16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

[opgelost] Safari link openen in privé modus in 1 muisklik

Hoi, in Safari zou ik bij bepaalde links op rechtermuisknop willen drukken en vervolgens laten openen in een nieuw Privévenster. Maar het zit er niet bij. Dan zou ik koppeling moeten kopiëren en handmatig een leeg privévenster openen en dan de koppeling daarin plakken.

Vraag of er een plug in of een manier bestaat om deze te toevoegen bij ‘rechtermuisknop’ pop up venster.

Bijdrager
    McPim

Option toets indrukken en dan rechts klikken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gek genoeg werkt dat niet andersom, terwijl in normale menu’s (uit de menubalk) de alternatieven altijd verschijnen en verdwijnen wanneer je ⌥ indrukt of weer loslaat.

Bijdrager
    SvS

Bedankt, McPim!

Bijdrager
    SvS
    Jakko op 19 juli 2017

Gek genoeg werkt dat niet andersom, terwijl in normale menu’s (uit de menubalk) de alternatieven altijd verschijnen en verdwijnen wanneer je ⌥ indrukt of weer loslaat.

Ja, dit wist ik ook niet, je zou eigenlijk alle opties gewoon in menu’s moeten laten tonen ipv ‘geheimzinnig’ verborgen.

Inactief
    Anoniem

Dan wordt het veel te onoverzichtelijk.

Bijdrager
    GoeieDag
    SvS op 19 juli 2017
    Jakko op 19 juli 2017

Ja, dit wist ik ook niet, je zou eigenlijk alle opties gewoon in menu’s moeten laten tonen ipv ‘geheimzinnig’ verborgen.

Dat is niet wat Jakko zegt en bedoelt met zijn post.

Bijdrager
    SvS

Hoe dan ook, het is duidelijker.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Op de ene manier is het duidelijker, op een andere is het minder duidelijk omdat er dan een hoop meer dingen in de menu’s staan. Maar je hebt gelijk dat het moeilijk ontdekbaar is behalve dan door per toeval/ongeluk de ⌥-toets in te drukken terwijl een menu open is (of door te proberen, omdat je weet dat het in sommige menu’s kan).

Apple’s idee erachter is dat twee vergelijkbare functies, die alleen verschillen in (meestal) de ⌥-toets, geen apart menu-item nodig hebben. Probeer maar eens bij het -menu: als je dat opent en dan ⌥ indrukt, zie je dat bijvoorbeeld „Zet uit…” verandert in „Zet uit” — met andere woorden, als je daar dan op klikt, verschijnt er géén venster dat van een minuut aftelt tot de computer ook echt uitgaat, maar zal hij onmiddellijk beginnen met zichzelf uit te zetten. In dit geval is het volgens mij geen probleem.

Echter in bijvoorbeeld Safari is deze zelfde functie gebruikt om behoorlijk verschillende dingen alternatief voor elkaar te laten zijn. Kijk maar eens in het menu Wijzig: zonder ⌥ staat er „Zoom in” en „Zoom uit” onderin maar met ⌥ worden die ineens „Maak tekst groter” en „Maak tekst kleiner”. Je kunt zeggen dat dat conceptueel vergelijkbare dingen zijn, maar ik vind ze toch te ver uit elkaar liggen om ze onder één sneltoets te gooien.

Bijdrager
    McPim

Ach ja.. Na Steve heb ik de hoop opgegeven dat er bij Apple nog prioriteit ligt bij dit soort zaken. Geeft niet, andere tijden, maar ben het wel met je eens.

Bijdrager
    GoeieDag

Van mij mag er nog best wat te ontdekken over blijven, en dat impliceert dat er soms geen logica achter zit. Prima zo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Functies moeten ontdekken is niet goed, omdat de gemiddelde gebruiker ze dan niet zal vinden. Een rechtsklikmenu is eigenlijk al geen goed idee, want wie niet weet dat er iets als een menu zou kúnnen komen,¹ probeert ook niet rechts te klikken.² Menu-items die alleen tevoorschijn komen wanneer je een toets indrukt vallen hier nog meer onder, want het lijkt me sterk dat de meeste mensen zelf op het idee komen om een toets in te drukken wanneer een menu openstaat.

¹ „Iedereen weet dat toch?” Nou … dat zou je nog wel eens tegen kunnen vallen.
    ² Om maar niks te zeggen over dat rechtsklikken met een Magic Mouse op zich al geen vanzelfsprekendheid is.

Bijdrager
    SvS

En hoe doe je dat weer, dat 1 en 2 in superscript.;-)

Maar ben het met je eens hoor. Het is misschien bedoeld voor gevorderde gebruiker. Ik werk al sinds begin jaren 90 met Macs, maar leer er af en toe nog steeds van nieuwe / verborgen functies.
    Zo zag ik nu ook met alt ingedrukt dat menu in Safari / Safari anders wordt.

Bijdrager
    GoeieDag

Jakko, je kunt ook stellen dat de functies die door gebruiker niet ontdekt worden, ook niet echt nodig zijn voor gebruiker. Of gebruiker lost het op via een andere weg. Meestal zijn er wel twee of drie wegen om naar hetzelfde doel te gaan.

Van de andere kant: een computer of smartfoon is best een ingewikkeld ding, en elke gebruiker zou zich ook wel eens een keer in wat verloren uurtjes mogen en kunnen inlezen hoe e.e.a. werkt. Ze zijn er per dag uren op aan het kloppen, maar eens de tijd nemen om wat basics te leren is er niet bij, valt me vaak op. Dat bevreemd mij dan weer.
    En ook nog: met google en een paar juiste zoektermen kan iedereen heel simpel achter allerlei min of meer verborgen functies komen.
    Dus ik ben het niet eens met je verhaal, en heb ook geen medelijden met de gebruiker die niet van deze functie gebruik kan maken; dat is ook een keuze.

Zo zul je bv ook nooit weten dat er een mooie app switcher is in macOS middels cmd-tab. Dat weet je alleen als je het wilt ontdekken…
    etc.

Bijdrager
    SvS

Dat is hetzelfde als heel veel geld neertellen voor een iPhone, en vervolgens de mogelijkheden die iPhone biedt, niet eens benutten. Alleen maar inloggen, FB, insta en Whatsapp installeren en klaar is Jan met de pet.

En dan laat ik eens zien hoe snel je vanuit locked-screen een camera aan kan zetten: “o, kan dat ook zo, wist ik niet”. Of iPhone als vergrootglas gebruiken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SvS op 20 juli 2017

En hoe doe je dat weer, dat 1 en 2 in superscript.;-)

De manier die gelijk werkt op elke Mac en in de meeste programma’s is via menu Wijzig ͏→ Emoji en Symbolen → Cijfers – alle:

Maar omdat ik deze tekens enigszins regelmatig wens te gebruiken, heb ik het volgende in het bestand ~/Library/KeyBindings/DefaultKeyBinding.dict staan (weggelaten hier zijn allerlei andere symbolen die ik makkelijk wens te kunnen typen, zoals ×, →, ⌘, en nog een berg):

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
    <plist version="1.0">
    <dict>
    	<key>^m</key>
    	<dict>
    		<key>0</key>
    		<array>
    			<string>insertText:</string>
    			<string>₀</string>
    		</array>
    		<key>1</key>
    		<array>
    			<string>₁</string>
    		</array>
    		<key>2</key>
    		<array>
    			<string>₂</string>
    		</array>
    		<key>3</key>
    		<array>
    			<string>₃</string>
    		</array>
    		<key>4</key>
    		<array>
    			<string>₄</string>
    		</array>
    		<key>5</key>
    		<array>
    			<string>₅</string>
    		</array>
    		<key>6</key>
    		<array>
    			<string>₆</string>
    		</array>
    		<key>7</key>
    		<array>
    			<string>₇</string>
    		</array>
    		<key>8</key>
    		<array>
    			<string>₈</string>
    		</array>
    		<key>9</key>
    		<array>
    			<string>₉</string>
    		</array>
    		<key>^0</key>
    		<array>
    			<string>⁰</string>
    		</array>
    		<key>^1</key>
    		<array>
    			<string>¹</string>
    		</array>
    		<key>^2</key>
    		<array>
    			<string>²</string>
    		</array>
    		<key>^3</key>
    		<array>
    			<string>³</string>
    		</array>
    		<key>^4</key>
    		<array>
    			<string>⁴</string>
    		</array>
    		<key>^5</key>
    		<array>
    			<string>⁵</string>
    		</array>
    		<key>^6</key>
    		<array>
    			<string>⁶</string>
    		</array>
    		<key>^7</key>
    		<array>
    			<string>⁷</string>
    		</array>
    		<key>^8</key>
    		<array>
    			<string>⁸</string>
    		</array>
    		<key>^9</key>
    		<array>
    			<string>⁹</string>
    		</array>
    	</dict>
    </dict>
    </plist>

Hierdoor kan ik ⌃M (Ctrl+M) indrukken en bijvoorbeeld dan 1 voor ₁ of ⌃M en dan ⌃1 voor ¹ (of ⌃M⌃C voor ⌃ — dat is geen ^:) ).

GoeieDag op 20 juli 2017

je kunt ook stellen dat de functies die door gebruiker niet ontdekt worden, ook niet echt nodig zijn voor gebruiker.

Dat kun je stellen, maar daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zat voorbeelden te bedenken (of vinden, maar ik heb geen zin om dat nu te doen) waarbij mensen niet weten dat een functie van een programma of zelfs het hele besturingssysteem bestaat, terwijl die hen wel veel moeite uit handen zou kunnen nemen — oftewel dat ze hem nodig hebben, maar niet gebruiken omdat hij slecht of niet te ontdekken valt.

GoeieDag op 20 juli 2017

Of gebruiker lost het op via een andere weg. Meestal zijn er wel twee of drie wegen om naar hetzelfde doel te gaan.

Dat is zo, maar vaak is „een andere weg” een grote omweg in plaats van een andere gebruikelijke manier om hetzelfde doel te bereiken.

GoeieDag op 20 juli 2017

Van de andere kant: een computer of smartfoon is best een ingewikkeld ding, en elke gebruiker zou zich ook wel eens een keer in wat verloren uurtjes mogen en kunnen inlezen hoe e.e.a. werkt.

Helemaal mee eens, maar waarom denk je dat softwarefabrikanten gegaan zijn van een boek als dit (links op de foto):

naar zo eentje:

Juist: omdat niemand die boeken leest, waarin staat wat je allemaal met je programma kunt doen en hoe dat dan wel niet moet:)

GoeieDag op 20 juli 2017

Ze zijn er per dag uren op aan het kloppen, maar eens de tijd nemen om wat basics te leren is er niet bij, valt me vaak op. Dat bevreemd mij dan weer.

Dat is omdat de meeste mensen bezig zijn met de dingen die ze hele dagen doen en daar niks nieuws voor hoeven te ontdekken — ook al zijn er betere of makkelijkere manieren om hetzelfde te bereiken die ze veel moeite en/of tijd zouden kunnen besparen. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, of roepen dingen als „Dat ga ik toch nooit onthouden want dat gebruik ik te weinig!” als je ze een andere (betere) manier vertelt …

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.