11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ethiron

Safari Corrupt?

Goedenavond mannen van het goede leven?

Mijn eerste post is meteen een leuke binnenkomer, ik zal mijzelf even snel voorstellen, maar ik gok dat daar ook nog een apart gedeelte voor is.

Ik ben Tom, 21 jaar, kom uit Den Haag, assistent bedrijfsleider bij een multi-brandstore en sinds kort (08-2011) door Apple ontmaagd met een iMac. Hierbij heb ik meteen een trackpad aangeschaft.

Ik draai op dit moment O S X 10.7.2 met alle recentste software updates.

Ik zal mijn probleem even uitleggen.

Wat: Safari sluit zichzelf af bij het starten van een willekeurige download (in mijn geval iTunes 10.5, maar ook bij bijv. Firefox for Mac) en geeft dan de melding: “Er is een onbekende fout opgetreden”.

Wanneer: Bij elke download die gestart wordt, ongeacht de bron of het type bestand.

Wat heb ik al geprobeerd:
    -Alle plug-ins uitgeschakeld; geen resultaat
    -Opnieuw opgestart in safe mode (shift ingedrukt houden); geen resultaat
    -Geprobeerd een andere browser te downloaden (Firefox); lukte niet door bovenstaande
    -Safari zichzelf opnieuw laten ‘instellen’ (alle opties aangevinkt); geen resultaat
    -Een nieuw beheerders account aangemaakt; verbazingwekkend genoeg in dát account geen problemen met downloaden

Goed, wat nu dus wel duidelijk is is dat het probleem in mijn beheerdersaccount zit. Het is gelukt iTunes te downloaden via het test account, maar ten eerste weet ik niet hoe ik dat bestand nu van het ene account naar het andere account krijg, en ten tweede wíl ik helemaal niet via dat account moeten downloaden, maar gewoon via mijn oorspronkelijke beheerders account.

Hier loop ik dus vast; Hoe fix ik Safari? Is hij corrupt? Kan ik hem verwijderen en opnieuw installeren? Ik heb het geprobeerd, maar volgens mij niet. Overigens, opnieuw downloaden lukt dus ook niet. Ja, ik ben in het bezet van de recentste versie.

Hopelijk loodsen jullie mij door deze bug heen..

Bijdrager
    Ethiron

Het lijkt er overigens op dat je je geposte topics / posts niet kunt wijzigen, dus even een kleine aanvulling:

Ik heb een 2,5 GHZ Intel Core I5 iMac met 4GB geheugen. Verder heb ik er nog niks interessants / zwaars opstaan behalve Open Office, Angry Birds en Numbers.. Dus geen vage software o.i.d.

Oh, en ik heb de Lion update natuurlijk. Als jullie nog wat info nodig hebben hoor ik het graag.:-)

Gr. Tom

Bijdrager
    tarun

Wat is je downloadmap? (Kan je vinden in de voorkeuren van Safari.) Misschien helpt het als je die wijzigt. Werkt dat, dan zit het probleem in de map waar je wilde downloaden.

Tip: wijzigen van je post kan door met je muis te klikken op het driehoekje van je avatar.

Bijdrager
    Hansi2124
    TomvdK op 13 oktober 2011

Mijn eerste post is meteen een leuke binnenkomer, ik zal mijzelf even snel voorstellen, maar ik gok dat daar ook nog een apart gedeelte voor is.

Klopt, dat kan je hier doen. Welkom op dit forum.

Wat: Safari sluit zichzelf af bij het starten van een willekeurige download (in mijn geval iTunes 10.5)

In het geval van Apple software kan je altijd updates binnenhalen door onder het appeltje linksboven in de hoek Software Update aan te klikken. Soms zijn updates ook te vinden via de Mac App Store.

-Een nieuw beheerders account aangemaakt; verbazingwekkend genoeg in dát account geen problemen met downloaden

In dat geval is het waarschijnlijk af te doen met het maken van een backup van je hd en Lion er nog even overheen installeren vanaf installatie-dvd. Daarna schijfbevoegdheden herstellen met Schijfhulpprogramma en Lion updaten. Daarna weer de schijfbevoegdheden herstellen.

Bijdrager
    Ethiron

tarun 1 uur geleden #
    Wat is je downloadmap? (Kan je vinden in de voorkeuren van Safari.) Misschien helpt het als je die wijzigt. Werkt dat, dan zit het probleem in de map waar je wilde downloaden.
    Tip: wijzigen van je post kan door met je muis te klikken op het driehoekje van je avatar.

Bedankt voor de tip. Mijn downloadmap is gewoon de standaard map in de thuismap, wel hangt er een alias aan naar mijn externe harde schijf. (2TB) Ik zal die alias vanavond even weghalen, misschien dat dat werkt.

In het geval van Apple software kan je altijd updates binnenhalen door onder het appeltje linksboven in de hoek Software Update aan te klikken. Soms zijn updates ook te vinden via de Mac App Store.

Gedaan, maar alles is up to date.

In dat geval is het waarschijnlijk af te doen met het maken van een backup van je hd en Lion er nog even overheen installeren vanaf installatie-dvd. Daarna schijfbevoegdheden herstellen met Schijfhulpprogramma en Lion updaten. Daarna weer de schijfbevoegdheden herstellen.

Backup van mijn HD heb ik op 2 manieren: 1x time machine, en 1 x de mappen uit mijn thuismap die via CCC worden gekopiëerd naar een externe HD. Is dat wat je bedoeld, of moet ik nog een aparte systeem update maken o.i.d.?

Overigens heb ik Lion gratis gedownload uit de Mac App Store, en heb ik dus geen install dvd. Kun je me uitleggen hoe ik Lion opnieuw installeer?

Bedankt voor de reacties so far!

Bijdrager
    Hansi2124

Dat staat uiteraard ook op het forum vermeld, maar in het kort komt het hier op neer: opstarten met (ik dacht de cmd-toets) en R ingedrukt na de boing.

Bijdrager
    tarun

Je kan een USB-stick aanmaken met daarop Lion. Dit maak je aan met behulp van de Lion Recovery Assistant.

Bijdrager
    Ethiron

Hans; bedankt voor je antwoord. Ik geloof graag dat het op het forum staat. Ben zelf ook zeer actief op andere fora en weet dat de search knop gebruiken natuurlijk erg wordt gewaardeerd, echter post ik tussen de business door even snel via mijn iPhone, dus vandaar. In ieder geval bedankt.

Tarun: Ik heb het een en ander nagelezen over de Lion Recovery Assistant, de een zegt dat het niet nodig is om hem te maken omdat je altijd de functie kan gebruiken die Hans uitlegt, de ander vind het weer wel praktisch.. Zijn er nog belangrijke voor en nadelen?

Bijdrager
    SunKeeper

Ik snap niet zo goed waarom dit advies gegeven wordt.

Met een Archiveer&Installeer vervang je wel het systeem, maar niet de accounts. En het ligt maar aan 1 account, omdat de nieuwe account wel werkt.

Dus volgens mij moeten we het probleem eerder zoeken in de beheerdersaccount. Waar je al mee kan beginnen is de .plist-bestanden van Safari naar je bureaublad plaatsen, en dan nog eens gaan testen.

Bijdrager
    Ethiron

Klinkt helder Sunkeeper. De .plist bestanden.. zitten die in deze map?

HD/users/accountnaam/library/preferences

Heb even snel gezocht op internet wat de .plist bestanden zijn want zit nu niet achter de Mac, maar dan heb ik een idee waar ik het kan zoeken. Dus naar bureaublad verplaatsen > probleem niet opgelost, .plist bestanden terugzetten, probleem opgelost > .plist bestanden weggooien als ik het goed heb.

Bijdrager
    Mathon Hardy

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, ik kan helemaal niets downloaden met safari.
    Ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen?????

@ TomvdK: Is het probleem bij jou opgelost? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.