20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    nielsje

Safari vreet cpu

De laatste tijd heb ik problemen met safari.
    Zo is het gebruik erg traag, veelal een ‘spinning beachball’ en schiet het cpu gebruik vaak omhoog, ik gebruik een cpu metertje wat vaak op 100% springt.
    Zo nu en dan loopt Safari helemaal vast waardoor het vervolgens geforceerd gestopt moet worden..
    Waar kan dit aan liggen? Ik heb 1.5 gb RAM dus dat lijkt me het probleem niet..

Mac OS X is btw up to date (10.4.9)

Bijdrager
    jspr

Je zou Safari een keer kunnen resetten.

Door Safari te resetten gooi je het volgende weg:

Cashe
      Cookies
      Downloads window
      Saved names
      Passwords
      Autofill text
      Google search entries[/list:u:d640a5203a]

Je moet wel alle passwords van alle sites waar je op zit weer opnieuw invoeren, maar als je Safarie er sneller door gaat lopen is het wel de moeite waard lijkt me.

Bijdrager
      nielsje

thanks ga het zeker proberen!

Bijdrager
      Maced.2

eenmalige tip….pak deze.

http://www.caminobrowser.org/download/releases/1.0.4-MultiLang

en al je zorgen zijn voorbij.:mrgreen:

Bijdrager
      Maced.2
      ”jspr”

Je zou Safari een keer kunnen resetten.

Door Safari te resetten gooi je het volgende weg:

Je moet wel alle passwords van alle sites waar je op zit weer opnieuw invoeren, maar als je Safarie er sneller door gaat lopen is het wel de moeite waard lijkt me.

ja en over een paar dagen weer het zelfde liedje :P

Moderator
      unSOUND

Jij hebt anders ook geen oplossing, jij hebt alleen een manier genoemd om het probleem te ontlopen… Dat werkt ook even, tot je weer met websites of functies te maken krijgt die die browser niet heeft…

Probleem van Safari oplossen is dan ook gewoon het doel van dit topic, en dat gaan we dus ook proberen. Topics over welke andere browsers er nog zijn hebben we al genoeg.

On topic:

Als Safari zich raar gaat gedragen, is dat vrijwel zeker een gevolg van een geïnstalleerde plugin. Kijk dus eens welke plugins je hebt, en welke versies dat zijn.

Bijdrager
      Buzz

Dat is een goede tip. De lijst van geïnstalleerde plug-ins vind je via een menu-item onder het Help menu van Safari.

Het CPU-gebruik van Safari is ook sterk afhankelijk van welke website er bekeken wordt. Websites met slecht geprogrammeerde java-applets, flash filmpjes of een overmaat aan animated gifs zullen ervoor zorgen dat Safari veel van de CPU vraagt.

Dus als je er nu nog niet uitkomt verder, laat ons dan eerst weten welke plug-ins je hebt geïnstalleerd, en of je er bij bepaalde sites meer last van hebt dan bij anderen.

Inactief
      Anoniem
      ”Buzz_D”

Het CPU-gebruik van Safari is ook sterk afhankelijk van welke website er bekeken wordt. Websites met slecht geprogrammeerde java-applets, flash filmpjes of een overmaat aan animated gifs zullen ervoor zorgen dat Safari veel van de CPU vraagt.

Inderdaad… gisteren stonden er hier 8 tabbladen open in Safari en schoot de CPU plots naar 100%. Twee vermoedelijke boosdoeners gesloten en het CPU-gebruik van Safari zakte naar 2%.

Moderator
      unSOUND

Wat dus heel goed kan wijzen op een Flash probleem…

Of een foute versie van de Flash plugin, of een slecht gemaakt flash bestand.

Bijdrager
      Buzz

Nou hoeft men ook niet iedere keer te schrikken als het CPU metertje op 100% springt. Je CPU is daar gewoon voor gemaakt.

De Spinning Beachball en vastlopers zijn natuurlijk wel echt vervelend, en horen in Safari bij nette websites en goed geprogrammeerde plug-ins gewoon niet voor te komen. Ik heb er hier in ieder geval nooit last van.

Inactief
      Anoniem

Ik hou het op “een kutsite”…

Bijdrager
      PietjePuk

Tjah kutsites of niet, slecht geprogrammeerde troep of niet, feit blijft dat Camino daar gewoon een pak minder last van heeft. Het is dan ook niet verkeerd om over te gaan naar Camino. Ook het ram-verbruik van Camino ligt drastisch lager dan dat van Safari.

Moderator
      unSOUND
      ”PietjePuk”

Tjah kutsites of niet, slecht geprogrammeerde troep of niet, feit blijft dat Camino daar gewoon een pak minder last van heeft.

Niet op dezelfde probleemsites hoor… Camino gebruikt namelijk exact dezelfde Flash plugin. Je moet dat dus per site bekijken. Dat jij die probleemsites bijvoorbeeld niet bezoekt is al een reden om te denken dat jouw browser geen problemen heeft, maar zo simpel zit het dus niet.

Bijdrager
      PietjePuk

Gek is wel dat om bovenstaande redenen (van de topicstarter) ik voor Safari alternatieven ben beginnen zoeken, ik had last van dezelfde ‘problemen’. En het is nu niet dat ik andere sites bezoek dan op het moment dat ik met Safari werkte.

Moderator
      unSOUND

Maar zijn de sites sinds die tijd geupdate ?
      Is de Flash player sinds die tijd geupdate ?
      Is OS X in die tijd geupdate ?
      Doen die sites het nu nog steeds rottig in Safari ?

Als meerdere dingen veranderen, kun je dus niet zomaar een conclusie trekken waar het aan lag. Als tegelijkertijd OS X is veranderd, en de website, weet je dus al niet of het probleem is gekomen door de verandering aan OS X of door de verandering aan de website. Kun je nagaan als je tegelijkertijd ook nog een update van Flash krijgt.

Kortom: Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat mensen liever tussen 10 browsers zitten te schuiven, dan dat ze het probleem proberen te vinden en op te lossen… dat is gewoon de makkelijker weg zoeken, die op de lange termijn echter veel meer irritatie geeft.

Bijdrager
      janvanes

Dat er aan het geheugen- en processorgebruik van Safari véél te verbeteren valt, is wel bekend. In dit artikel staat een reeks testresultaten waaruit blijkt dat enkel en alleen Safari open laten staan de snelheid van je Mac al flink negatief kan beïnvloeden.
      Als gebruiker kun je daar weinig tot niets aan doen (anders dan Safari zoveel mogelijk quitten natuurlijk). Het goede nieuws staat aan het einde van dat artikel: Apple is zich bewust van het probleem, en lijkt het probleem in ieder geval deels te kunnen oplossen. Even wachten dus op Leopard (of liever: een gratis Safari-update)?

Bijdrager
      BG

Ik heb de laatste tijd (ik denk sinds leopard) ook veel problemen met safari, regelmatig dat de cpu naar 100% schiet en daar niet meer van af wil, ook niet als je alle vensters sluit. Dis nog los van de problemen met flash. Ze zouden dit echt eens moeten oplossen!

Bijdrager
      sally

Wo 4 april
      Do 3 april
      Waar gaat dat heen?

Bijdrager
      KarelWillem

Ik denk naar
      Vr 2 april

2007 dan wel te verstaan.

Bijdrager
      sally

2009 volgens mij.. :)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.