15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager

Safari en iTunes gebuiken veel RAM.

Hoi,

Vanmorgen mijn iMac voorzien van 8GB RAM, omdat hij steeds slomer werd.
    Vooral omdat Safari en iTunes veel RAM gebruikten, had verwacht dat het nu wel over zou zijn.
    Maar nu gebruikt Safari weer bijna 500 MB en Itunes bijna 900 MB, dat was nooit zo hoog, ook niet met 4 GB RAM.
    Bij het CPU is dat maar 0,5 en 3?
    Waar kan het aanliggen dat er zoveel RAM word gebruikt?

Mijn iMac is nu niet traag, maar ik zou toch graag willen weten waarom ze zoveel gebruiken.
    Heb een ITunes bieb van 9100 nummers en 5 tabbladen opstaan, met geen flash.

Bijdrager
    Floriaan

Hoe meer ram geheugen er is, hoe meer de computer kan en zal gebruiken.

Bijdrager

Maar 900 mb voor het afspelen van muziek?
    Dat lijkt me toch heel erg veel?

Bijdrager
    Floriaan

Ik heb net even bij mij gekeken en dat ligt rond de 100-200mb, bij jou is inderdaad wel erg veel. (Je kijkt bij “real-memory” in activity monitor?) Ik zou verder niet weten waaraan dat ligt.

Bijdrager

Ja daar kijk ik! Ik snap het ook niet, als ik shuffle door mijn bieb, en dan een aantal keren op volgende druk, lijkt het gebruik alleen maar erger te worden, had net al 1,3 GB bij een herstart is het weer gewoon 400 MB

Bijdrager

Bij podcast beluisteren gaat het van 1 gb terug naar 400 mb?

Moderator
    unSOUND

De allerbelangrijkste vraag is natuurlijk of je Mac nog steeds sloom is. Anders ga je je nu voor niks druk zitten maken om getallen die je niet kunt interpreteren…

Bijdrager

Nee gelukkig is hij niet sloom meer, maar het blijft een vaag verhaal!

Bijdrager
    Vinhelper

Niets vaag aan, hoor.

Stel, het gebruik zou hetzelfde zijn als bij totaal 4GB, dan wordt er vrijwel niets van de ‘andere’ 4GB gebruikt, als je 8GB totaal hebt. Dus heb je dan voor niets geheugen gekocht.

Laat nou die Mac het zelf regelen, want die weet echt wel wat hij doet. Hij zorgt dat het geheugen zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt, voor zo goed mogelijke, en vooral snelle prestaties.

Dus dicht met Activiteitenweergave, en lekker gaan internetten en muziek luisteren. Als het geheugen vol raakt, wordt er keurig een swap-file aangemaakt, en worden de andere dingen daarin gezet.

Pas als de Mac toch steeds weer traag aanvoelt, kun je spreken van een probleem.

Moderator
    unSOUND

Zo vaag is het niet. Zoals Floriaan in de eerste post al zei heeft OS X de “simpele” aanpak dat als je meer Ram te besteden hebt, hij ook meer zal verdelen. Dat ze dus meer verbruiken nadat je meer Ram hebt geplaatst, is heel normaal.

Safari is sowieso een geheugen-veelvraat, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Dat hij trager was hoeft ook helemaal niet door Ram te komen, dat kan ook een andere oorzaak hebben gehad.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb ook een iMac met 8GB, en op dit moment gebruikt Safari (5.03) ±265MB, dat met elke nieuwe tab (en nieuw venster) met 1MB omhoog gaat. Laad ik vervolgens deze site in dan komt er ±20MB bij. Nu behoort bij het sluiten van een tab het geheugen weer vrij te worden gegeven, dus verwacht je dat er weer 20MB afgaat. Maar dat is niet waar, er gaat maar ± 5MB af (althans bij mij dus). Dus na langdurig gebruik kruipt het RAM omhoog. Dit kun je “normaal” noemen omdat de cache nog het een en ander bevat, maar het kan óók een memory leak zijn waar ook Firefox vaak last van heeft. Dat programma vraagt nu 487MB met één venster open en 3 tabs. En fotolader spant de kroon met 1,3GB na het scannen van 12 A4tjes die uiteindelijk slechts 50k per stuk op de hd in beslag namen.
    Je kunt tegenwoordig erg veel RAM hebben, maar als het er op aan komt had je op een Mac met “maar” 500MB effectief net zoveel omdat het inderdaad zo is dat hoe meer RAM je hebt, hoe meer het systeem en sommige programma’s dat inpikken. Van de 8GB heb ik op het moment van schrijven ±3,3 GB over sinds de laatste herstart van 2 weken geleden. Mijn vorige Mac (een G5 PowerMac) had 2,5 GB waarvan er geregeld ± 800MB vrij was. Dat is dus 41 resp. 32%.

Bijdrager
    Kees24

Probeer Safari eens in de 32 bit modus (via toon info in de Finder) scheelt zomaar de helft. Nu krijg ik waarschijnlijk een hoop commentaar dat os x dal zelf goed regelt, maar mijn ervaring is dat het inactieve geheugen niet of slecht vrij gegeven wordt en de page-out’s toenemen (het swappen), waardoor je Mac merkbaar slomer wordt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het “gevoel” krijgt dat je Mac weer traag wordt, start dan even activiteitenweergave en kijk naar de getallen van de page-ins en outs. Als je deze op elkaar deelt (dus ins/outs) en de uitkomst is “beduidend” beneden de 10 terwijl je maar een paar programma’s gebruikt, dan klopt er iets niet want bij 8GB zou dat niet gauw mogen gebeuren. Die grens van “10” kun je als een soort vuistregel zien om een idee te krijgen of meer RAM plaatsen ook daadwerkelijk nut zal hebben. Anders gezegd: zit je ruim boven die 10 en is de Mac toch traag dan moet je gaan denken aan een hoog CPU verbruik door een of ander proces.

Bijdrager
    Oppie

Allemaal weer zorgen om niks dus…!

Bijdrager
    Vinhelper
    Kees24 op 27 januari 2011

….., maar mijn ervaring is dat het inactieve geheugen niet of slecht vrij gegeven wordt en de page-out’s toenemen (het swappen)….

Waar denk je dat inactief geheugen voor gebruikt wordt? (zoek dat maar eens op in de Help van Activiteitenweergave)

Het swappen daarvan is helemaal normaal, want iets wat je maar soms nodig hebt,(inactief) kun je sneller aan de kant zetten (swap), dan iets wat je steeds nodig hebt. (actief)

En over die 32 bit: het is normaal dat die modus minder geheugen gebruikt, maar dit merk je ook in de prestaties. Van alle vier de combinaties, is de combinatie systeem 64bit – programma 32 bit de minst efficiënte. En uiteindelijk zal Safari niet veel minder geheugen gebruiken, als je hem wat langer aan een stuk aan laat staan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.