27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Smikkelhut

Safari vs Firefox

Ik gebruikte om te surfen enkel en alleen Safari, maar sinds kort ben ik wat aan het experimenteren met Mozilla Firefox.

Behalve het opstarten van Firefox (= t-r-a-a-g….) toont Firefox de pagina’s toch aanzienlijk sneller dan Safari.
    Wat me ook opvalt is dat Safari sommige pagina’s niet goed wil weergeven.
    Ik dacht altijd dat dit kwam doordat pagina’s werden geschreven met Windows en Internet Explorer als uitgangspunt en nam voor lief aan dat Safari dan soms niet alles zag.

Vreemde is dat Firefox die pagina’s wél goed weergeeft. Net als Camino overigens.

Iemand anders positieve/negatieve ervaringen met Firefox?
    En kan iemand me uitleggen waarom Safari zoveel pagina’s niet correct weergeeft? Heeft dit met Java te maken? Maar waarom kunnen andere browsers dit dan wel aan?

Pfwoe… wat een hoop vragen… :wink:

Bijdrager
    Sad

Ik merk dat Firefox iets meer “gekke” javascripts kan draaien dan Safari. Voor de rest niet zo veel verschil.

(Dat is tenminste wat ik zelf merk, technisch gezien zullen er vast veel verschillen zijn.)

Bijdrager
    Mezzanine

fire is inderdaad bij het opstarten uit de fox ……the lazy fox jumps over the quickbrown safari :D

Bijdrager
    maceddy

Ik merk inderdaad dat Firefox minder snel opstart…

Maar aangezien ik mijn browser toch nooit afsluit en alleen het venster dichtgooi maakt dat voor mij weinig uit.

Verder is Firefox in vele opzichten sneller.
    Ik kan het met name met internetbankieren goed merken.

Op de SNS bank site is het inloggen stukken sneller dan in Safari.
    Firefox geeft wel af en toe wat weergave foutjes.. zie hieronder:

Inmiddels geeft ie em wel weer normaal weer trouwens.

Bijdrager
    appie3600

Ik ben wel een firefox-fan. maar Safari is ook niet slecht. Helaas is er nogsteeds geen browser voor OSX die alles kan wat Explorer onder windows kan.
    OK, die vallen bij mij dan onder de categorie slechte sites, maar het geeft winsows-fundamentalisten wel weer een stok om mee te slaan…..:cry:

Bijdrager
    sarasin

ææ

Bijdrager
    June

ik ben helemaal verslaaf aan FireFox en safari vind ik niks… sorry steve.

Goede dingen aan firefox vind ik:
    surfsnelhied
    searchplugins
    bookmark keywords
    firefox is goed tweakable
    veel mogelijkheden met extenties
    veruitstreven qua W3C standarden
    Find as you type
    pop up block

Nadeel vind ik:
    start traag
    Geen native osx app
    Geen spellings controle bij form elementen

kortom firefox rules!

Bijdrager
    dada1958

Oh oh… Dan ben ik tot nu toe de enige die Firefox stropiger vind aanvoelen dan Safari, mijn default browser.
    De interface oogt net iets lekkerder, voelt ook weer sneller aan en je hebt toegang tot adress book en PDF-jes worden imho beter weergegeven…
    Sorry, Safari rules here 8)

Bijdrager
    angorawol

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met Firefox, ik heb hem ook op de PC gezet in mijn klas, in mijn school, en haal heel wat minder adware binnen.
    Want hoewel veel sites misschien gemaakt zijn om enkel te draaien op explorer windhoos, trek je via die explorer massa’s ads binnen, zodat je hele PC zo traag als een slak wordt.
    Sorry, eigenlijk gaat het over Firefox op Macintosh.

Bijdrager
    Gijs

Hoe vaak per jaar wordt de browser-discussie eigenlijk gestart?

Maar ik doe vrolijk mee hoor. Ik zit in het kamp van dada1958. Safari doet tegenwoordig op 99% van de sites wat hij moet doen. Ik vind het een fijne browser geworden. FireFox is wel mijn alternatief voor die ene procent, zoals bijvoorbeeld de Outlook webmail van mijn werk. Daar blijft Safari steeds om mijn wachtwoord vragen tot alle icoontjes en mailtjes geladen zijn. En dan zit ik dus 30 keer te klikken voor ik de berichten ongestoord kan lezen. In dat geval is Firefox ondanks de langzamere start een stuk rapper. Maar verder is het hier Safari wat de klok slaat.

En we kunnen het vergeten dat we op de Mac precies hetzelfde ‘kunnen’ (= te zien krijgen) als op Windows. Hoe goed de browsers ook worden, de meeste sites worden nou eenmaal voor Windows gemaakt en daar blijf je dus achteraan hobbelen. Met dat kleine ongemak zullen we moeten leren leven.

Bijdrager
    June
    ”Gijs”

En we kunnen het vergeten dat we op de Mac precies hetzelfde ‘kunnen’ (= te zien krijgen) als op Windows. Hoe goed de browsers ook worden, de meeste sites worden nou eenmaal voor Windows gemaakt en daar blijf je dus achteraan hobbelen. Met dat kleine ongemak zullen we moeten leren leven.

En dat moet een keer ophouden vind ik, website moeten gemaakt worden volgens de W3C standarden. En dat is wat firefox zo’n goede browser maakt vind ik. hij is platform onafhankelijk, ondersteunt standarden wat je nooit van gehoord hebt en hij rendert website altijd het zelfde en goed ongeacht je platform. Dat kan ik niet zeggen over IE win, IE mac en de rest. Dankzij Mozilla (de eerste webbrowser) is W3C onstaan en die 2 werken ook nou samen. dat zou de rest van de browser fabrikanten ook moeten doen.;)

Bijdrager
    sarasin

ææ

Bijdrager
    Dennis002

Firefox crasht regelmatig als ik wat aan de bookmarks probeer te organiseren. Safari heeft dat probleem niet.
    Maar misschien ligt het probleem bij mijn computer en niet bij Firefox?

Bijdrager
    dada1958

Firefox crasht hier als ik een tab wil sluiten….

Bijdrager
    June
    ”Dennis002″

Firefox crasht regelmatig als ik wat aan de bookmarks probeer te organiseren. Safari heeft dat probleem niet.
    Maar misschien ligt het probleem bij mijn computer en niet bij Firefox?

Probeer eens om de firefox profiel (users/jounaam/library/firefox) te verwijderen en dan firefox opnieuw opstraten, dan word er een nieuwe profiel gemaakt en meestal is het probleem opgelost. Vergeet de file bookmark.html niet te backupen;)
    succ6

Bijdrager
    Gijs
    ”johnny_cash”

helemaal mee eens websites moeten platform onafhankelijk zijn!!! anders is het geen internet meer maar Windownet!!!

Jongens, kom nou eens uit die ivoren toren. Ik ben het ook helemaal met jullie eens, maar we leven niet in de ideale wereld. We kunnen dat allemaal wel jaren blijven roepen, de realiteit van deze wereld is nu eenmaal dat we helaas al lang een Windowsnet hebben. De massa heeft het voor het zeggen en niet de elite (als ik ons voor deze keer even zo mag noemen).
    De semi-profs en zelfs echte profs onder de site-ontwikkelaars hebben lak aan die paar procent Mac-gebruikers, of ze weten gewoon niet eens dat ze voor ons problemen veroorzaken. Apple moet gewoon zijn stinkende best doen om zoveel mogelijk van die problemen op te lossen door de ‘Windows’-standaard te ondersteunen.

Bijdrager
    KeKo

Toen Safari uitkwam was ik lyrisch. Eindelijk een webbrowser die mijn netwerkverbinding enigzins eer aandeed. Het is een supersnelle browser vergeken met IE, en fijner dan bijvoorbeeld Camino. Maar qua snelheid en het goed weergeven van pagina’s kan Safari niet in debuurt komen van Firefox.

Firefox is da best

Bijdrager
    Sage

De enigste die sneller was dan Safari, was Opera. FireFox was ook langzamer of het maakte zo weinig verschil dat ik het teveel moeite vond om alles in te stellen.

Opera daar in tegen was echt merkbaar sneller. Enigste nadeel is er reclame inzat. Minpuntje maar in ieder geval raad ik iemand Opera wel aan als hij weigert Safari te gebruiken. :D

Bijdrager
    So Klear

FireFox sneller dan Safari ??
    Bij mij is het juist andersom !

Bijdrager
    The Dirty Mac

Mijn eMac is vorige week vastgelopen, grijs scherm met de mededeling dat de mac even opnieuw moest worden opgestart.
    Na de system-crash ben ik gaan zoeken naar de oorzaak…..Firefox.
    Gelijk eraf gegooid dus. Firefox laad meer pagina`s beter als Safari, maar een crash is onvergefelijk in mijn ogen.
    Wel laad de Apple homepage http://www.apple.com niet goed in Safari.
    De “knoppenbalk” bovenin is opgedeeld in 2 secties onder elkaar in plaats van een hele balk.
    IE laad de pagina wel, dit probleem begon bij upgrade naar Panther
    Heeft iemand hier een oplossing voor?????

Bijdrager
    remier

Ik ben nu ook overgestapt naar Firefox, dit omdat deze aanzienlijk sneller pagina’s laat met veel plaatjes (20 van 640×480 bv.) en vooral omdat het tikken ik editboxen (voor reply’s op forums) 1000x sneller gaat, bij Safari hobbelt de text achter je aan en bij het bewegen van de cursor door die text is die ook heel traag.

Bijdrager
    Ruben

Ik ben ook sinds kort helemaal FireFox fan. Het enige “voordeel” van Safari boven FireFox vind ik dat het er was gelikter uit ziet en het is natuurlijk van Apple.:-P Dat Safari zich als een andere browser voor kan doen is ook wel leuk, maar niet noodzakelijk.

Wat voor mij de keus voor FireFox bepaalde was dat ‘ie (tot nu toe) nog nooit gecracht is (tegen een toch wel bijna dagelijkse crash van Safari), dat je in FireFox veel beter cookies kan blocken (je kan de vraag per cookie krijgen) en dat FireFox ook de mogelijkgheid biedt afbeeldingen van bepaalde sites te blocken. Dat laatste is weer erg handig om een eind te maken aan eindeloze reeksen banners op site. Dit werkt niet als de afbeeldingen van de sites zelf afkomstig zijn, maar “gelukkig” is een heleboel ongevraagde reklame-shit afkomstig van speciale “ad” servers.

Bijdrager
    Sama

Is er een mogelijkheid om vanuit Firefox bookmarks te importeren naar Safari?

Bijdrager
    W0uTeRr
    ”Sama”

Is er een mogelijkheid om vanuit Firefox bookmarks te importeren naar Safari?

Jazeker!

Ga naar Firefox > Bladwijzers > Bladwijzers ordenen > selecteer jouw bladwijzers > klik op het ‘sterretje’ (rechterknopje helemaal bovenaan) > kies voor ‘HTML exporteren’ en kies een leuke en handige plek om jouw bladwijzers (tijdelijk) op te slaan.
    Open nu Safari en ga naar Archief > Importeer bladwijzers > kies het zojuist opgeslagen bestand > klik op ‘Importeer’

En al je bladwijzers van Firefox worden nu geïmporteerd in Safari!:) Succes!

Bijdrager
    Sama

Mijn dank is groot!:D

Bijdrager
    W0uTeRr

Graag gedaan!

Bijdrager
    mowat

Ik deel de ervaring van Sage . Liefst Opera

Ik gebruik zowel Safari , Firefox als Opera , want sommige sites geven wel eens problemen met de ene browser en niet met een andere .

Maar dus voorkeur : Opera.

mvg
    Mowat

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.