-
Q:
Safari werkt niet [loopt vast]
Op mijn Macbook (late 2013, Catalina) werkt Safari (14.0.2) prima. Op mijn onlangs overgenomen iMac 27 (Mid 2011, High Sierra, schone installatie) werkt Safari (13.1.2) niet en soms wel (en loopt dan na een tijd vast).
Met twee linkerhanden heb ik wel wat pogingen gedaan (aan de hand van wat ik lees op internet), maar mijn kennis is te beperkt. Heeft iemand een gouden tip voor mij?
Dat is wel relevant. Als je nl. een backup terugzet van bv een andere Mac, kan dit voor onverwachte problemen zorgen. Je moet hiervoor dat de migratie assistent gebruiken.
Mijn advies: Start op in Recovery Mode en installeer macOS opnieuw, over de oude versie heen (met behoud van data). Mocht dit het probleem niet verhelpen, probeer dan een compleet nieuwe, verse installatie.
Controleer natuurlijk wel eerst of de bekabeling en het internet-modem naar behoren werken (bv. door deze aan te sluiten op jouw MacBook, waarvan je zei dat die geen problemen vertoont).
En kijk voordat je herinstalleert eens even of er extensies in Safari actief zijn, of andere 3rd party tools op de Mac staan die met je internetverbinding te maken hebben. Virusscanners, adblockers, dat soort dingen. Als je een Mac hebt overgenomen zou ik ‘m sowieso schoon installeren, met schijf wissen en zónder terugzetten van een backup.
Euh, mag ik twee linkerhanden hebben als het om dit soort zaken gaat? Ik ben spontaan afgehaakt als ik de reacties lees, maar ze zijn wel waardevol, want nu begrijp ik dat ik er zelf dus niet ga uitkomen. Volgende week kijkt iemand-met-kennis naar mijn computer.
<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 17 december 2020 om 11:56</p>
Tuurlijk mag dat maar de suggesties zijn niet zo heel ingewikkeld? Laat ze anders maar lezen aan die iemand-met-kennis volgende week 😉.Is er misschien een soort ‘stappenplan’ hiervoor? Als het niet zo moeilijk is, zou ik het dan zelf kunnen doen? Moet ik dan mijn geïnstalleerde software en alle werkbestanden eerst afhalen of blijven die behouden als ik alle herinstalleer?
Je hebt geen stappenplan nodig. De eerste suggestie van Night is herinstalleren met behoud van gegevens. Start op in de Recovery Mode met de COMMAND+R toetsen ingedrukt na het (her)starten:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201314
Je kiest ‘Herinstalleer macOS’ en gaat daarna koffie drinken (30-45 min). That’s it. De tweede suggestie is rigoreuzer: dan ga je ‘schoon’ installeren en is al je data weg. Doe dat als je weet hoe je een backup terugzet, of met hulp erbij. De eerste optie is prima zelf te doen. We gaan er hier altijd vanuit dat je een backup hebt natuurlijk, voor je-weet-maar-nooit!
Mijn suggestie is nog eenvoudiger en kun je eerst bekijken: heb je extensies staan in Safari (zie Safari ‘voorkeuren’ -> ‘extensies’)? Staat er een virusscanner op je Mac? Wat vaak handig werkt is EtreCheck downloaden, een rapport maken en dat hier copy-pasten. Dat geeft wat meer info, en wellicht een spoor naar de oplossing.
Blijft nog steeds de eerste vraag waar nog geen antwoord op kwam: was de Mac schoon (gewist, leeg) geïnstalleerd toen je ‘m overnam, en is er wel of niet een backup teruggezet?
Een vervolgvraag. Ik wilde een poging doen om mijn iMac te herinstalleren. Nu heb ik eerst mijn Adobe-pakket gedeinstalleerd (Adobe 5.5, met InDesign 5.5, Photoshop 5.5 en Illustrator 5.5). Ik weet dat dit pakket niet helemaal lekker werkt onder High Sierra, maar het gaf tot nu toe geen problemen.
Na deinstallatie van mijn Adobe-pakket lijkt Safari wel goed te doen. Nog even afwachten of dat zo blijft.
Een tussenvraag: zou een vastlopende safari en een Adobe-pakket dat niet helemaal lekker werkt met deze versie van MacOS iets met elkaar te maken kunnen hebben?
CeeHaaKaa op 19 december 2020 om 13:03
Een tussenvraag: zou een vastlopende safari en een Adobe-pakket dat niet helemaal lekker werkt met deze versie van MacOS iets met elkaar te maken kunnen hebben?
Het enige wat Adobe nog wel ‘ns ongevraagd wil installeren zijn de PDF plugins voor Safari. Maar ik ken eigenlijk geen verhalen dat die specifieke plugin ooit voor problemen zorgde.
Aanvulling: vergeet onderstaande. Lukt nu wel (is bezig).
Euhm, zeg het maar. Ik doe een herinstallatie van MacOS High Sierra, geeft de installatie aan: ‘er kan geen verbinding met de herstelserve tot stand worden gebracht.’ Zeg het maar: wat betekent dit en wat moet ik dan nu doen?
-
Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door
CeeHaaKaa.
-
Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.