6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    lammertdejong

S-VHS naar iMovie – beeld verbeteren

Hoi,

Ik heb een ION VIDEO 2 GO gekocht en wil daarmee ‘oude’ S-VHS beelden binnenhalen. Nu is de kwaliteit natuurlijk stukken minder die van de HD camera die we nu gebruiken. Zijn er ook programma’s (liefst freeware, maar mag eventueel ook een klein bedrag kosten) die de beeldkwaliteit nog iets kan opkrikken qua resolutie en eventueel verbeteren?

Lammert

Bijdrager
    Ir.Bob

Er zijn vast wel wat programma’s die ruis e.d. uit het materiaal kunnen filteren, maar echt verbeteren of resolutie opkrikken gaat nooit lukken. Informatie die er niet meer is, die kun je niet ineens terug toveren. Vergelijk het met een brief waar de helft van de regels uit gehaald zijn. Uit de context kan je misschien nog opmaken wat er gestaan moet hebben, maar de tekst die er echt stond kun je nooit meer te weten komen.

Bijdrager
    janbergstra

Hier staan wel wat programma’s, die donationware zijn: http://jeschot.home.xs4all.nl/home.html

Anders Video Purifier misschien? Via macupdate zijn er wel te vinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is vaak vooral contrast en kleur die erg achter blijven bij het overzetten van VHS-tapes naar je Mac.

Daar kun je wat aan doen, ook binnen iMovie.

Maar bijvoorbeeld het opkrikken van je contrast laat ook een stuk harder de andere mankementen van je films zien.
    Dus of het verstandig is om daarmee te gaan rommelen?

Bijdrager
    lammertdejong

Iedereen bedankt. We gaan wat dingen proberen.

Lammert

Bijdrager
    banditbiker

Ik heb een SVHS recorder waarmee ik bij het afspelen het contrast, helderheid en kleurverzadiging niveau kan regelen. Dat werkt echt super. Haal daar erg goede resultaten mee.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.