10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    s_k

Safari op de PC vreet geheugen?

Omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar nieuwe software, dacht ik ‘hee, leuk! Safari op de PC!’.
    Geïnstalleerd, opgestart. Ja, loopt goed! Mooie GUI, mooie standaardlettertypes, ziet er goed uit. Opvallend snel, nog sneller dan Netscape, goeie schermindeling! Ik miste alleen het *fancy* weerbalkje van Netscape.
    Dus… twijfel, wat nu.
    Eens zien hoeveel geheugen Safari vreet…
    WAAT!? 138MB!? Netscape gebruikt maar 28:| .

Gebruikt Safari ook zoveel geheugen op de mac t.o.v. Firefox of netscape ofzo?
    Of is het omdat het een PC-beta is?
    Best zonde, het liep als ’n trein!

Moderator
    unSOUND

Maar waarom is het zo erg dat Safari veel geheugen gebruikt ? Misschien is het juist daarom wel zo snel ?

En ter info: Ook op de Mac gebruikt het veel geheugen, maar wat boeit het ? OS X beheert het geheugen prima, zodra een bepaald programma hinder zou krijgen van het Ram-verbruik van een ander lopend programma, grijpt OS X gelijk in zonder dat je er iets van merkt.

Inactief
    Anoniem
    ”s_k”

Gebruikt Safari ook zoveel geheugen op de mac.

Safari gebruikt bij mij soms meer dan 500 MB… ook op een Mac is het een hongerig zwijn.

Bijdrager
    s_k

Nouja, uiteindelijk, goed beheer of niet, is ’t geheugen op.
    En als ik dus zit te video en/of fotobewerken. Of ik neem iets op (audio), wil ik de rest van de mac een beetje ‘sparen’, zodat hij altijd genoeg ruimte heeft om te bufferen.
    Vandaar dat ik het me afvroeg, dan gebruik ik op ’t macje ook gewoon Netscape :).

Vraag me wel af waar al dat geheugen in gaat zitten zeg… Hij is inderdaad dáárom zo snel, die redenatie had ik al gemaakt. Maar niet 5x zo snel als Netscape en gebruikt wel 5x zoveel geheugen (met één venster open). Dus wat ‘ie daar dan mee doet?
    Heb in deze PC 2GB geheugen, maar m’n mini’tje heeft straks 1GB en dan zit ‘ie al voor ruim 10% vol. En Photoshop gebruikt nog eens 300MB :P. Dan gaat ’t hard:D

Geblokkeerd
    Anoniem

1Gb is tegenwoordig wel zo’n beetje het minimum als je er echt wat mee
    wilt doen hoor, en 130+ MB voor een webbrowser is niet eens zo vreemd
    meer;-)

Welke Netscape heb jij eigenlijk? De laatste versie? Echt bizar weinig als
    hij maar 28MB gebruikt zeg! 28MB is volgens mij echt nog een hoeveelheid
    uit de tijd van OS9, hehe.

Moderator
    unSOUND
    ”s_k”

En als ik dus zit te video en/of fotobewerken. Of ik neem iets op (audio), wil ik de rest van de mac een beetje ‘sparen’, zodat hij altijd genoeg ruimte heeft om te bufferen.

Dat regelt OS X dus gewoon voor je, als je aan het foto bewerken bent zorgt OS X er voor dat dat programma voorrang krijgt bij het Ram, ook al staat Safari nog aan… Dat is allemaal geen probleem.

Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde verhaal als met je iPhoto vragen: Je maakt je druk over dingen die je nog niet eens geprobeerd hebt… Kruip eerst maar eens achter een Mac, en ga er mee werken, dan wordt het allemaal duidelijk.

Bijdrager
    s_k

Op de PC is dat hè!
    Misschien weer niet vergelijkbaar.
    Nu zelfs 18MB!

Alstu:)

Bijdrager
    s_k
    ”unSOUND”
    ”s_k”

Dat regelt OS X dus gewoon voor je, als je aan het foto bewerken bent zorgt OS X er voor dat dat programma voorrang krijgt bij het Ram, ook al staat Safari nog aan… Dat is allemaal geen probleem.

Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde verhaal als met je iPhoto vragen: Je maakt je druk over dingen die je nog niet eens geprobeerd hebt… Kruip eerst maar eens achter een Mac, en ga er mee werken, dan wordt het allemaal duidelijk.

Je hebt gelijk:(
    Maar wat moet ik dan de komende maand intussen doen behalve hier zeuren? ;).
    Windhoos doet dat trouwens ok, sinds euh… 2000 geloof ik.
    Daarvoor had het de vervélende neiging om geheugen niet ‘terug te storten’, waardoor je na een paar uur zwaar computeren gewoon door je geheugen heen was en moest herstarten.
    Bagger!
    Maargoed, da’s alweer 10 jaar terug gelukkig:)

Moderator
    unSOUND

OS X doet het nog anders. Ook het Ram wat aan een actief programma is gekoppeld, kan toch tijdelijk aan een ander programma gegeven worden, als je dat programma vooraan hebt staan, want waar je mee bezig bent, dat programma krijgt voorrang. Dus zelfs als je veel aan hebt staan, en er geen Ram meer vrij lijkt te zijn, zorgt OS X er voor dat je actieve programma genoeg Ram krijgt.

”s_k”

Maar wat moet ik dan de komende maand intussen doen behalve hier zeuren?

Je zou ook naar alle voordelen kunnen gaan zoeken… Dat levert ook meer plezier op dan overal te gaan zoeken naar nadelen…

:wink:

Bijdrager
    s_k
    ”unSOUND”

OS X doet het nog anders. Ook het Ram wat aan een actief programma is gekoppeld, kan toch tijdelijk aan een ander programma gegeven worden, als je dat programma vooraan hebt staan, want waar je mee bezig bent, dat programma krijgt voorrang. Dus zelfs als je veel aan hebt staan, en er geen Ram meer vrij lijkt te zijn, zorgt OS X er voor dat je actieve programma genoeg Ram krijgt.

Dat doet Windhoos ook (gelukkig :S, anders zou ’t een ramp worden!)

”s_k”

Maar wat moet ik dan de komende maand intussen doen behalve hier zeuren?

Je zou ook naar alle voordelen kunnen gaan zoeken… Dat levert ook meer plezier op dan overal te gaan zoeken naar nadelen…

:wink:

Mjah, over de voordelen heb ik geen vragen, daar glimlach ik om ;-).
    Wachten is niet leuk, dus ik leer intussen liever wat bij. En vragen zijn over ’t algemeen toch wel over dingen waar iets mìs mee is, toch?

“Hoe komt het dat Mac OS X zoveel eenvoudiger werkt dan Windows?”;)

Ik hou me even koest tot ik mijn Macje heb.
    Probleem is wel dat als ik er niet mee bezig ben (positief òf negatief) dat ik dan toch ga twijfelen.
    Ik moet enthousiast over iets blijven, nieuwsgierig. En dat blijf ik zelfs als ik continue problemen op loop te lossen…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.