15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    eerdepeer

[Safari 4] Openen nieuwe tab, focus niet op url

In de vorige versies van Safari (en alle versies van Firefox) geven de focus op de url als je een nieuwe tab opent. Echter focust Safari 4 op het invoerveld van mijn standaardpagina (Google). Is er een manier om dit terug te zetten? Na jaren :apple: +T is terugwennen als webdesigner best onhandig.

Bijdrager
    Edwin

Ik gebruik een blanco pagina bij een nieuwe tab en dan werkt het wel. Google staat tenslotte al rechtsboven.

Bijdrager
    palahala

Ook geen échte oplossing, maar: Cmd-L (L van Location) gaat naar het adresveld.

Overigens kun je, als je met een leeg scherm opstart, met Tab naar dat Google zoekveld. En als je Top Sites voor nieuwe tabs of pagina’s instelt, dan kun je met Tab naar dat Google veld, en met nog een keer Tab naar de Cover Flow weergave van je history.

Bijdrager
    eerdepeer

Klopt, maar nu is het appletje+T… typen… zucht… appeltje+L… opnieuw typen….

Bijdrager
    palahala
    ”eerdepeer”

Klopt, maar nu is het appletje+T… typen… zucht… appeltje+L… opnieuw typen….

Als je die Google pagina weghaalt dan is het na Cmd-T eigenlijk hetzelfde als dat je gewend was…?

EDIT: het volgende werkt niet out of the box?

”palahala”

Of je tikt gewoon je zoekterm in de location bar zelf.

Bijdrager
    Delars

Dat is inderdaad vervelend. Heb er zelf geen last van omdat het probleem zich bij mij niet voordoet. Dat komt dan waarschijnlijk omdat ik Topsites als standaardpagina voor een nieuw tabblad heb ingesteld.

Bijdrager
    palahala
    ”eerdepeer”

In de vorige versies van Safari (en alle versies van Firefox) geven de focus op de url als je een nieuwe tab opent. Echter focust Safari 4 op het invoerveld van mijn standaardpagina (Google).

Eigenlijk geloof ik dat niet. Tenminste: niet als je, zoals jij schrijft, hebt ingesteld dat Safari een bepaalde pagina moet laden in nieuwe tabs. Als Safari in oude versies dan wél de cursor op de URL zette dan was dát wat mij betreft een domme bug…

Voor Firefox 3 is het zeker niet waar: je cursor komt gewoon in het zoekveld van Google (op de pagina) als je die instelt voor nieuwe pagina’s (ik kan even niet ontdekken waar je in Firefox kunt instellen dat Google geladen wordt bij nieuwe tabs).

Drink je niet teveel?;-)

Bijdrager
    Lutjemac

Hoi,

Command + klik op url geeft een nieuw tabblad met de aangeklikte url.

Dat is toch wat je bedoelt??

Groeten Lutjemac

Bijdrager
    eerdepeer

Misschien was het een instelling die bij mij in Safari 3 anders stond? Ik weet zeker dat bij het aanmaken van een nieuwe tab, de focus in het URL veld staat, en niet in het zoekveld van google (mijn startpagina bij een nieuwe tab).

Bijdrager
    palahala
    ”eerdepeer”

Misschien was het een instelling die bij mij in Safari 3 anders stond? Ik weet zeker dat bij het aanmaken van een nieuwe tab, de focus in het URL veld staat, en niet in het zoekveld van google (mijn startpagina bij een nieuwe tab).

Ik heb Safari 3 op een andere Leopard/Intel Mac gestart en ik kan niet eens een optie vinden om een startpagina te tonen zodra je een nieuwe tab opent. Als ik iets instel bij “New windows open with” dan geldt dat niet voor nieuwe tabs. De optie “New tabs open with” is blijkbaar nieuw in Safari 4. Dus ja, in Safari 3 staat je cursor dan meteen in het URL veld, maar is de tab bij mij verder hartstikke leeg. Dat is dan hetzelfde als het kiezen voor “Empty Page” in Safari 4…

Dus ben ik gek, of is kiezen voor “Empty Page” (of “Top Sites”) bij “New tabs open with” gewoon de oplossing voor je probleem, ehhh, je vraag…?;-)

Ik snap trouwens niet waarom je wilt dat Google weet dat je een nieuwe tab geopend hebt;-)

Bijdrager
    eerdepeer

Ik kon niet echt wennen aan het google invoerveld omdat je niet kunt kiezen voor “alleen in nederlandse sites zoeken”. Dat gebruik ik nog best vaak. Handmatig weer naar google.nl en opnieuw invoeren is niet echt efficiënt.

Als je kiest voor een lege pagina bij nieuwe tab, dan opent hij inderdaad met de focus op het URL veld. Zit er niet ergens een verborgen setting om dit voor mijn google.nl pagina ook te doen?

Bijdrager
    palahala
    ”eerdepeer”

Als je kiest voor een lege pagina bij nieuwe tab, dan opent hij inderdaad met de focus op het URL veld. Zit er niet ergens een verborgen setting om dit voor mijn google.nl pagina ook te doen?

Natuurlijk niet, want alléén jij wilt dat;-)

EDIT: misschien Keywurl (a plugin for Safari that adds keyword search to the browser’s location bar) proberen, en dan Google NL toevoegen als keyword?

Bijdrager
    palahala

En dit vind je volgens mij ook niet handig (je had het al over “naar google.nl” wat natuurlijk niet hetzelfde is als even een vinkje aanzetten voor “alleen in nederlandse sites zoeken”), maar ik kwam het toevallig tegen: Glims.

”www.machangout.com”

Current features list:

[*:1ff4c1ca2b]Adds thumbnails to Google.com search results
      [*:1ff4c1ca2b]Adds thumbnails to Yahoo.com search results
      [*:1ff4c1ca2b]Adds search engines to the default Google search tab
      [*:1ff4c1ca2b]Adds full-screen browsing capability
      [*:1ff4c1ca2b]Adds Favicons to tab labels
      [*:1ff4c1ca2b]Adds keyword search from address bar
      [*:1ff4c1ca2b]Undo “Close Tab” (cmd-z)
      [*:1ff4c1ca2b]Re-opens last session when Safari starts
      [*:1ff4c1ca2b]Auto-Closes download window
      [*:1ff4c1ca2b]Adds new tab position option (right/left/leftmost/rightmost)
      [*:1ff4c1ca2b]Adds tab closing using middle mouse button
      [*:1ff4c1ca2b]Focus last selected tab
      [*:1ff4c1ca2b]Always open links in a new tab
      [*:1ff4c1ca2b]Type-ahead support (auto cmd-f)
      [*:1ff4c1ca2b]Sets the focus on the search field when opening a new window
      [*:1ff4c1ca2b]Adds Amazon’s information banner on Google.com search results
      [*:1ff4c1ca2b]Adds Amazon’s information banner on Yahoo.com search results
      [*:1ff4c1ca2b]Adds a “Max Window Size” menu item to resize the Safari window
      [*:1ff4c1ca2b]Forms autocomplete always on
      [*:1ff4c1ca2b]Autocomplete search phrase
      [*:1ff4c1ca2b]Adds bookmark separator
      [*:1ff4c1ca2b]Adds bookmark actions
      [*:1ff4c1ca2b]Dated download folders
      [*:1ff4c1ca2b]Localized to Japanese, French, Greek, German, Spanish, Italian, and Korean[/list:u:1ff4c1ca2b]

En anders je homepage op google.nl zetten? Er is vast wel een toetsenbordcombinatie om je homepage te openen.

Bijdrager
      palahala

Geen idee wat dit betekent, maar:

”Fairly”

Glims uses input managers. That’s a security hole that’s being successively plugged. No thanks. Swizzle swizzle.;)

Bijdrager
      eerdepeer
      ”palahala”

En dit vind je volgens mij ook niet handig (je had het al over “naar google.nl” wat natuurlijk niet hetzelfde is als even een vinkje aanzetten voor “alleen in nederlandse sites zoeken”), maar ik kwam het toevallig tegen: Glims.

”www.machangout.com”

Current features list:

[*:ceb39c5f75]Adds thumbnails to Google.com search results
        [*:ceb39c5f75]Adds thumbnails to Yahoo.com search results
        [*:ceb39c5f75]Adds search engines to the default Google search tab
        [*:ceb39c5f75]Adds full-screen browsing capability
        [*:ceb39c5f75]Adds Favicons to tab labels
        [*:ceb39c5f75]Adds keyword search from address bar
        [*:ceb39c5f75]Undo “Close Tab” (cmd-z)
        [*:ceb39c5f75]Re-opens last session when Safari starts
        [*:ceb39c5f75]Auto-Closes download window
        [*:ceb39c5f75]Adds new tab position option (right/left/leftmost/rightmost)
        [*:ceb39c5f75]Adds tab closing using middle mouse button
        [*:ceb39c5f75]Focus last selected tab
        [*:ceb39c5f75]Always open links in a new tab
        [*:ceb39c5f75]Type-ahead support (auto cmd-f)
        [*:ceb39c5f75]Sets the focus on the search field when opening a new window
        [*:ceb39c5f75]Adds Amazon’s information banner on Google.com search results
        [*:ceb39c5f75]Adds Amazon’s information banner on Yahoo.com search results
        [*:ceb39c5f75]Adds a “Max Window Size” menu item to resize the Safari window
        [*:ceb39c5f75]Forms autocomplete always on
        [*:ceb39c5f75]Autocomplete search phrase
        [*:ceb39c5f75]Adds bookmark separator
        [*:ceb39c5f75]Adds bookmark actions
        [*:ceb39c5f75]Dated download folders
        [*:ceb39c5f75]Localized to Japanese, French, Greek, German, Spanish, Italian, and Korean[/list:u:ceb39c5f75]

En anders je homepage op google.nl zetten? Er is vast wel een toetsenbordcombinatie om je homepage te openen.

De sneltoets voor de home pagina is: CMD+SHIFT+H en die combinatie gebruik ik nog best vaak. Dank voor de link naar de plugin, maar als het zonder kan zou ik het graag zonder doen. De max. 2GB in mijn macje maakt hem soms als zo traag als ik aan het werk ben.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.