12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    joeyvn

Ruimtegebruik Macbook pro 2019 (niet uitbreidbaar)

Hallo, ik ben in bezit van een Macbook Pro 13″ 2019. Ik heb 125gb harde schijf. Helaas achteraf is gebleken dat dit voor mij te weinig is. Ik loop constant tegen het feit aan dat ik te weinig vrije ruimte heb.

Helaas is dit geheugen niet uitbreidbaar en vind ik het “meesjouwen” van een externe hdd niet echt een optie.

Na analyse blijkt dat mijn Office Outlook berichten inclusief bijlagen de grootste boosdoener is. Hier zit al circa 30 tot 40gb aan geheugen. Wellicht is de kern van deze vraag meer software-gerelateerd. Maar ik vroeg me af of ik ergens kan instellen dat ik maar tot een bepaalde datum volledige berichten synchroniseer en bijvoorbeeld berichten ouder dan een half jaar alleen de header binnenhaal. Hiermee kan ik wel door al mijn mail blijven zoeken maar is het minder belastend voor mijn HDD.

Andere ideeën zijn ook welkom.

NB ik heb Cleanmymac al draaien voor het verwijderen van overtollige bestanden.

Zie hieronder de verdeling.. die library bestaat dus voor 80% uit mails. Verdeling ruimtegebruik

Bijdrager
    Jitse Vanhoutte

Ik veronderstel dat je een app gebruikt om je e-mails te lezen op je Mac (bijvoorbeeld de standaard Mail-app van Apple of de Outlook-app)? Mocht dat zo zijn, dan zou ik mijn e-mails op het web bekijken, dat bespaart je alvast opslagruimte, en je Outlook-account ontkoppelen in de app op je Mac. Helaas zijn er ook enkele nadelen aan verbonden, het is een beetje onhandig en je moet een internetverbinding hebben om je e-mails en bijlagen te kunnen bekijken.

Wat je zou kunnen instellen in de standaard Mail-app van Apple op je Mac is dat alleen recente bijlagen gedownload worden, al kan ik niet bevestigen als dit ook voor een Outlook-e-mailadres werkt. Mocht je dit instellen, vergeet dan niet eerst je account te ontkoppelen en opslagruimte vrij te maken, en pas daarna je account opnieuw te koppelen en deze instelling aan te passen. (Dit omdat je anders slechts vanaf de toekomst opslagruimte zou besparen (en dat is, denk ik, niet wat je wil?))

Zo pas je de instelling aan (nadat je je Outlook-account opnieuw hebt gekoppeld) (ik kan niet bevestigen dat dit voor een Outlook-e-mailadres ook werkt): Mail > Voorkeuren > Accounts (Selecteer je Outlook-account) > Download bijlagen: (kies dan Recente)

Bijdrager
    joeyvn

<p class=”cite”>Jitse Vanhoutte op 18 januari 2021 om 14:43</p>
    Ik veronderstel dat je een app gebruikt om je e-mails te lezen op je Mac (bijvoorbeeld de standaard Mail-app van Apple of de Outlook-app)? Mocht dat zo zijn, dan zou ik mijn e-mails op het web bekijken, dat bespaart je alvast opslagruimte, en je Outlook-account ontkoppelen in de app op je Mac. Helaas zijn er ook enkele nadelen aan verbonden, het is een beetje onhandig en als je moet een internetverbinding hebben om je e-mails en bijlagen te kunnen bekijken.

Wat je zou kunnen instellen in de standaard Mail-app van Apple op je Mac is dat alleen recente bijlagen gedownload worden, al kan ik niet bevestigen als dit ook voor een Outlook-e-mailadres werkt. Mocht je dit instellen, vergeet dan niet eerst je account te ontkoppelen en opslagruimte vrij te maken, en pas daarna je account opnieuw te koppelen en deze instelling aan te passen. (Dit omdat je anders slechts vanaf de toekomst opslagruimte zou besparen (en dat is, denk ik, niet wat je wil?))

Zo pas je de instelling aan (nadat je je Outlook-account opnieuw hebt gekoppeld) (ik kan niet bevestigen dat dit voor een Outlook-e-mailadres ook werkt): Mail > Voorkeuren > Accounts (Selecteer je Outlook-account) > Download bijlagen: (kies dan Recente)

Dank voor je reactie. Ik gebruik de outlook app op mijn macbook. Altijd online is inderdaad onhandig en vind ik niet zo prettig werken.

Is die functionaliteit bij mail (apple) er ook bij outlook? Alleen recente bijlagen downloaden?

Bijdrager
    Jitse Vanhoutte

Is die functionaliteit bij mail (apple) er ook bij outlook? Alleen recente bijlagen downloaden?

Ikzelf gebruik de standaard Mail-app op je Mac van Apple (en heb zelfs geen Outlook-account). Ik weet dus niet als dit ook beschikbaar is in de Outlook-app.

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je hier iets mee?

The above method is applicable for all mail folders in your Outlook. But if you have more folders and subfolders with different rules, you can decide whether to download full email or headers only separately for specific mail folders.

For example, if you have the rule to forward unofficial or larger size emails to a separate mail folder, you can enable download headers only for this folder, but not for the inbox or other mail folders.

How to Download only Email Headers in Outlook 2019/2016/Office 365

Bijdrager
    Jorik

Die pagina laat alleen instellingen voor Outlook voor Windows zien.

Je kunt in Outlook voor Mac wel instellen dat ie alleen headers moet downloaden. Ik weet niet zeker of ie dan ook direct de al gedownloade emails opruimt.

Bij mij (ik gebruik macOS in het Engels) gaat het vanuit Outlook > Preferences (Cmd+,) > Accounts

Kies hier een account (als je er meer hebt, wil je dit waarschijnlijk voor allemaal instellen)

Klik op Advanced… > zet het vinkje voor “Download headers only” aan.

Bijdrager
    Furbz

Mag ik je een andere suggestie doen? Er zijn usb -sticks te koop die bijna plat zijn en haast niks uitsteken. Met wat instellingen regel je dat alle data daarop komt te staan en je hebt gewoon weer voldoende opslag!

van mail heb ik te weinig kas gegeten en daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Bijdrager
    Jorik

@Furbz, heb je die ook in usb-c formaat? Ik heb daar nog geen varianten van gezien die klein genoeg zijn, dat ik ze in mijn MBP zou willen laten zitten namelijk. De TS heeft een MBP uit 2019 en moderne MBP’s hebben geen usb-a poorten.

Bijdrager
    madcat

Die zijn er idd niet, wat je wel kan doen is zoeken naar een USB-C en USB-A connector.

Die steekt helaas wel wat uit:
    https://www.foka.nl/product/12265611/integral-128gb-type-c-usb-3-0-flash-drive/

Of gewoon de grote bestanden op een NAS zetten.

Je kan ook een andere mail programma gebruiken die enkel de mails van de afgelopen 3 maanden synced ipv alles.

Bijdrager
    Furbz

Je hebt gelijk! Helemaal platte zijn er niet. Heb een enkele niet hele grote gevonden, maar die steken we wat uit. In de macs waar je een sdcard in kan doen heb je echt fantastisch platte varianten.

maar daar heeft ts niks aan natuurlijk. Doch, je zou een kleine usb kunnen overwegen als deze je niet in de weg zit.

Bijdrager
    Jorik

Ik heb zelf een TurboHub besteld. Ik heb 512GB ingebouwd in m’n 2017 MBP, maar vanwege test/development werk, gebruik ik redelijk veel SSD-ruimte voor Virtual Machines. Met die TurboHub kan ik die spullen die ik niet altijd nodig heb, zoals die grote VM’s, toch goed benaderen, maar het is wel een apparaat dat ik niet altijd aangesloten wil houden.

Voor de TS zou ik aanrader om inderdaad te proberen de SSD zodanig op te schonen, dat hij standaard-zaken ermee kan doen en alleen voor de activiteiten waar meer data voor nodig is, de uitbreidbare storage te gebruiken.

Ik denk dat het te doen moet zijn om Outlook binnen de standaard-zaken te houden ;-).

Bijdrager
    joeyvn

<p class=”cite”>Jorik op 18 januari 2021 om 22:00</p>
    Die pagina laat alleen instellingen voor Outlook voor Windows zien.

Je kunt in Outlook voor Mac wel instellen dat ie alleen headers moet downloaden. Ik weet niet zeker of ie dan ook direct de al gedownloade emails opruimt.

Bij mij (ik gebruik macOS in het Engels) gaat het vanuit Outlook > Preferences (Cmd+,) > Accounts

Kies hier een account (als je er meer hebt, wil je dit waarschijnlijk voor allemaal instellen)

Klik op Advanced… > zet het vinkje voor “Download headers only” aan.

Tnx uiteindelijk ben ik nu voor deze optie gegaan… scheelt me een bak aan GB!!

Heb nog even overwogen om met de mail-app te gaan werken maar dat vind ik gedoe met syncen van gevlagde mails omdat dat niet lekker loopt met een outlook-windows omgeving op mijn werk.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.