5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Baconing

Russisch weergeven in Excel en Word voor Mac versie X

Ben al uren bezig om uit te zoeken hoe ik russische teksten (vertalingen in dit geval) kan weergeven in Excel en Word (versie X).
    Heb via vroegere topics al wel fonts gevonden, maar nog steeds lukt het me niet.

Stel dat ik naar http://www.apple.ru/ ga en hier ergens wat tekst kopieer via appeltje+C en het dan in de tekst-editor plak dan zie ik de russische tekens wel maar als ik het kopieer in Word, Excel of zelfs Apple Works 6, dan krijg ik of ????? of ______ Dus blijkbaar lukt het niet.

Nu heb ik bestanden in Nederlands doorgestuurd naar een vertaler. Deze heeft daar russische vertalingen bijgezet maar zij werken onder Windows. Zij weten niet hoe ik deze bestanden op Apple kan openen met de russische tekens. Zij hebben de bestanden per mail naar mij teruggestuurd (excel en word bestanden dus) en ik heb deze via Entourage binnen gehaald (jammer genoeg niet via apples Mail maar dat ligt weer aan het feit dat ik de export niet goed voor elkaar krijg, maar dat is weer een ander probleem). Hoe dan ook, ik krijg deze bestanden dus als bijlage binnen maar als ik ze dan open zie ik dus alleen de ‘????’ of ‘_ _ _ ___ _ _’.

Ik werk zelf met een iBook G4 met Mac OSX 10.4.5. Processor 1.42 GHz PowerPC G4, Geheugen 1 GB DDR SDRAM. Maar heb hier (ben op werk) ook de beschikking over wat iMacs, mini-mac, PowerPC G4 en eMac G5. Dus als het beter werkt onder een ander systeem ga ik het daarop proberen, maar het zou natuurlijk super zijn het om mijn eigen iBookje voor elkaar te krijgen.

Weet iemand een oplossing??

Alvast heeeel erg bedankt!

Bijdrager
    Ferdinand

Het is een moeilijk probleem
    Wij hebben het volgende gedaan: laat degene met de windows machine de tekst bewaren als een text bestand met als codering ‘russisch (mac) Je kunt ddat txt bestand importeren in xpress en gebruik dan het Ladago font

succes

Bijdrager
    Eelco

De eerste versie van Office voor OSX ondersteunde geen Unicode en kan daarom slecht omgaan met andere talen (en zelfs niet goed met nederlandse teksten gemaakt in Office voor Windows).
    De opvolger moet het echter wel goed doen. Misschien toch upgraden?

Bijdrager
    Baconing

Allereerst allebei heel erg bedankt voor jullie snelle reactie (had ik niet verwacht! werkt goed dit!)
    Wat betreft dat upgraden, ik zal morgen even met mijn software leverancier bellen en zo’n upgrade (naar office 2004 neem ik aan?) regelen.
    Wat betreft xpress, die software heb ik niet (als 1 vd weinige bedrijven hebben wij juist het administratie gedeelte onder apple (via Merlijn, zie merlijn.nl) dus ben ook niet bekend met xpress maar heb net even op de apple site gekeken en dit lijkt me niet een programma met een database uiterlijk zoals excel en het is juist wel makkelijk als ik de vertalingen bij de nederlandse omschrijvingen in excel kan zetten.
    Misschien zijn er nog anderen met tips? (al is het hopelijk al opgelost met het upgraden naar 2004)

in ieder geval nogmaals bedankt!

Bijdrager
    Baconing

Vandaag contact gehad met automatiseerder en het is me ook met de oude versie gelukt.
    De fonts die ik gisteren gedownload had, bleken onderaan te staan in de font lijst van excel, vandaar dat ik ze niet had gevonden.
    Nu ik ze wel vond (of font in dit geval..) en koos voor ER Univers Macintosh, kwam er perfect russisch uit. Echter loop ik nu weer tegen een nieuw probleem aan, waar ik een nieuw topic van heb gemaakt, te weten:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1008811#1008811

met als titel: Font voor Macintosh ook op Windows gebruiken tbv uitwisselen

Hopelijk kan daar nog iemand me mee helpen, want degene die bij mijn automatiseerder aanwezig was, wist het niet.

Bedankt!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.