11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    bennie

Safari en yahoo

Hallo,

Normaal gesproken heb ik altijd google als zoekmachine ingesteld. Sinds vandaag gaat hij ineens zoeken op yahoo, terwijl ik google als zoekmachine heb ingesteld. Hoe kan dat?!

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik vermoed dat je een stukje adware hebt binnengehaald. Laat Malwarebytes (basisversie is gratis) er maar even op los.

https://www.malwarebytes.com/mac/

Bijdrager
    bennie

Dankjewel! het heeft gewerkt!

Bijdrager
    Kwadraatje

:)

Bijdrager
    sedikit

Wat ik niet begrijp is, dat Yahoo dit accepteert.  En er niets aan doet. Sterker nog, waarschijnlijk plaatst Yahoo deze ad/mal/ware zèlf. Ik zou mezelf als gerespecteerd bedrijf rotschamen. Hetzelfde geldt voor Bing.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sedikit op 7 juni 2020 om 18:09</p>
    Wat ik niet begrijp is, dat Yahoo dit accepteert.  En er niets aan doet. Sterker nog, waarschijnlijk plaatst Yahoo deze ad/mal/ware zèlf. Ik zou als mezelf als gerespecteerd bedrijf rotschamen. Hetzelfde geldt voor Bing.

Ik heb geen idee, maar het lijkt me stug dat Yahoo en Bing dit zelf doen. Je kunt net zo ongefundeerd beweren dat het de makers van anti-malware software zijn die dit doen. Of concurrenten van Yahoo en Bing die deze zoekmachines in een kwaad daglicht willen stellen. Of, wat me waarschijnlijker en begrijpelijker lijkt: Google-haters. 😏

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    sedikit

@Kwadraatje, ik schreef “waarschijnlijk”. Neemt niet weg dat ze , in hun eigen belang, er ook iets aan zouden kunnen doen. Op deze manier, de voet tussen de deur plaatsen (wie het ook doet), maakt je er niet geliefder op.

Bijdrager
    Kwadraatje

Maar jouw ‘waarschijnlijk’ is dus nergens op gebaseerd. Ik heb nog even wat rondgeneusd op Yahoo, en dit is wat Malwarebytes erover schrijft: “It is believed that browser hijackers may have originated from a group of software companies in Tel Aviv, Israel, called Download Valley, which produce software that monetizes free software. Some of the software these companies produce are adware, spyware, and hijackers.”

blog.malwarebytes.com/threats/browser-hijacker/

Als je als bedrijf zelf de rotzooi die dit soort clubjes verspreiden moet gaan opruimen, kun je wel bezig blijven. En daarbij: die adware verschijnt niet vanzelf op je computer, hè? Het is doorgaans de gebruiker zelf die domme/stoute dingen doet op het internet. 😉

Moderator
    Night

Niet altijd; soms is het een uit te vinken onderdeel van een installatie (al ben ik die de laatste tijd niet echt meer tegen gekomen).

Bijdrager
    sedikit

@Kwadraatje, ik neem meteen aan wat je zegt. Volgens mij is Genio ( malware ) ook afkomstig uit Tel Aviv.

@Night
    , jij hebt gelijk. Hoewel niet getest in Safari (zal hetzelfde zijn) In Firefox/Voorkeuren/ Zoeken, staat een lijstje, waar bij mij ook Yahoo in stond (ik heb die verwijderd, misschien de rest ook nog, behalve Google en DuckDuckGo!!):

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Moderator
    Night

Dank je, maar in het geval van TS denk ik aan een stukje software dat de instellingen overruled. Zelfs als je in Safari hebt ingesteld dat je google wil gebruiken als zoekmachine, zal dan tóch Yahoo gebruikt worden.

Die extensie of software kan diverse namen hebben, zoals Epolife, Smart Search, SearchIt, AnySearch, etc. Die is overigens niet altijd terug te vinden binnen Extensies in Safari.

Kijk ook eens in de volgende twee mappen:

🏠 → Library → Internet Plug-ins

Macintosh HD → Library → Internet Plug-ins

Plugins die je niet herkent/vertrouwt kun je verplaatsen naar een tijdelijk map, bv op je desktop. Even herstarten en dan in Safari je homepage / zoekinstellingen / adresregel-zoeken opnieuw naar Google instellen.

Mocht je met anti-malware software, zoals MalwareBytes, aan de slag gaan en er wordt iets gevonden (en verwijderd), ook dan moet je daarna even Safari opnieuw naar je wensen instellen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.