14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    tijns

safari traag na update

Na de recente update (13.0.4) van Safari opent deze alle sites traag en veel trager dan voorheen.

Firefox gaat wel vlot.

Iemand een idee wat het is en hoe op te lossen. Alvast dank

iMac 21,5 end 2013 met Mojave 10.14.6

Bijdrager
    TheBigZ

Caches etc al eens geleegd?

Safari Running Slow on Your Mac?

Het zou niet hoeven natuurlijk, maar het valt te proberen.

Bijdrager
    tijns

Dankjewel TheBigZ. Het heeft wel iets geholpen maar niet echt. Heb de adblocker uitgezet en nu is het beter; die lijkt dus het euvel te zijn. Toch gek want voor de update met adblocker ingeschakeld was Safari niet traag. Mijn (ondeskundige) conclusie: heeft met adblocker in combinatie met de safari-update te maken.

Bijdrager
    fred44nl

welke adblocker heb / had je ??

probeer es een andere, bijv. uBlock

Bijdrager
    Shmoo

Moet een beetje traag zijn anders gaan we straks nog denken dat het een goeie┬áde beste browser is omdat Apple ‘m maakt. ­čśë

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>fred44nl op 17 december 2019 om 12:28</p>

Adblock Plus 2.1. Zal block eens proberen. Dank voor suggestie

Inactief
    Anoniem

Probeer eens een herstart. Of log eens in als een andere gebruiker.

Bijdrager
    Shmoo

Dat lijkt mij een betere test. Nieuwe schone gebruiker aanmaken.

Het is niet zo dat de keuze van een AdBlocker (A of B) voor vertraging zorgt. Dat extensies de boel kunnen vertragen prima. Als je dan alle extensies deactiveert en de boel is nog steeds traag dan heb je echt elders een probleem. En websites zijn niet (merkbaar) traag omdat er advertenties op staan.

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>fred44nl op 17 december 2019 om 12:28</p>

Ik las via google dat Ublock origin onder Safari versie 13 niet meer werkt; dus maar niet geïnstalleerd. Iemand meer info hierover ?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>tijns op 18 december 2019 om 11:33</p>
    <p class=”cite”>Ik las via google dat Ublock origin onder Safari versie 13 niet meer werkt; dus maar niet ge├»nstalleerd. Iemand meer info hierover ?</p>

zo zie je maar weer dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest.

draait hier gewoon goed.

Bijdrager
    Shmoo

Op dit GitHub pagina van uBlock Origin.

Waar dit allemaal op neer komt is dit. Vooral de laatste paragraaf is belangrijk.

Wat dit over gaat is dat extensies voor Safari versie 13 en groter voorzien moeten worden van een certificaat/machtiging om gebruik te mogen worden op je systeem. Dit doet Apple om de betrouwbaarheid te controleren. Om een extensie te voorzien van een certificaat/machtiging moet je lid worden van hun Apple Developers Programma -clubje. Dat clubje kost jaarlijks 99,- en dat is dus de doodsteek voor Open Source en non-profit organisaties die het vooral moeten hebben van vrijwilligers.

Als ik je een tip mag geven voor een (Safari only) AdBlocker dan zou ik zeggen 1Blocker. Sync via iCloud naar al je iOS en macOS devices en is al jaren een betrouwbare partij geweest voor mij. Het nadeel is wel dat het volgens mij op dit moment een prijzige extensie is geworden voor nieuwe gebruikers.

https://apps.apple.com/nl/app/1blocker/id1107421413?mt=12

Bijdrager
    fred44nl

ja, maar:)

ik heb uBlock in Safari 13 en daar is niks mis mee.

kan het zijn, dat er 2 verschillende uBlock’s zijn ??

gewoon uBlock https://ublock.org en uBlock Origin https://github.com/el1t/uBlock-Safari

Bijdrager
    tijns

Heb uBlock geïnstalleerd (dus niet uBlock Origin) en dat lijkt goed te gaan met Safari. Ik zie het even aan. Als het niet voldoet laat ik het jullie weten.

Met dank aan alle reageerders; wordt zeer gewaardeerd.

Bijdrager
    Vision1

Ik ben heel erg tevreden over Adblock pro voor Safari uit de Mac AppStore. Wellicht is dat nog iets mocht een ander niet werken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.