10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    defrancq

ruis op foto

hoi,

ik ben nieuw op het forum. heb volgend probleem.

ik vind dat er op mijn foto’s nogal veel ruis zichtbaar is.
    nieuwe DSLR canon 50d. zelf op lage iso is er duidelijk ruis zichtbaar.

ik voeg een foto toe. kunnen jullie deze eens beoordelen en kijken wat ik mis doe?

iso 400
    f/4
    1/60
    0 ev
    24 mm
    canon eos 50d
    18-200 mm lens

txs everyone!

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt je foto local staan.
    Dus niet ergens op Internet.
    Valt dus weinig te beoordelen zo.

N.B.: Met de knop Img bovenin het reactievenster kun je je afbeelding bijvoegen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Waar is de foto dan?

Even een vraag, bewerk je de foto’s of komen ze met ruis uit de camera?

Bijdrager
    defrancq

had de cr2 file geupload ipv jpeg. sorry

foto’s zijn gewoon via import in aperture 3,03 binnengekomen. verder nog geen bewerkingen op aangebracht.

bedankt alvast!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Niks mis mee, maak je geen zorgen!

Misschien dat je er van schrikt wanneer je de foto op 100% bekijkt maar deze ruis is te verwaarlozen en amper zichtbaar op een (zelfs grotere) afdruk.

Bijdrager
    KarelWillem

ISO 400 in een matig verlichte ruimte is natuurlijk geen ideaal voorbeeld voor een ruisvrije foto

Of klets ik nu fotoleek-onzin?:lol:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Nog even een tip. In onscherpe gebieden valt ruis iets meer op omdat er weinig detail in zit.

Focus altijd op de ogen! Je kan het focuspunt op de camera op centraal instellen, automatisch-focussen op de ogen (half indrukken), vasthouden, compositie maken door de camera te bewegen en daarna doordrukken zodat je de foto maakt.

Na een paar keer oefenen gaat het als vanzelf!

Bijdrager
    defrancq

Misschien dat je er van schrikt wanneer je de foto op 100% bekijkt maar deze ruis is te verwaarlozen en amper zichtbaar op een (zelfs grotere) afdruk.

ja idd. in aperture gebruik ik de loup. en die geeft mij altijd (heel) veel ruis weer. vandaar mijn ‘paniek’. dus volgens jou niets aan de hand?

hoe moet ik dan selectie maken? want op basis van de loupe zou ik de foto niet selecteren wegens te veel ruis. moet ik dan de ruis wegdenken?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ja, de ruis mag je wegdenken. Het is serieus te verwaarlozen. Tenzij je grote uitsnedes gaat maken van de foto. Waar je de foto, als je echt kritisch bent, op zou kunnen afkeuren is de onscherpte in het gezicht en de ogen. Aan de andere kant mag het best wel bij dit soort kiekjes.

Tips:
    -Probeer controle te krijgen over je focus punt.
    -Werk met lage diafragma waardes (grote opening)
    -Gebruik dan max 400 iso
    -Zorg voor maximaal licht in de omgevening (deuren open, licht op de gang aan, luxaflex of gordijnen open etc.)
    -Maak foto’s op de maximale resolutie.
    -Stel je sluitertijd in op automatisch zodat je onderbelichting voorkomt.
    -Leun bij langere sluitertijden tegen een muur of deurpost, adem uit en schiet de foto om beweging te voorkomen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Dr. op 10 augustus 2010

Ja, de ruis mag je wegdenken. Het is serieus te verwaarlozen. Tenzij je grote uitsnedes gaat maken van de foto. Waar je de foto, als je echt kritisch bent, op zou kunnen afkeuren is de onscherpte in het gezicht en de ogen. Aan de andere kant mag het best wel bij dit soort kiekjes.
    Tips:
    -Probeer controle te krijgen over je focus punt.
    -Werk met lage diafragma waardes (grote opening)
    -Gebruik dan max 400 iso
    -Zorg voor maximaal licht in de omgevening (deuren open, licht op de gang aan, luxaflex of gordijnen open etc.)
    -Maak foto\’s op de maximale resolutie.
    -Stel je sluitertijd in op automatisch zodat je onderbelichting voorkomt.
    -Leun bij langere sluitertijden tegen een muur of deurpost, adem uit en schiet de foto om beweging te voorkomen.

Bedankt voor de tips! Kan ik ook gebruiken voor mijn camera!;)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.