One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Safari 11 – beste resultaten bemoeienissen van Apple

Safari 11 – beste resultaten bemoeienissen van Apple

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 21 september 2017 #

Waarom krijg ik ineens geen serieuze resultaten meer bovenaan.

Elk jaar is het weer zover wanneer je op updaten drukt voor je browser. Ze slopen werkelijk al het gebruikersgemak uit je browser.

Als ik net of netlify intik dan wil ik dat de pagina’s bovenaan staan die ik het vaakst bezocht heb en geen ‘Beste resultaten’ waarvan Apple vindt dat ze heel erg geweldig zijn en mogelijk bij mij passen. NetlifyCMS <– dat ook nog eens een veel langer domein is dan alleen netlify heb ik ooit in het verleden (mogelijk een week geleden) even naar gekeken maar hooguit 5 pagina’s op dit domein bezocht. Netlify.com bezoek ik bijna dagelijks en dat staat ineens helemaal onderaan.

Iemand die dit soort praktijken ook opmerkt of is zoiets alleen weer bij Shmoo het geval.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: IN JUISTE SUB-FORUM GEPLAATST
Profielfoto van tarun

tarun op 22 september 2017 #

Ik vermoed dat je bij Google moet klagen.

Profielfoto van Elduderino

Elduderino op 22 september 2017 #

Apple geeft jou netjes Netlify als eerste resultaat in de onderste optie, dus bij Bladwijzers en geschiedenis. De beste resultaten die jij aanhaalt komen  …..
Correctie,  eerst een verkeerde aanname… hij gaat als hij niks kan vinden naar de zoekmachine, maar kijkt eerst naar de historie/cache, bladwijzers en dan waarschijnlijk naar de eerste match, vervolgens gaat hij naar de zoekmachine, wikipedia etc.
Als je een website vaak bezoekt kan je volgens mij beter de onderste bladwijzers en geschiedenis resultaten gebruiken.

Al moet ik zeggen dat de ” beste resultaten” voor mij over het algemeen goed werkt, ook na de update zie ik geen verandering in resultaten.

Wat gebeurt er als je in de opties Safari Suggesties uit zet?
En anders History even legen en weer laten opbouwen en kijken hoe het daarna gaat.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 22 september 2017 #

Jongens die features staan al sinds Safari 7.0 uit omdat er niet mee te werken valt – dit is niet de eerste keer dat ik Safari gebruik.

De zwaar irritante feature “Beste resultaten” die je normaal onder je Favorieten kunt plaatsen op de soort Top Sites -achtige pagina van Safari heb ik ook uitstaan omdat het sorteren gewoon totaal niet werkt. Al jaren niet!
Echter, nu heeft Apple die lijstjes ook in de url-balk gestopt zonder dat je het kunt uitschakelen en ook nog eens boven (meer prioriteit) gegeven dan mijn geschiedenis/bookmarks oftewel websites die ik waarschijnlijk vaker zal raadplegen of willen bezoeken.

Dit is gewoon verschrikkelijk dit soort amateurisme.

Als ik 250 keer het domein netlify.com bezoek en tussentijds ook 5 keer het domein netlifycms.org dan verwacht ik bij “beste resultaten” een systeem dat sorteert op het aantal bezoeken + beste match bij mijn zoekterm, dus netlify.com in mijn geval want ik type volledig het woordje: netlify in de url-balk.
Waar slaat dit op, het domein is vaker bezocht dus zou meer prioriteit hebben en het domein is korter dus past (1) beter als directe match bij mijn zoekterm en (2) als je het alfabetisch zou sorteren komt het ook nog steeds eerder.

Als oplossing heb ik nu handmatig in mijn geschiedenis de drie urls over netlifycms.ORG moeten verwijderen om dit op te lossen en dan werkt het wel weer precies zoals het moet.

Irritant weer, blijkbaar heeft Apple .ORG domeinen dus voorrang over commerciële domeinen.

Je kan het wel amateurrisme noemen, maar voor velen werkt het schijnbaar wel. Ik heb er werkelijk nooit problemen mee gehad en ik krijg meestal datgene wat ik nodig heb. Schijnbaar werkt het voor jou niet… pak je lekker een andere browser.

Misschien gewoon alles aanzetten… werkt het misschien wel zoals je het zou willen.
Je schakelt, suggesties, beste resultaten etc uit en verwacht dan nog dat hij slim voor jou gaat filteren.

Profielfoto van Shmoo

Ik heb niks te maken met hoe andere mensen hun browser gebruiken dit topic gaat over hoe Shmoo al 10 jaar zijn browser gebruikt en hij snel en eenvoudig bij zijn meest bezochte resultaten kan komen zonder met de pijltjestoets eerst 26 keer omlaag te hoeven tikken voordat hij bij de site kan komen die voor hem belangrijk is of zijn handen van het toetsenbord af te halen.

Nog een voorbeeld.

Ik heb de Tech pagina van The Verge opgeslagen in mijn bookmarks/favorieten. Daarmee geef ik eigenlijk al aan, dit is een pagina die ik veel bezoek en IK belangrijk vind.

Dan tik in de url-balk alleen het woordje verge in <– zie je dat ik the weglaat en dan krijg ik dit resultaat.

BOOM, zo hoort het te werken. Daar is geen slim algoritme voor nodig dit is gewoon logica zoals Finder en Spotlight ook al jaren mijn bestandjes en zoekopdrachten zouden sorteren. Mijn bookmark staat bovenaan het lijstje omdat ik deze 25 keer per dag bezoek + ik deze url heb opgeslagen in mijn favorieten dus heeft het meer prioriteit. Verge de term zit ook in vergelijk dus ik krijg ook een aantal resultaten van tweeakters maar omdat ik die pagina’s minder bezocht heb en Tweakers niet in mijn bookmarks zit + het domein niet match met mijn trefwoord staat het lager dan de tech site van The Verge. Helemaal onderaan zie je theverge.com een pagina die ik nooit bezoek omdat deze veel te algemeen is en daarom ook minder prioriteit heeft.

Dan voer je precies dezelfde zoekterm uit alleen met the ervoor en wat krijg je dan.

Waar is mijn prioriteit nu gebleven?

Je schakelt, suggesties, beste resultaten etc uit en verwacht dan nog dat hij slim voor jou gaat filteren.

Ik verwacht helemaal niet dat het slim gaat filteren. Ik had eerder verwacht dat wanneer ik deze checkboxen/functies uit zou schakelen dat heel het “Beste resultaten” gedeelte in dat browserschermpje compleet zou verdwijnen en onzichtbaar worden want ik zeg toch tegen de browser dat ik het niet wil activeren, of niet dan.

Het gedeelte helemaal onderaan “Bladwijzers en geschiedenis” dat is het enige wat ik wil omdat dit al 300 jaar resultaten voor mij oplevert. Het is simpel en een combinatie van opgeslagen favorieten + geschiedenis op basis van hoe vaak je deze pagina’s bezocht hebt. Dat is alles wat het is en wat ik nodig heb.
Ik gebruik de url-balk zelfs niet eens om mee te Googlen. Wanneer ik Google, bezoek ik gewoon eerst Google.com en voer daar mijn zoekopdracht uit.

Nou zak er dan ook maar mooi in.
Ik zou je aanraden Shmoo Apple site met forum te maken en daarbij als regel. “ een ander boeit me niet”

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 22 september 2017 #

@shmoo
en als je de zoek instellingen een beetje aanpast ??
bij mij staat het zo:

Profielfoto van Shmoo

Bedankt Fred, ik ga eens kijken of ik iets betere resultaten krijg wanneer ik per instelling eentje activeer.

Het is maar een gevoelskwestie natuurlijk maar het idee dat je Google suggesties  in je browser stopt kriebelt in mijn onderbuik.

Profielfoto van Shmoo

Volgens mij gaat het al een stuk beter wanneer ik de laatste twee instellingen activeer.

Ik heb Netlifycms.org nogmaals bezocht en paar keer herladen maar nu blijft het wel lager in de hiërarchie dan het netlify.com domein.

Over dit topic

Gestart op 21 september 2017 door Shmoo

Laatste reactie door Shmoo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?