19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    bigkevx2

Safari zoeken (google) denkt dat ik in Istanbul zit

Beste,

ik heb al veel gezocht en veel gedaan op mijn Mac maar….ik ben hier niet voor niets:-)

Als ik via de Safari zoekbalk (waar je dus ook www adressen intikt) ga zoeken naar iets dan wordt ik naar de Turkse Google site geleid.
    Dit gebeurd alleen op mijn Mac (iPhone, iPad e.a. dus niet) hiermee kan ik al bijna uitsluiten dat dit een ip gerelateerd probleem is.

Ik heb alle Safari historie, cookies etc. al gewist inclusief de diverse plist files in home/library/preferences/com.apple.safari~
    Maar wat ik ook doe, resultaat blijft voor mij döner kebab en onleesbaar.

Op mijn Mac staat mijn locatie voorziening aan en geeft mijn NL locatie weer, mijn landeninstellingen staan op NL en taal op Engels.
    In mijn Google account heb ik alles ook op NL staan en nergens kan ik een referentie vinden naar iets wat naar Turkije gaat.
    Ik ben ook niet onlangs met mijn iMac daar geweest.

Als ik ingelogd ben op mijn Google account, wat ik standaard nooit ben, dan krijg ik wel netjes mijn NL pagina te zien maar staat onderaan de pagina duidelijk dat ik in Istanbul ben en dat dit uit mijn IP adres wordt gegenereerd.
    Ik heb dit bij Google al gemeld maar wat ik niet begrijp is dat dit dan alleen op mijn iMac gebeurd en niet op elk ander device.
    Via whatismyip.com en gerelateerde sites komt er ook geen proxy naar voren en in mijn netwerk instellingen is daar ook niets van terug te vinden.

Andere zoekmachines instellen in Safari leven geen problemen op, althans, deze gaan niet naar een Turkse of andere tegenhanger.

Ik draai op een iMac van mid 2008 met alles up to date en laatste software.

Ooraak onbekend
    Oplossing gezocht.

Wie bied?

Bijdrager
    Shmoo

Zet je extensies eens uit.. Herstart Safari en probeer het dan nogmaals.

Bijdrager
    bigkevx2

Gedaan, zonder resultaat.
    Ik woon nog steeds in Istanbul;-)
    Op mijn Mac dan althans….

Bijdrager
    essiw

Probeer eens in een andere browser (Chrome, Firefox), als hij het daar ook doet ligt het aan je computerinstellingen, anders aan je Safari instellingen.

Bijdrager
    bigkevx2

Alle genoemde browsers, Turkije.
    Vreemde is wel dat ik volgens DuckDuckGo gewoon in NL woon…
    Lijkt een Googel issue?

Bijdrager
    bigkevx2

Ik heb met diverse zoekmachines ingesteld als standaard meerdere sites gecheckt die mijn locatie kunnen tonen.
    Overal woon ik gewoon thuis.
    Behalve dan bij Google search die standaard ingesteld staat.
    hiermee kan denk ik ook location services van Apple uitgesloten worden…

Bijdrager
    essiw

Verwijder de cookies en cache van google. (Voorkeuren → Privacy → info → typ dan bij zoeken in “google”)

Bijdrager
    bigkevx2

@essiw
    Goed meegedacht maar dit was één van mijn eerste acties om dit probleem te tackelen, zonder succes….

Bijdrager
    Shmoo

Wat als je in de browser gewoon Google.com type?

Kom je dan ook uit op Turkije of alleen wanneer je zoekt in de browserbalk ( via Apple’s servers ) ..

Bijdrager
    bigkevx2

Nee, het gebeurd echt alleen als ik via Safari zoeken werk (cmd+L).
    Als ik gewoon naar Google surf dan is alles ok.

Bijdrager
    Shmoo

Dan heeft het probleem te maken met het feit dat Apple denk dat je in Turkije zit.

Wanneer jij zoekt via de browserbalk dan zoek je via Apple’s servers en niet direct via Google.

Bijdrager
    bigkevx2

Apple haalt de locatie toch uit de locatie voorziening?
    Indien correct dan klopt dit niet, als ik bijvoorbeeld Maps open dan woon ik gewoon thuis zeg maar, dus Apple lijkt het wel te weten.

Ook als ik een andere dan Google zoekmachine als standaard pak in Safari klopt mijn locatie…

Bijdrager
    essiw

^Nee, Apple doet dit via je IP adres (als het goed is). Dus op de een of andere manier denkt Apple dat je IP uit Turkije komt.

Heb je misschien een VPN verbinding aanstaan?

En waarschijnlijk helpt het niet, maar misschien is er adware die iets vreemds heeft gedaan met je computer? Probeer dit eens te draaien http://www.adwaremedic.com/index.php

Bijdrager
    bigkevx2

Hallo essiw,

nee geen VPN, Proxy of what so ever.
    Ook geen adware, dit was één van de logische stappen die ik heb uitgevoerd voordat ik hier mijn shoarma probleem neer had gelegd;-)

wel kleine update:

Mijn vrouw heeft nogal wat apps op haar iPhone met reclame, je kent het wel adsense, deze blijken bij nadere beschouwing allemaal in het Turks te zijn.
    Niemand let daar natuurlijk ooit op.
    Ook heeft een collega van me die in dezelfde UPC regio woont gezien dat zijn FaceBook pagina ook een Turkse aanmeld knop heeft, ik heb zelf geen FB dus weet niet of dit normaal is, klinkt echter als een IP probleem bij Goole….

Bijdrager
    Shmoo

Misschien moet je eens contact opnemen met Ziggo/UPC.

Ik weet dat ze op dit moment bezig zijn met de diensten van beide bedrijven samen te voegen en dat hierdoor problemen kunnen ontstaan.
    Ik merk dat zelf dagelijks, HD beeld dat de snelheid niet kan bijhouden waardoor je allemaal blokjes te zien krijgt, of zenders die wel in mijn pakket zitten maar die gewoon 3 uur lang niet beschikbaar zijn. Internet dat 10 minuten wegvalt.
    Allemaal dat soort dingen merk ik al meer dan een week.

Bijdrager
    bigkevx2

Tja,

en soms moet je gewoon doen wat je anderen al zo vaak hebt geadviseerd.
    Gewoon je Mac een keer (ongeveer 1x maand) opnieuw opstarten.

Ik kreeg wat problemen op deze Mac met een ander account bij het activeren van een nieuwe iPhone, reboot gedaan (tip van  zelf) en vandaag gewoon op mijn eigen account aan het werken.
    Tada!!! Alles is weer NL!

Bijdrager
    essiw

Altijd, eerst bij problemen, maakt niet eens uit wat voor soort problemen, je mac herstarten, computers zijn niet gemaakt om nooit uit te zetten.

Bijdrager
    Akoni

Kijk eens bij je regio instellingen van je Mac.

Instellingen- taal en regio -geavanceerd

Bijdrager
    bigkevx2

Hallo Akoni,

bedankt voor je reactie.
    Maar kijk eens in mijn eerste post;-)
    Checked!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.