22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    CeeHaaKaa

Safari werkt niet [loopt vast]

Op mijn Macbook (late 2013, Catalina) werkt Safari (14.0.2) prima. Op mijn onlangs overgenomen iMac 27 (Mid 2011, High Sierra, schone installatie) werkt Safari (13.1.2) niet en soms wel (en loopt dan na een tijd vast).

Met twee linkerhanden heb ik wel wat pogingen gedaan (aan de hand van wat ik lees op internet), maar mijn kennis is te beperkt. Heeft iemand een gouden tip voor mij?

Bijdrager
    GoeieDag

Schone installatie, zeg je? Dus de schijf is gewist daarvoor? Wel een backup terug geplaatst?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

<p class=”cite”>GoeieDag op 16 december 2020 om 15:20</p>
    Schone installatie, zeg je? Dus de schijf is gewist daarvoor? Wel een backup terug geplaatst?

Dat is in dit verhaal toch niet relevant?

Sleutelbeheerder
    Night

Dat is wel relevant. Als je nl. een backup terugzet van bv een andere Mac, kan dit voor onverwachte problemen zorgen. Je moet hiervoor dat de migratie assistent gebruiken.

Mijn advies: Start op in Recovery Mode en installeer macOS opnieuw, over de oude versie heen (met behoud van data). Mocht dit het probleem niet verhelpen, probeer dan een compleet nieuwe, verse installatie.

Controleer natuurlijk wel eerst of de bekabeling en het internet-modem naar behoren werken (bv. door deze aan te sluiten op jouw MacBook, waarvan je zei dat die geen problemen vertoont).

Bijdrager
    Antwoordapparaat

En kijk voordat je herinstalleert eens even of er extensies in Safari actief zijn, of andere 3rd party tools op de Mac staan die met je internetverbinding te maken hebben. Virusscanners, adblockers, dat soort dingen. Als je een Mac hebt overgenomen zou ik ‘m sowieso schoon installeren, met schijf wissen en zónder terugzetten van een backup.

Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt gelijk, maar dat leek me zó vanzelfsprekend dat ik er eigenlijk niet aan dacht of TS dit wel gedaan zou hebben.

Maar ja…. assumptions are the mother of all fuckups 😉

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Zeker 😛..

Bijdrager
    GoeieDag

CeeHaaKaa op 16 december 2020 om 16:58
    Dat is in dit verhaal toch niet relevant?

Wel dus. En nu geef je geen antwoord.

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Euh, mag ik twee linkerhanden hebben als het om dit soort zaken gaat? Ik ben spontaan afgehaakt als ik de reacties lees, maar ze zijn wel waardevol, want nu begrijp ik dat ik er zelf dus niet ga uitkomen. Volgende week kijkt iemand-met-kennis naar mijn computer.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Tuurlijk mag dat maar de suggesties zijn niet zo heel ingewikkeld? Laat ze anders maar lezen aan die iemand-met-kennis volgende week 😉.

Sleutelbeheerder
    Night

We hopen dat je ‘on-site’ hulp je gauw weer op rit helpt. Laat je even weten of het gelukt is (en liefst ook wat er is gedaan om je probleem te verhelpen)? Dat kan handig zijn voor mensen die tegen eenzelfde probleem aanlopen 🙂

Bijdrager
    CeeHaaKaa

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 17 december 2020 om 11:56</p>
    Tuurlijk mag dat maar de suggesties zijn niet zo heel ingewikkeld? Laat ze anders maar lezen aan die iemand-met-kennis volgende week 😉.

Is er misschien een soort ‘stappenplan’ hiervoor? Als het niet zo moeilijk is, zou ik het dan zelf kunnen doen? Moet ik dan mijn geïnstalleerde software en alle werkbestanden eerst afhalen of blijven die behouden als ik alle herinstalleer?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Je hebt geen stappenplan nodig. De eerste suggestie van Night is herinstalleren met behoud van gegevens. Start op in de Recovery Mode met de COMMAND+R toetsen ingedrukt na het (her)starten:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Je kiest ‘Herinstalleer macOS’ en gaat daarna koffie drinken (30-45 min). That’s it. De tweede suggestie is rigoreuzer: dan ga je ‘schoon’ installeren en is al je data weg. Doe dat als je weet hoe je een backup terugzet, of met hulp erbij. De eerste optie is prima zelf te doen. We gaan er hier altijd vanuit dat je een backup hebt natuurlijk, voor je-weet-maar-nooit!

Mijn suggestie is nog eenvoudiger en kun je eerst bekijken: heb je extensies staan in Safari (zie Safari ‘voorkeuren’ -> ‘extensies’)? Staat er een virusscanner op je Mac? Wat vaak handig werkt is EtreCheck downloaden, een rapport maken en dat hier copy-pasten. Dat geeft wat meer info, en wellicht een spoor naar de oplossing.

Blijft nog steeds de eerste vraag waar nog geen antwoord op kwam: was de Mac schoon (gewist, leeg) geïnstalleerd toen je ‘m overnam, en is er wel of niet een backup teruggezet?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Ik ga een poging doen. Spannend (twee linkerhanden).

De iMac is schoon (leeg, opnieuw geïnstalleerd) geleverd. Volgens mij is er dus geen backup teruggezet.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dan neem ik aan dat ie prima werkte toen je ‘m kreeg.. Kun je terughalen wat je er zelf allemaal hebt opgezet of geïnstalleerd?

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Ja, ik weet wat ik er zelf op heb gezet.

Nee, safari heeft het vanaf het begin niet goed gedaan. Heeft een nieuwe installatie dan wel zin?

Sleutelbeheerder
    Night

jazeker wel. Kennelijk zit er al vanaf dag 1 iets niet goed in jouw Mac(software).

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Een vervolgvraag. Ik wilde een poging doen om mijn iMac te herinstalleren. Nu heb ik eerst mijn Adobe-pakket gedeinstalleerd (Adobe 5.5, met InDesign 5.5, Photoshop 5.5 en Illustrator 5.5). Ik weet dat dit pakket niet helemaal lekker werkt onder High Sierra, maar het gaf tot nu toe geen problemen.

Na deinstallatie van mijn Adobe-pakket lijkt Safari wel goed te doen. Nog even afwachten of dat zo blijft.

Een tussenvraag: zou een vastlopende safari en een Adobe-pakket dat niet helemaal lekker werkt met deze versie van MacOS iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nee normaal gesproken niet. Misschien heeft een herstart het gewoon opgelost…

Sleutelbeheerder
    Night

CeeHaaKaa op 19 december 2020 om 13:03

Een tussenvraag: zou een vastlopende safari en een Adobe-pakket dat niet helemaal lekker werkt met deze versie van MacOS iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Het enige wat Adobe nog wel ‘ns ongevraagd wil installeren zijn de PDF plugins voor Safari. Maar ik ken eigenlijk geen verhalen dat die specifieke plugin ooit voor problemen zorgde.

Bijdrager
    CeeHaaKaa

Aanvulling: vergeet onderstaande. Lukt nu wel (is bezig).

Euhm, zeg het maar. Ik doe een herinstallatie van MacOS High Sierra, geeft de installatie aan: ‘er kan geen verbinding met de herstelserve tot stand worden gebracht.’ Zeg het maar: wat betekent dit en wat moet ik dan nu doen?

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door CeeHaaKaa.
    Sleutelbeheerder
    Night

Dat zou gemakkelijk te verhelpen moeten zijn.

Open in Recovery Mode eerst de Terminal app en voer dit commando in (of copy & paste):

ntpdate -u time.apple.com

Probeer daarna macOS High Sierra opnieuw te installeren.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.