijdens het opstarten) Er verschijnt een zwart scherm.
    2. Achter root# geef je het volgende commando: /sbin/fsck -fy druk op enter. De harde schijf of SSD wordt hiermee gecontroleerd. Bij een SSD zal er een extra check bij komen, Trimming unused blocks.
    3. Als alles is gecontroleerd kun je afsluiten met het commando: reboot

Als het goed is zou je SSD weer een stuk sneller moeten zijn. Ik raad je aan om Trim te activeren met het programma Trim Enabler.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb tegelijk met de TS dezelfde SSD in mijn MBP gezet, maar ik merk niets raars.

De afgelopen maanden was er steeds ongeveer 65GB vrij. Sinds anderhalve week 110GB vrij omdat ik grote videobestanden heb verwijderd, bewakingsbeelden die niet langer nodig waren. Nog nooit iets aan TRIM of dergelijke dingen aangepast.

Huidige snelheid net getest:

Bijdrager
    Niels

@Sunkeeper: firmware versie 6 is al een tijd beschikbaar, ik zou even ugraden

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb het even nagezocht, maar de enige toevoeging is een verbeterde ondersteuning op sommige recente computers. Mijn Mac wordt al volledig ondersteund. Het wijzigt niets aan de werking van het apparaat.

Don’t fix it if it ain’t broken!:)

Bijdrager
    fenkikon

Bedankt voor het artikel @NielsDam! Heb het interview gezien en gelezen en kwam erachter dat alleen OWC als fabrikant heeft gezegd dat hun SSD’s geen TRIM nodig hebben. Dat laatste wordt door verschillende fora overgenomen en dan als argument gebruikt voor meerdere fabrikanten.

De flyer waar je het over hebt is volgens mij de uitgebreide Whitepaper die Samsung op de website heeft staan, die is hier te vinden: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungssd/downloads.html en dan helemaal onderaan de pagina. Edit: zie dat je het al had gevonden.

Ik heb contact gezocht met de technical support van Samsung. Zij wijten de tragere snelheiden aan het ontbreken van TRIM, maar mogen officieel 3rd party software niet aanraden.

As the TRIM Enabler is a 3rd party software, we cannot say whether you should install it or not.
    But we have many customers who use it without any problems.

Optie 2 zou zijn om de SSD eens in de zoveel tijd uit de Mac te halen en aan een Windows machine te koppelen en Magician Tool te draaien.
    Het blijft dus lastig dat Apple TRIM alleen op de eigen SSD’s support en niet wanneer je achteraf een HDD voor een SSD vervangt.

Over de firmware update, dit heb ik ook gedaan via een CD, maar het is wel een klus voor een simpele firmware update. Ik moest voor een zogeheten PowerCycle de SSD uit mijn MacBook Pro schroeven, SATA connectiekabel los koppelen en daarna weer vast maken. Aangezien het hier om een interne ssd gaat en niet om een externe is dat nog wel een behoorlijk klusje…

@SunKeeper
    Gelukkig heb jij er geen last van! Ik denk dat het bij mij toch heeft gelegen aan de installatie van Bioschock, installatievereisten waren 30GB aan vrije schijfruimte, maar ook nog eens extra ruimte om goed te werken. Om ruimte vrij te maken voor het spel heb ik een aantal zware videobestanden op een externe schijf gezet en ruimte vrijgemaakt op de SSD. Misschien is daar iets misgegaan, wellicht door het ontbreken van TRIM support.

Bijdrager
    fenkikon

Bedankt iedereen voor de reacties en hulp! Het is gelukt. Trim enabler gedownload en geactiveerd en de Mac een aantal keer herstart. Vond de snelheid toen nog niet hoog genoeg, toen weer een aantal keer herstart en Bioschock extern opgeslagen.

Het onderstaande resultaat spreekt voor zich!

Bijdrager
    Niels

Na het installeren en instellen van TRIM enabler duurt het inderdaad even voordat je verbetering ziet. Fijn dat het ook voor jou geholpen heeft en dat het geen hardware issue is!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.