13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    zoing

Russische lettertekens in InDesign?

Ik moet een leaflet opmaken voor Rusland. Ik heb de opmaak al in het Engels, in InDesign CS, maar hoe krijg ik de tekst in het Russisch?
    Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Ludo

Vertaalbureau inschakelen en aan laten leveren als word file of pdf. Kun je zo plaatsen in indesign als je een standaard arial MT gebruikt.

Bijdrager
    zoing

Ik heb de tekst geleverd gekregen in het Russisch, maar daar kan ik dus ook niks van maken in Word.
    Ook niet als ik Arial MT gebruik.

Als ik bij Linotype een cyrillische font aankoop, kan er mij dan iemand garanderen dat alles in orde komt?

Bijdrager
    Ludo

Hoe heb je de tekst geleverd gekregen? welk bestand?

Bijdrager
    zoing

een Word-document met Russische tekst…

Bijdrager
    Ludo

Dus als je het word bestand opent, zie je geen russisch?
    ik heb je een PB gestuurd

Bijdrager
    melletje1970

Ik heb de afgelopen dagen ook vreemde teksten moeten importeren in InDesign (japans, chinees, thais, koreaans en vietnamees). Vooral de laatste gaf nogal wat problemen terwijl het ook gewoon met arial zou moeten kunnen. In het aangeleverde word document stonden vage tekens die ik ook met de tekst importeren niet in de juiste tekens kreeg.
    De oplossing voor mij was om de tekst in een unicode programma te plakken. Daarin zag het er uit zoals het moest.. Daarna in ID en voila, de tekst was nu ook daarin goed.

Zal misschien wel een omweg zijn, maar het werkte… Misschien bij jou ook wel.

succes

Bijdrager
    was frans

met de myriad pro zou het gewoon moeten lukken en zo zijn er nog meer fonts. Wat je ook even kunt proberen dan is het word document te plaatsen in indesign. (appel D) zou gewoon moeten werken.

Bijdrager
    zoing

Inderdaad “Was Frans”, als ik de tekst met appeltje D plaats, krijg ik russische tekens in ID. En ik kan dan ook myriad pro toepassen. Dus als ik de tekst via copy-paste in ID plaats, werkt het niet. Het probleem zou dus kunnen liggen aan de tussenstap.

Mijn probleem is inmiddels opgelost. Ik heb wel een eigenaardige omweg gebruikt. Ik heb via Word een pdf gemaakt en die geopend in Photoshop in hoge resolutie. Zo ben ik zeker dat er bij de output naar drukwerk niets mis kan lopen met de russische tekens.

Bijdrager
    misterx

Laat de tekst anders nog even nalezen bij een vertaalbureau.
    Dan weet je zeker dat de ‘vertaalslag’ is goed gegaan.

In jou beleving kan het prima russich zijn, maar misschien zijn er enkele tekens verkeerd omgezet…

Bijdrager
    zoing

De pdf is nu voor controle naar Rusland…

Bijdrager
    was frans

de manier met plaatsen werkt gewoon goed, is ook nog eens makkelijker, ik zou zelf niet snel kiezen voor tekst in photoshop, zeker omdat er in de laatste fase dan nooit meer iets kan worden aangepast, indesign kan ook markeren, kun je in je voorkeuren aangeven, of er een letterteken niet goed is overgenomen, kies bijvoorbeeld maar eens een font in indesign waar geen russisch inzit, als je je voorkeuren goed hebt staan geeft hij met rood aan wat er niet klopt. Op die manier ben je er zeker van dat je tekst goed is overgenomen. Verder als het om een klein koprs gaat is het in photoshop ook nog eens minder mooi.

Als je wilt kun je even een PB sturen met je e-mailadres, dan kan ik je de mijne gevenb en kun je het bestand, word file, even mailen en kan ik er naar kijken.

Bijdrager
    zoing

je hebt volkomen gelijk, mijn manier via photoshop is absoluut niet de beste, maar het was wel mijn enige oplossing op dat moment. Het plaatsen van tekst via appeltje-D is een mogelijkheid die ik eigenlijk nooit gebruik en daarom heb ik er ook niet aan gedacht, maar het was in dit geval wel de beste manier om het russisch binnen te halen in ID.
    Ik ga even afwachten wat het commentaar is uit Russcische hoek en dan kan ik, als er aanpassignen zijn, alsnog overgaan op jouw manier.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.