10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

Ruimte op schijf kwijt, maar dat klopt niet.

Mijn hoofdschijf zegt (bijna) vol te zijn. Maar dat kán niet. Ik heb niet binnen een half uur 40GB aan rotzooi gecreëerd.

Er klopt ook iets niet, want in WhatSize zie ik de volgende info:

Capaciteit: 297GB Used 284GB Available 13.5GB < Dat lijkt te kloppen, maar let op:

Als ik de waardes optel (de mappen in de eerste kolom) kom ik op ong 240GB
    Bovenin WhatSize zie ik ook staan
    ” / – on disk 240 GB (257,461,741,841 bytes), 368536 files and 83833 folders”

Ook in DiskUtility:
    Capacity : 297,8 GB (319.728.959.488 Bytes)
    Free Space : 13,4 GB (14.389.522.432 Bytes)
    Used : 284,4 GB (305.339.437.056 Bytes)

Rara politiepet.

Ondertussen laat ik wel Spotlight indexeren, heb ik wel herstart, nog geen schijfpermissies hersteld.
    Indexeren heeft niets inmiddels niets opgeleverd.

Ik heb ook niet direct wat dit getriggerd heeft. Misschien een SuperDuper backup actie, misschien indexingen (om 00.00) probleem…

Bijdrager
    iJoost

Torrent?

Bijdrager
    TRML

WhatSize kan je alleen als root gebruiker goed gebruiken, Als je WhatSize gebruikt in je eigen account telt hij de mappen waar je niet in mag ook niet mee, zoals b.v. /etc en /var

Bijdrager
    bartje

En prullenbak leeg maken?

Bijdrager
    J-P-H

Ergens een stuk schijf toegekend aan wat anders ? (bv. VMware, parallels)

Bijdrager
    Jack4ya

Prullenbak is geleegd.
    Geen torrent.

Wel VMware, een partitie van 10GB netjes terug te vinden in WhatSize. Die had ik dus al.

Ik kan dus kijken als ik WhatSize als root gebruiker gebruik, wat dat dan oplevert. (Gaat even kijken)
    *** edit 1 ***
    Okay, dat gaat via remote niet lukken natuurlijk, dit kan ik dus pas vanavond proberen.

Het zou dan dus een bestand(en) moeten zijn die buiten de regular user vallen. Immers hij laat het wel zien in DiskUtil, maar niet in WhatSize. Dan kloppen beide situaties zeg maar.

Ondertussen nog meer ideeen? Is er een utility die ik wél als regular user kan gebruiken om eens te zien wat er buitenom speelt?
    *** edit 2 ***

Met Disk Inventory vond ik een “schijf” (spars disk image denk ik) die nergens boven kwam drijven.
    Die is 43GB groot.. Lijkt erop dat dat de boosdoener is…
    Het ding kan ik vinden via Disk Inventory, dan staat ie in Volumes, maar zonder Disk Inventory kan ik ‘m absoluut niet vinden… Strange aye?

Mmm… is dat niet de spars disk image van mijn airdisk… die ik dus ook verder niet normaal gemount krijg… mmm

*** edit 3 ***

Einde van de monoloog:
    De sparse disk image stond dus niet op mijn airdisk maar in een of andere hidden volume map in de root.

Eind goed al goed.

Slotje 8)

Bijdrager
    tarun
    ”Jack4ya”

…Met Disk Inventory vond ik een “schijf” (spars disk image denk ik) die nergens boven kwam drijven.
    Die is 43GB groot.. Lijkt erop dat dat de boosdoener is…
    Het ding kan ik vinden via Disk Inventory, dan staat ie in Volumes, maar zonder Disk Inventory kan ik ‘m absoluut niet vinden… Strange aye?

Mmm… is dat niet de spars disk image van mijn airdisk… die ik dus ook verder niet normaal gemount krijg… mmm

Einde van de monoloog:
    De sparse disk image stond dus niet op mijn airdisk maar in een of andere hidden volume map in de root.

Kijk je wel uit? Op Wikipedia staat dat een sparse disk image te maken heeft met FileVault. Heb je dat ingeschakeld? Zo ja, dan zou ik die image niet verwijderen want dan ben je je thuismap kwijt.

Bijdrager
    Jack4ya

Bedankt voor de waarschuwing.

Het was een sparse disk image die ik zelf gecreeerd had tbv van een backup over de airport van een nietsysteem map. (itunes mapje) Daarom durfde ik het wel aan.
    Verder zegt filevault me weinig. Ik gebruik het niet actief. Niet dat ik weet althans.

Het ding stond ook in hoofdmap/volumes/sparse disk image
    Alleen kan ik “volumes” helemaal niet op de finder/spotlight manier benaderen, en dus vond ik ‘m ook niet.

Maar dat is meer gerelateerd aan AEBS en AUtil, denk ik.

Bijdrager
    iJoost

Pas de topic titel dan maar even aan. “Klopt wel.”;-)

Bijdrager
    Jack4ya
    ”iJoost”

Pas de topic titel dan maar even aan. “Klopt wel.”;-)

Tja. Maar waarom vond ik het dan niet gewoon. :innocent:
    Ach… klarie maar weer.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.