4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Safari iOS drama. Tik-tik selecteer alles is weg!?

Twee serieuze irritaties in Safari sinds De update naar iOS 13.4, deze week.

1)

Als je in een tekstveld op het internet normaal dubbel-tikte op witruimte rondom tekst dan kreeg je normaal een optie Selecteer alles.. Dit was ideaal in de situatie waarin je bijvoorbeeld op Marktplaats iemand een berichtje wilde sturen maar je niet dat gehele voorbeeldbericht met geachte {username} …. en vriendelijke groet gezeik. Oplossing was dan gewoon tik-tik op witruimte > selecteer alles, en je begon je eigen verhaal te typen. Weg voorbeeldzooi en enkel je eigen verhaal in het tekstveld.

Sinds iOS 14.3 bestaat dat blijkbaar niet meer want het is extreem moeilijk om de optie Selecteer alles… in beeld te krijgen. Als je nu op witruimte tikt dan probeert Safari altijd wel ergens een beetje tekst in het veld te selecteren. Het selecteer-systeem dat er achter zit is ongeveer net zo goed als Patty Brard op televisie.

2)

Stel je heb iets geschreven in een tekstveld maar je wilt nog wat veranderingen aanbrengen. Normaal deed je dan even met je vinger op de positie in de regel tikken waar je wilde ingrijpen om daar de cursor te plaatsen en kon je verder typen.

Als je dat nu doet. Waar dan ook. Ingrijpen in een regel om een verandering te maken resulteert altijd in beginnen met een hoofdletter. Zoiets is waardeloos. Stel ik zou hier ‘de’ willen toevoegen, dan wil je niet dat de D een hoofdletter begint.

Ben ik de enige die zoiets opmerkt?

Bijdrager
    pruus

Wij voelen met je mee. Niet elke verandering is een verbetering. En logisch is dit al helemaal niet. Maar naar ons luistert Apple toch niet….

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Shmoo op 28 maart 2020 om 13:29</p>
    Twee serieuze irritaties in Safari sinds De de update naar iOS 13.4, deze week.

1)

Als je in een tekstveld op het internet normaal dubbel-tikte op witruimte rondom tekst dan kreeg je normaal een optie Selecteer alles.. Dit was ideaal in de situatie waarin je bijvoorbeeld op Marktplaats iemand een berichtje wilde sturen maar je niet dat gehele voorbeeldbericht met geachte {username} …. en vriendelijke groet gezeik. Oplossing was dan gewoon tik-tik op witruimte > selecteer alles, en je begon je eigen verhaal te typen. Weg voorbeeldzooi en enkel je eigen verhaal in het tekstveld.

Sinds iOS 14.3 bestaat dat blijkbaar niet meer want het is extreem moeilijk om de optie Selecteer alles… in beeld te krijgen. Als je nu op witruimte tikt dan probeert Safari altijd wel ergens een beetje tekst in het veld te selecteren. Het selecteer-systeem dat er achter zit is ongeveer net zo goed als Patty Brard op televisie. Het selecteer-systeem dat er achter zit is ongeveer net zo goed als Patty Brard op televisie.

2)

Stel je heb iets geschreven in een tekstveld maar je wilt nog wat veranderingen aanbrengen. Normaal deed je dan even met je vinger op de positie in de regel tikken waar je wilde ingrijpen om daar de cursor te plaatsen en kon je verder typen.

Als je dat nu doet. Waar dan ook. Ingrijpen in een de regel om een verandering te maken resulteert altijd in beginnen de met een hoofdletter. Zoiets is waardeloos. Stel ik zou hier ‘de’ de willen toevoegen, dan wil je niet dat de D een de hoofdletter begint.

Ben ik de enige die zoiets opmerkt?

Ik weet niet, punt 1 kan ik reproduceren, maar punt 2 voor geen meter. Met drie keer tikken selecteer je trouwens een hele alinea. Dat scheelt alweer.

Bijdrager
    Jorik

Ik probeerde het maar even voor deze pagina op mijn iPhone X en ik snap het niet helemaal.

Punt 1. Ik heb dit niet als een probleem ervaren, maar ik tikte altijd gewoon op de cursor en die gaf altijd al “Selecteer/Selecteer alles” en dat werkt ook onder iOS 13.4 prima.

Punt 2, kan ook ik niet reproduceren. Ik gebruik meestal force touch op het toetsenbord om de cursor te verplaatsen (je kunt ook de spatie lang indrukken), en dan plaats ik de cursor waar ik wil en ik zie geen raar Shift gedrag. Maar ook niet door gewoon eens te tikken op de plek waar ik de cursor wil hebben. Gebruik je het standaard iOS toetsenbord of een 3rd party?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.