21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

[opgelost] Samsung 1Tb ‘schakelt uit’ ??

Ik heb een Samsung Portable SSD T5 1TB gekocht om daar de TimeMachine kopieën op te gaan zetten, in plaats van op m’n NAS die de hele dag staat te rammelen.
    Schijfje leeg gemaakt en geformatteerd op HFS+, en aangewezen als doelschijf in TimeMachine. Op zich loopt het perfect. In alle stilte (😄) worden de kopieën gemaakt, maar alleen staat op m’n scherm steeds deze melding

Ik heb natuurlijk niks verwijderd, maar kan het zijn dat dit schijfje zichzelf uitschakelt?

Na een nacht ziet het er zo uit:

Iemand een tip?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    abbenhui

Het lijkt opgelost; naar aanleiding van de artikelen in de links bedacht ik dat misschien de USB-hub de schuldige was. Rechtstreeks in de iMac geplugd nu en gaat al een paar uur goed.

Bijdrager
    GoeieDag

Da’s wel een erg bekende -en voor de hand liggende- probleem veroorzakende configuratie.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn TM HDD staat ‘gewoon’ op een hub. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Maar staan er op die zelfde hub ook nog andere apparaten dan kan er een onstabiele situatie ontstaan als er te veel ampère wordt getrokken vooral als de hub zelf geen eigen stroomvoorziening heeft. Bijkomend ‘probleem’ is dat de T5 zelf ook geen eigen stroomvoorziening heeft. Dat loopt dan via de hub die dat dan niet meer aankan.

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 1 december 2019 om 17:56</p>
    Bijkomend ‘probleem’ is dat de T5 zelf ook geen eigen stroomvoorziening heeft. Dat loopt dan via de hub die dat dan niet meer aankan.

Tja. Het vreemde is dat mijn USB-3 hub wel een eigen voeding heeft (en die doet het ook 😄 )

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als een hub een eigen stroomvoorziening heeft is dat nog geen garantie dat het altijd goed gaat. Heeft een hub b.v. vrij veel poorten (±5 of meer) dan kun je in principe van alles er op aansluiten. Maar trekken al die apparaten te veel ampère dan gaat het niet altijd goed. Beter is dan om twee hubs te gebruiken met wat minder aangesloten apparaten. (Dus verdelen over twee hubs)

Bijdrager
    abbenhui

De hub heeft 7 poorten. Daarvan zijn er drie in gebruik: 1 voor een sd-kaartlezer, 1 voor een harddisk die 90% van de tijd uit staat en een voor m’n toetsenbord. Kan m.i. toch geen probleem opleveren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Behalve de genoemde oorzaak zijn er nog meer storingen op te noemen met dus een andere oorzaak.

De meest voorkomende is een aardlus wat meestal ontstaat in een keten van elektrische apparaten en dan kan er o.a. een storing ontstaan in de gegevensoverdracht. Die apparaten hoeven dan niet eens aan te staan. (Dus b.v wel in de 220 maar de knop op uit). Maar hoe dan ook: Een directe verbinding met de Mac is gegarandeerd stabieler dan via een hub.

Zelf werk ik namelijk vanaf de Samsung X5 als opstart drive en die is direct aangesloten op de Thunderbolt poort.

Bijdrager
    abbenhui

Duidelijk verhaal, dank. Nou is dezeSamsung T5 dus wel geschikt voor Thunderbolt, alleen heb ik zo’n poort niet op mijn iMac. Wel een displayport; zou het mogelijk/goed zijn daar met een verloop die T5 op aan te sluiten?

Bijdrager
    McPim

Kort: Nee.

Lang: Als ik me niet vergis heb je een iMac 27” late 2013. Dan zou je denken dat het zou kunnen met deze adapter en een kabel want “Deze adapter is bidirectioneel, zodat u Thunderbolt 3-apparaten kunt aansluiten op een Mac met een Thunderbolt- of Thunderbolt 2-poort” zegt Apple. Echter “In dat geval moet het apparaat met Thunderbolt 3 (USB-C) in zijn eigen voeding voorzien” zegt Apple ook. De Samsung T5 heeft geen eigen voeding dus dat gaat niet lukken. (bron)

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>McPim op 2 december 2019 om 08:41</p>
    Als ik me niet vergis heb je een iMac 27” late 2013.

Hoe weet je dat??

Bijdrager
    McPim

Google ‘site:onemorething.nl abbenhui imac’ 😉.

Bijdrager
    GoeieDag

McPim weet alles. 👁

Bijdrager
    abbenhui

Spooky …

Bijdrager
    McPim

Het zijn je eigen woorden toch? Soms moet je zelf op onderzoek als er weer eens info ontbreekt 😝.

Bijdrager
    abbenhui

Ik bedoel eigenlijk meer: schijnbaar kan iedereen alles van je vinden wat je ooit hebt opgeschreven. Dat wist ik wel, maar nooit zo bij stil gestaan.

En als het dan opeens op je scherm staat (of dat nou van McPim is of iemand anders) wordt je er mee geconfronteerd.

Bijdrager
    McPim

Nóg meer geleerd in dit draadje! Een forum is openbaar en wordt dus geïndexeerd door Google. Het zoekt een stuk sneller op die manier zeker als de zoekfunctie van het forum zelf voor geen meter werkt.

Bijdrager
    abbenhui

👍🏻

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>abbenhui op 2 december 2019 om 08:03</p>
    Duidelijk verhaal, dank. Nou is dezeSamsung T5 dus wel geschikt voor Thunderbolt, alleen heb ik zo’n poort niet op mijn iMac. Wel een displayport; zou het mogelijk/goed zijn daar met een verloop die T5 op aan te sluiten?

Je kunt de T5 via een (meegeleverde) adapter aansluiten op een Thunderbolt 3 poort maar bij jou is dat Thunderbolt versie 1 en die heeft een andere connector. Nu hebben zowel de T5 als de X5 (die dus net als mijn iMac een Thunderbolt 3 aansluiting heeft) geen eigen voeding (ze gaan immers door voor portable SSD’s) en naast de X5 staat er ook een (bootable) T5 via de Thunderbolt 3 adapter bij mij aangesloten. (Thunderbolt 3 verzorgt zelf de stroomvoorziening) De reden dat ik nu via die X5 werk komt overigens omdat dit een stuk sneller werkt dan de ingebouwde 5400 rpm Fusion drive.

Maar in jou geval werkt dit dus niet want je hebt geen Thunderbolt 3 aansluiting op je iMac. Je hebt zo te zien de eerste Thunderbolt versie en die had zoals gezegd een andere connector.

Bijdrager
    abbenhui

Ja, ik had zoiets al begrepen uit de reactie van McPim. Evengoed nog dank voor de uitleg.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.