10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Abomacmaister

Samba

Dag,

Ik heb iemand die mij gevraagd heeft om de samba sharing op zijn mac volledig toegankelijk te maken.
    dwz dat er zelf niet meer moet inlogd worden of zo en dat iedereen full access heeft. kan ik dit regelen in de smb.conf?

dank bij voorbaat,

Lieven

Bijdrager
    Aaargh

Je snapt dat dit een heel slecht idee is ?

Bijdrager
    Abomacmaister

ja dat weet ik maar de mijn klant wil het effectief zo .. dit is voor een intern netwerkje met een aantal windows pc , netwerk is afgeschermd met een firewall. het is een public map dat hij wil sharen op zijn mac ..

greetzz

Bijdrager
    Aaargh

Je kan met de hand smb.conf editen, of dit progje/prefpane gebruiken.

Bijdrager
    ger29

zet dit in je smb.conf

[storage]
    comment = Storage (public files)
    writable = yes
    path = /usr/files/storage
    public = yes
    only guest = yes
    guest account = nobody
    browsable = yes

Bijdrager
    Abomacmaister

dit schijnt inderdaad te werken , maar ik heb nu nog het probleem dat de rechten van die mappen files niet goed staan in de share .. bestaat er een manier om in een keer alle files en folders de rechten te veranderen zodat iedereen acces heeft .. ik veronderstel via chmod maar met een aantal opties ??
    ook is het zo als er een file aangemaakt word in de directory dat die direct voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn …. kan dit ??

greetzz

Lieven

Bijdrager
    Aaargh
    ”Abomacmaister”

dit schijnt inderdaad te werken , maar ik heb nu nog het probleem dat de rechten van die mappen files niet goed staan in de share .. bestaat er een manier om in een keer alle files en folders de rechten te veranderen zodat iedereen acces heeft .. ik veronderstel via chmod maar met een aantal opties ??
    ook is het zo als er een file aangemaakt word in de directory dat die direct voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn …. kan dit ??

Als je iedereen lees rechten wilt geven dan:

chmod -R a+r /path/naar/directory

Iedereen lees + schrijven

chmod -R a+rw /path/naar/directory

Bijdrager
    ger29

iedereen rechten geven zou ook kunnen middels:

# chmod -R 666 *

Beetje afhankelijk van het aantal users van deze public share, maar vergeet vooral niet om (veel) backups te maken, als je backup-ondersteuning hierop aanbiedt. Iedereen kan bij alles en dat is meestal een recept voor een boel ellende. Op zijn minst zou ik mijn users erop wijzen, dat de data die ze daar opslaan voor iedereen toegankelijk (lees: verwijderen/aanpasbaar) is.

Ik ken een universitaire organisatie waarbij gebruikers een ‘scratch’ volume hebben waar iedereen bij mag. Van dit volume worden geen backups gemaakt en data erop zetten is puur op eigen risico want jij weet immers nooit wie er allemaal met je data aan de haal gaan.

Bijdrager
    Abomacmaister

ja weet ik vind het ook niet echt goed maar ja , de klant staat erop dat het zo gebeurt…
    en der loopt wel degelijk een backup op dus ja …
    eigen risco hé:evil:

maar ik moet wel nog een scriptje zien te schrijven die om het uur of zo de rechten in die folder weer goe zet op iedereen access zodat files die gecreeerd worden ook door anderen kunnen geaccesd worden enig idee hoe ??

Bijdrager
    ger29

forget het maken van een apart scriptje voor het zetten van de filerights. Je kunt ook de volgende smb.conf setting gebruiken in je share:

create mode = 0666

dit zorgt ervoor dat elk bestand wordt aangemaakt met rw-rights voor user,group en everybody. Dus dat iedereen alle bestanden mag lezen en schrijven (lees: aanpassen,verwijderen).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.