6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    tonie

Ruimte op Volume kwijt

Ik heb na enige zoekacties besloten deze vraag hier te stellen.

Op een MAcmini 1,42 ghz G4 PPC, 512 Mb ram, heb ik een opstartvolume met MacOS 10.4.9.
    Dit volume is 67,32 GB en is volgens diskutility het eerste volume op de schijf van 80 GB. Dit opstartvolume heeft nog 4,6 GB vrije ruimte. Afgezien dat mij dit verraste, is dat niet zo veel en volgens mij niet genoeg om hem soepel te laten draaien, dus wilde ik dat veranderen.

Nu zie ik in het finderraam de volgende dingen.

Gebruikers: 16 GB
    Programma’s: 4,92 GB
    Bibliotheek 2,8 GB
    Devoloper 2,1 GB;)
    Systeem 1,72 GB

samen om en nabij de 27 GB. Er staat dus 40 GB niet in.

Dat verschil komt mij vreemd voor.
    Ik heb dus eerst diskutility en techtool n’s laten kijken, maar die geven groene kleurtjes.

Ik heb met Disk inventory X gezocht naar zaken die ik niet ken of missen in de finder, maar dit levert mij geen duidelijkheid. Het zou kunnen dat de finder gewoon niet goed telt, maar dat lijkt me stug. Of misschien heeft het systeem 40 GB aan verborgen bestanden ?

Herkent iemand dit en kan je er iets aan doen ?
    Of kent iemand een programma of methode dat mij snel en overzichtelijk kan laten zien wat er op de schijf staat ?

Tonie

Bijdrager
    Oppie

Partities? Doen we dat nog?

Maar gebruik eens WhatSize.

Bijdrager
    tonie

Ook WhatSize is 40 GB kwijt!
    WhatSize meldt 28,4 GB aan bestanden.
    Het zegt vervolgens ook dat er 67 GB gebruikt wordt !!??
    Ik wordt nu wel wat nieuwsgierig naar de oorzaak.

Bijdrager
    Oppie

Ik weet het niet meer zeker, maar ik geloof dat er niet in de andere users gekeken kan worden; staat er in een andere user misschien een boel meuk?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Open eens een terminalvenster (Programma’s -> Hulprogramma’s -> Terminal), tik daarin het volgende in:
    [code:1:14b420a4df]df -h[/code:1:14b420a4df]
    en druk op Enter. Je krijgt een lijstje te zien als dit:
    [code:1:14b420a4df]Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
    /dev/disk0s3 69G 48G 21G 69% /
    devfs 95K 95K 0B 100% /dev
    fdesc 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
    <volfs> 512K 512K 0B 100% /.vol[/code:1:14b420a4df]
    Het Filesystem waar bij “Mounted on” alleen een schuin streepje staat (zoals bovenaan in m’n voorbeeld), is je hoofd-disk. De kolommen in het lijstje spreken wel voor zich, denk ik.

Of je ook wat aan deze informatie hebt, hangt er denk ik vanaf of het overeenkomt met de vrije ruimte die de Finder aangeeft. Als dat klopt, dan is er goede kans dat het is zoals Oppie zegt: bestanden in mappen van andere gebruikers. En vergeet ook niet dat er een heel Unix-systeem voor je verborgen gehouden wordt door de Finder (typ in diezelfde terminal maar eens ls / in, dan zie je mappen waarvan je het bestaan misschien niet eens vermoedde :)) hoewel het wel onwaarschijnlijk is dat dat 40 GB in staat te nemen …

Bijdrager
    iMaximus

Whatsize laat dan toch zien waar je die extra ruimte aan kwijt bent? Ik had dat ook op een gegeven moment dat ik 40 GB opeens verbruikt had aan ?

Keek ik ff mbv whatsize, en toen zag ik dat er een enkel ONzichtbaar bestand 40 Gb in beslag nam. Het eas een soort zip bestand, maar dan niet zichtbaar (door whatsize wel zichtbaar gemaakt dus) en die nam pokkeveel ruimte in beslag.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.