13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Petje

samples in garageband Hoe!

Ik maak al een tijdje gebruik van garageband om samen met een aantal colega”s muziek te maken.. Ik ben de toetsenist dus ik gebruik garageband om verschillende instrumenten aan te klikken en live te spelen.. Tot dusver gaat alles naar wens..
    Nu hebben we nrs waarbij het wenselijk is om een korte sample van een speciaal geluid onder een toets van het keybord te hebben.. Kan dit in garageband? en//of wat heb ik nodig om dit wel te kunnen? Het gaat om geluiden van een koortje die bijvoorbeeld roepen “ahah ahah””. en “yeahh””.

Bijdrager
    Mattheus

Volgens mij kan dit in garageband.

Probeer het volgende eens:
    Open in garageband onder venster voor muzikaal typen. Sleep vervolgens een sample naar 1 van de toetsen. Vervolgens kun je nu met die toetsen de sample afspelen. Zo kun je ook loops en andere geluiden aan je keyboard toevoegen. Bij mijn beste weten moet je dit vervolgens ook kunnen gebruiken met je midi/usb keyboard.
    Succes

Je hebt volgens mij wel garageband 3 hier voor nodig….

Bijdrager
    Petje

Dat lukt niet want zodra ik een venster met loops open,, dan verdwijnt het venster voor muziek typen..
    Mischien iemand een andere oplossing?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, dat zou wel leuk zijn als dat zo zou werken. Maar dat is dus niet zo.

Ik heb toevallig nu voor het eerst een eigen sample gebruikt in Garageband.

Ik heb hier de ‘Crossfade Loop Synth’ voor gedownload (gratis).
    Dit is een zgn. Soundfont, die je plaatst in de map Bibliotheek > Audio > Plug-ins > VST

In Garagaband kun je dat Soundfont selecteren door een geluid te selecteren en in het venster ‘Spoorinfo’ op ‘Details’ te klikken. Dan in ‘Generator’ de ‘Crossfade Loop Synth’ selecxteren en op het pennetje rechts er van klikken.

Vervolgens opent de ‘Crossfade Loop Synth’ zich en kun je een geluid selecteren die als Sample gaat werken.

Bijdrager
    Mattheus

Ik ben snel even aan het stoeien geweest en de volgende truc werkt:

maak een spoor aan voor software instrument.
    ga onder software instrumenten naar soundeffects en kies radio sounds (op het spoor komt nu radio sounds te staan)
    je kunt nu elke willekeurige sample en loop aan een toets toewijzen. Je kunt ook gewoon een sampletje die je op je bureaublad hebt staan gewoon op een toets laten vallen.

Bijdrager
    Petje

Dat zou geweldig zijn. Ik ga het gelijk proberen

Thanx Mattheus

Bijdrager
    Petje
    ”Mattheus”

Ik ben snel even aan het stoeien geweest en de volgende truc werkt:

maak een spoor aan voor software instrument.
    ga onder software instrumenten naar soundeffects en kies radio sounds (op het spoor komt nu radio sounds te staan)
    je kunt nu elke willekeurige sample en loop aan een toets toewijzen. Je kunt ook gewoon een sampletje die je op je bureaublad hebt staan gewoon op een toets laten vallen.

Mattheus het werkt als een zonnetje.. Helemaal geweldig..
    Ik kan samples die als aiff of wave zijn bewaard , of een loop van garageband direct op een toets gooien en direct afspelen met mijn midi keybord..

Ik ben aangenaam verrast van de eenvoud waarmee Garagband werkt..
    Thanks!

Bijdrager
    Mattheus

Ik was zelf ook aangenaam verrast toen ik een avondje ging ‘spelen’ met garageband. Je kunt het niet vergelijken met de profi programma’s als Logic en Protools, maar voor een dergelijk simpel en eenvoudig werkend programmaatje is het hardstikke tof. Ik heb nog niet de tijd gehad om er nog uitgebreider mee te stoeien, maar ik geloof echt dat er hele behoorlijke dingen mee gedaan kunnen worden. Ook de effectsectie is zeer redelijk te noemen.

Ben overigens benieuwd naar jullie resultaten en wie weet komen we elkaar nog een keer tegen bij de uitreiking van onze TMF awards…… hahahahaha

Bijdrager
    Petje
    ”Mattheus”

Ben overigens benieuwd naar jullie resultaten en wie weet komen we elkaar nog een keer tegen bij de uitreiking van onze TMF awards…… hahahahaha

Tsja wie weet…we wachten af.

Bijdrager
    plonserd

ik wist ook niet dat dat mogelijk was in garageband:D
    maar voor zo’n goedkope prijs is garageband echt wel een topprogramma (als je dan kijkt naar de ‘windows geluidsrecorder’ die standaard bij windows zit, is het wel een hemelsbreed verschil :p)

Bijdrager
    Petje

Gisterenavond (maandag) voor het eerst met de band live de samples getest,, en het werkt geweldig. We hebben een nr van offspring gespeeld waarbij in het begin een man met een opgezette vervormde lage stem iets roept en vervolgens de tekst die geroepen wordt door een vrouw “give it to me baby , uhuh uhuh””.
    Dit komt vaker voor in het nr en kan snel ingezet worden. Ik zal nu zeker vaker testen wat er in garagband allemaal kan..
    Wat ook een hele goede mogelijkheid is het veranderen van een standaard instrument en allerlij effecten en aanpassingen maken,, en dan als eigen instrument met zelfbedachte naam opslaan.

Bijdrager
    Mattheus

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten! Top dat alles naar behoren werkt!

Bijdrager
    Petje

Wanner het een en ander naar behoren klinkt zal ik eens kijken of ik een fragment zal posten in macosx..nl

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.