20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucas Raggers

Safari laadt pagina's traag

Safari laadt pagina’s traag. Soms moet ik wel 5 seconden wachten en dan verschijnt opeens de pagina. Heel frustrerend. Ik heb een snelle mac, heb geen extensies in Safari en ik zit op een razendsnelle internetverbinding.

Voorbeeld: nu.nl laden

Wat ik al geprobeerd heb:
    – Andere DNS (van Google bijvoorbeeld)
    – DNS Prefetching uitgezet

Niks helpt. Wie heeft een oplossing voor dit probleem? Thanks!

Bijdrager
    KarelWillem

In vergelijk met andere browsers?
    Is het resultaat daar anders?

Bijdrager
    Q-collective

– Herstart Safari eens met de linker-shift ingedrukt. Dan start Safari zonder caches en geschiedenis. Kijken of dat helpt.
    – Heb je extensies aan staan?
    – Wat doet een andere browser?
    – Wat doet een schone test-gebruiker?
    – Wat gebeurt er in veilig opstarten (de Mac opstarten met de linker-shift toets)?

Bijdrager
    Lucas Raggers

– Herstarten met linker shift ingedrukt levert niks op
    – Ik heb geen extensies aan staan
    – Chrome heeft dit probleem niet

Bijdrager
    veenbeest

Check je DNS settings eens. Misschien heb je een VPN connectie die de DNS via de VPN doet? In ieder geval machine herstarten (ja, lijkt net Windows) kan wel eens helpen.In de Terminal kan je met het commando

scutil --dns

kijken welke DNS server(s) je machine gebruikt.

Bijdrager
    KarelWillem

Check je DNS settings eens. Misschien heb je een VPN connectie die de DNS via de VPN doet?

Chrome heeft het probleem niet. Dus een VPN of DNS-instellingen kun je uitsluiten.

Bijdrager
    Q-collective
    Lucas op 05 juli 2017

- Herstarten met linker shift ingedrukt levert niks op

Ok, dan is het dus geen probleem met derde partij software. Dat sluit veilig opstarten namelijk uit.

Edit:
    Wacht: wat heb je precies opnieuw gestart? Safari of het systeem? Ik gok het systeem, maar je zou alleen Safari kunnen bedoelen.

Lucas op 05 juli 2017

- Ik heb geen extensies aan staan
    – Chrome heeft dit probleem niet

Helder. Een specifiek probleem met Safari.

Wat gebeurt er in de test-gebruiker? Dan weten we of het gebruikersspecifiek is, of systeemwijd.

Bijdrager
    Lucas Raggers

– Ik gebruik geen VPN
    – Bij de gastgebruiker gaat alles snel. Maar wie weet wat er gebeurt als wat langer Safari gebruik bij een andere user.

Bijdrager
    Lucas Raggers

In Safe Mode gaat browsen razendsnel. (verder lijkt de gui met een 5fps te verversen, maar dat terzijde)

Inactief
    Anoniem

Post hier eens een etrecheck log. Misschien heb je rotte plugin oid.

Bijdrager
    Q-collective
    Lucas op 05 juli 2017

- Bij de gastgebruiker gaat alles snel. Maar wie weet wat er gebeurt als wat langer Safari gebruik bij een andere user.
    – In Safe Mode gaat browsen razendsnel. (verder lijkt de gui met een 5fps te verversen, maar dat terzijde)

Helder: het gaat dan over derde partij software en in je eigen gebruiker. Dat is dan de richting waar je moet zoeken.

– Wat staat er in je Login Items (Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen -> Inloggen)? Gebeurt hetzelfde als je deze lijst leeghaalt en opnieuw start?
    – Wat gebeurt er als je in je gebruikersbibliotheek (Finder -> Ga menu + alt-toets -> Bibliotheek) de volgende mappen verwijdert en herstart:
    ~/bibliotheek/caches (tijdelijke bestanden)
    ~/bibliotheek/saved application state (meer tijdelijke bestanden)
    ~/bibliotheek/launchagents (deze zaken worden ook ingeladen bij het inloggen op je account, zet deze misschien even eerst op je bureaublad)

Verder noem je de gastgebruiker, dit is niet hetzelfde als een nieuw aangemaakte test-gebruiker. Het kan bijvoorbeeld zijn dat sommige software wél opstart in een normale gebruiker en niet in de gastgebruiker (hoewel die kans niet heel groot is). Mocht bovenstaande nog niet hebben geholpen, wat gebeurt er dus in een nieuw aangemaakte test-gebruiker?

Bijdrager
    veenbeest

Chrome gebruikt een eigen DNS resolver van google. Dus juist wijst des te meer op DNS probleem

Bijdrager
    Lucas Raggers

Hier de EtreCheck. Sinds safe mode en daarna herstarten gaat het weer snel, gek genoeg.

Sleutelbeheerder
    Night

Stap 2 dus uit de algemene Troubleshout pagina ;-)

Bijdrager
    iMac Lover

Maak eens een extra gebruiker of gast account aan
    Daarna inloggen met je gast account, en kijken of Safari nog steeds problemen heeft!

Sleutelbeheerder
    Night

Is het nou wel of niet opgelost, @Lucas ?
    Indien het probleem weg is, graag even opgelost in de titel zetten ;-)

Bijdrager
    Lucas Raggers

Nee, het is niet opgelost. DNS prefetching uitzetten lijkt even te werken, maar op een gegeven moment zit ik weer te wachten voordat een website laadt. Zodra de beta’s stabiel zijn, ga ik over naar High Sierra.

Sleutelbeheerder
    Night

Dus die Safe mode reboot was niet zaligmakend. Spijtig. En de gesuggereerde verse gebruiker aanmaken?

Bijdrager
    iMac Lover

Ik heb op mijn Mac Mini 2012 Safari Technology Preview for developers

https://developer.apple.com/safari/download/

Mischien kun je hiermee uit de voeten

Btw ik gebruik Opera versie 46

Inactief
    Anoniem

In je etrecheck log zie ik dat ‘webhelper’ van de applicatie ‘Origin’ niet gevonden kan worden. Misschien heeft dat er mee te maken?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.