16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Syndic

Samenvoegen van shapes in ID

Kan het nergens vinden. Hoe ‘merge’ ik 2 shapes in ID? Bijv. een cirkel die deels een vierkant overlapt, die wil ik samenvoegen naar 1 shape…
    in X-Press: item » samenvoegen » verbind. In illustrator doe je het met de pathfinder, maar in ID kan ik het nergens vinden:(

Bijdrager
    helix

dit kan volgens mij niet, je zal de vorm gewoon moeten voluit tekenen.
    misschien een nieuwe optie voor ID 3.0?

helix

Bijdrager
    Syndic

Hmmm… jammer. Ben blijven zoeken. Staat ook niks tussen de Helptopics in ID.:( Vaag hoor. Scheelt zoveel tijd als je 2 vormpjes kan samenvoegen. Natekenen schiet niet op. Kan het ook wel in illustrator doen maar liever in ID natuurlijk:D

Bijdrager
    Fried

Er is een set extenties van ALAP (www.alap.com) die heet InTools, daar zit bij: InPathfinder. Die kan dat. Het is een commercieel product maar ik meen 14 of 30 dagen try-out-periode met volledige functionaliteit, dus het proberen waard lijkt me!

(ik heb er aan gedacht de extentie te kopen ik meen 99 dollar, als je een geschikte opdracht ervoor hebt heb je dat er in één keer uit, maar ik denk dat de volgende versie van InDesign het er wel in zal heben zitten…)

succes!

Bijdrager
    Syndic

Fried thanks… hele nuttige info. Dacht wel al dat er één of andere xt voor te krijgen zou zijn:D Nu nog ff m’n baas lief aankijken. Hoop wel dat die functie er in 3 inzit.

Bijdrager
    verbeek.h

Dan knip je gewoon de vorm die je met Pathfinder in Illustrattor hebt gemaakt en die plak je dan in ID, toch?

Bijdrager
    helix

heb ik al geprobeerd maar dan breng ID deze binnen als illustratie in een illustratiekader. Dan is er niks meer mee te beginnen, bv als tekstkader definiëren.

Bijdrager
    verbeek.h
    ”helix”

heb ik al geprobeerd maar dan breng ID deze binnen als illustratie in een illustratiekader. Dan is er niks meer mee te beginnen, bv als tekstkader definiëren.

Het kan wel. In Illustrator heb ik bij mijn Voorkeuren>bestanden en klemboord aangevinkt”AICB” en “Paden behouden”.
    vervolgens kun je knippen en plakken in ID. In ID kun je dan bepalen dat je bijvoorbeeld de inhoud van je object als illustratie wilt hebben.
    vervolgens kun je (nog steeds in ID) d.m.v. het commando “Plakken in” een afbeelding in dit kader plakken. En als je je object als tekstkader definieert kun je er natuurlijk tekst in zetten.

Bijdrager
    Mmmarco

Het kan wel. Probeer in illu 9 of 10 ‘Appeltje K’ en ga naar klembord (ofzoiets, weet t ff niet uit hoofd). Je kunt verschillende manieren aanvinken om het gecopieerde item te bewaren naar je clipbord.

Een van die manieren houdt je paden in stand, waardoor het niet als plaatje gezien wordt maar als vorm, waar je een plaatje of tekst in kunt plaatsen. FF proberen.

In ID3 zit hoop ik een pathfinder!

Bijdrager
    verbeek.h

Geplaatst: Wo Mrt 12, 2003 7:55 pm    Onderwerp:
    Geplaatst: Wo Mrt 12, 2003 7:59 pm    Onderwerp:

Heee, Mmmarco, het lijkt wel een wedstrijd “wie geeft het snelst antwoord!” :D

Bijdrager
    Syndic

Het kan dus echt wel:D Ik ben helemaal uit de brand nu… kleine moeite om ff naar illustrator te gaan om dat vormpje aan te maken:wink:
    Thanks voor de moeite mensen 8)

Bijdrager
    helix

GG

Bijdrager
    Mmmarco

wedstrijdje sneltypen 8)
    Maar mijn tip was een ‘echo’ van (volgens mij) jouw tip in een topic met hetzelfde probleem in ID, Verbeek. Ik dacht ‘laat ik het doorgeven’. we posten idd bijna gelijktijdig. :lol:

Bijdrager
    Fried

Ik was het, Mmmarco, die je de tip gaf, en het staat ook gewoon in de handleiding die bij InDesign geleverd wordt, maar ja, het lezen van handleidingen is bij Maccers niet erg populair. Een forum als dit vervult een zeer grote functie voor alle mensen die haast uit principe geen handleidingen lezen.:wink:

Toch is dit een omweg, werken via Illustrator. Vandaar mijn tip over de InDesign extensie die al geschreven is. Het lijkt me niet meer dan logisch dat in de volgende versie van InDesign deze functie zal zijn geïmplementeerd…

Bijdrager
    Mmmarco

Ah, ok! Fried dus. :D
    Nou, vraag driedubbel opgelost dacht ik zo… 8)

Bijdrager
    Syndic

Mijn dank is groot! Jullie zijn 8) heren…:wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.